Skip to main content

Intro: Ik heb een Samsung TV gekocht in de aanbieding; type UE55AU7020 (500,-). Ik wil nu een Soundbar kopen. Ik heb al 1 op het oog. Samsung HW-Q800B (±409 tot $460,-). Ik heb een Samsung TV gekocht die, als 1 vd weinigen geen Q-symphony en Dolby Atmos ondersteund. ondersteund (beetje dom dus).Veel anderen van dat merk ondersteunen beide wel.

Via Youtube heb ik uitgevonden dat het niet uitmaakt dat Atmos niet ondersteund (door de TV) word, mits je jouw Soundbar vóór je TV aansluit. Dwz Digitale TV-signaal eerst naar Soundbar en dan naar TV doorlinken via een eARC-kabel (welke beeld en geluid door geeft). Ipv eerst naar TV en dan naar Soundbar.

Kort gezegd Dig.TV-signaal eerst TV en dan naar de Soundbar dan verlies je Atmos (vanwege geen ondersteuning TV), maar doe je Dig.TV naar Soundbar en dan naar TV, dan word het Atmos signaal behouden. Dit alleen met een eARC kabel (niet met een ARC kabel dacht ik). Verder is er een bij ‘instellingen’ op mijn TV een optie om Atmos te kiezen (zodat de streamingdienst weet dat je wel Atmos wil ontvangen)

Mijn vragen gaan over diverse zaken mbt dit:

Vraag 1: Klopt dit verhaal? 

Vraag 2: Heb ik een ethernetsplitter nodig om  mijn Xbox en TV ook nog bedraad internet te geven? Ik heb liever dat dan Wifi (want kabel is stabieler). Watvoor Splitter heb ik evt. nodig? of is een Switch beter? Ik heb gelezen dat een 5e-ethernetkabel wel voldoende is voor thuis (niet veel apparaten thuis; mijn Soundbar heeft het liefst 2 HDMI-in-poorten nodig(Xbox/KPN streaming)). Maar verzwakt het signaal hierdoor niet teveel door en splitter te plaatsen? (wel een gewone thuissituatie)

Vraag 3: Als ik maar 1 HDMI-in-poort op de Soundbars heb, kan ik daar ook nog een HDMI splitter of HDMI Switch plaatsen en wat is dan beter?

Vraag 4: Met mijn reeds aangeschafte TV heb ik geen (Samsung-) Q symphomie. Vind dat niet heel erg btw, wel jammer 🙂 Zolang ik gewoon mijn 5.1.2 Soundbar met Atmos (en andere zoals Dolby en DTS) maar kan gebruiken. Kortom zonder Q-symph. (zit niet op TV)  zal het toch geen conflicten geven als ik dat niet wil gebruiken, maar wel Atmos wil gebruiken?

 

Sorry voor dit lange verhaal, maar wie kan mij helpen met al die vragen?. Bij voorbaat heel veel dank.

Ik vind het best ingewikkeld, maar ik heb er wat in verdiept,

 

Groet Ginus

ps. Kan ik bij KPN ook gratis een nieuwe modem en digitale tv-kastjes krijgen. Mijn huidige ‘kastjes en Modem’ zijn van 2013/2014

  • Ik wil 1 Soundbar kopen. Ik sprak over *soundbars maar ik bedoel 1 enkele Soundbar. 

ps. Kan ik bij KPN ook gratis een nieuwe modem en digitale tv-kastjes krijgen. Mijn huidige ‘kastjes en Modem’ zijn van 2013/2014

Hallo @Genius55x 

modems en decoders worden alléén vervangen als deze defect zijn of niet meer aan de technische standaarden van KPN voldoen.

Als je modem een V8 of V9 is wordt deze omgeruild voor een nieuwer type. Heb je een V10, V10a of Kpn Box12, zijn dit de huidig gebruikte modems die nog steeds bijgewerkt en onderhouden worden.

Als je tv-decoder een Motorola is kan deze omgeruild worden, andere types worden ook nog steeds bijgewerkt en onderhouden.

 


Allereerst bedankt voor je antwoord Jan D.

 

Weet je ook of mijn Experia V10 modem nog steeds voldoende is voor mijn Xbox- en Mac-gaming + mijn TV. Mijn apparaten ondersteunen tegenwoordig veel hogere snelheden dan mijn modem. Mogelijk is dat niet nodig.

Eigenlijk wil ik graag altijd de situatie van noodzakelijk vervangen voorkomen. Dus ik dacht samen met een nieuwe tv en Soundbar dan ook maar die oude apparatuur vervangen🙂

Het liefst had ik dan het nieuwste en Ziggo is bij mij nooit een overweging om naar toe te gaan.

Dus voor een nieuwe modem moet ik dan maar een tijdje wachten.

Groet Genius55x


Hallo @Genius55x 


Antwoord op vraag 1: Je hebt geen ARC (Audio Return Channel) nodig als je de TV ontvanger e.d. op de Soundbar aansluit en van daaruit naar de TV gaat.
ARC is om geluid terug te leiden naar de Soundbar via de TV, dus alleen nodig als je de TV ontvanger e.d. rechtstreeks op de TV aansluit.
Kan je op die Samsung TV het geluid helemaal uitzetten van de TV speakers zonder dat je een tekentje in beeld krijgt dat het geluid gemute is?
Anders zou je in de TV het geluid in kunnen stellen op optisch, dan zou er geen geluid meer uit de speakers moeten komen ook al staat het volume niet op 0.

Antwoord op vraag 2: Een splitter werkt niet, je hebt dan een ethernet switch nodig, als je ook je TV ontvanger erop aansluit moet deze IGMP snooping ondersteunen, zoiets als deze: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=25

Antwoord op vraag 3: HDMI splitter gaat in dit geval ook niet werken, je zal een HDMI switch moeten gebruiken.

Antwoord op vraag 4: Dat zou geen conflicten moeten geven, volgens Samsung moet je dat expliciet instellen op de Soundbar, zolang je dat niet doet wordt Q-Symphony niet gebruikt.

 

Een Experiabox V10 is nog steeds een heel goed modem, volgens sommige zelfs de beste van de KPN modem/routers, een V10 is ook prima geschikt voor een 1 Gb glasvezel verbinding.

 

Als je de nieuwste TV+ Box wil (daar zitten overigens nog wel aardig wat kinderziektes in) kan je bellen met de klantenservice 0800-0402 om je abonnement aan te laten passen, misschien dat je dat nu ook via MijnKPN kan doen, dat kon een tijdje geleden i.i.g. nog niet.

 


Goedemorgen @Genius55x en welkom hier op ons forum :)

Leuk dat je ons via deze weg hebt gevonden en hier je vraag ook stelt.

 

Hallo @Genius55x 


Antwoord op vraag 1: Je hebt geen ARC (Audio Return Channel) nodig als je de TV ontvanger e.d. op de Soundbar aansluit en van daaruit naar de TV gaat.
ARC is om geluid terug te leiden naar de Soundbar via de TV, dus alleen nodig als je de TV ontvanger e.d. rechtstreeks op de TV aansluit.
Kan je op die Samsung TV het geluid helemaal uitzetten van de TV speakers zonder dat je een tekentje in beeld krijgt dat het geluid gemute is?
Anders zou je in de TV het geluid in kunnen stellen op optisch, dan zou er geen geluid meer uit de speakers moeten komen ook al staat het volume niet op 0.

Antwoord op vraag 2: Een splitter werkt niet, je hebt dan een ethernet switch nodig, als je ook je TV ontvanger erop aansluit moet deze IGMP snooping ondersteunen, zoiets als deze: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=25

Antwoord op vraag 3: HDMI splitter gaat in dit geval ook niet werken, je zal een HDMI switch moeten gebruiken.

Antwoord op vraag 4: Dat zou geen conflicten moeten geven, volgens Samsung moet je dat expliciet instellen op de Soundbar, zolang je dat niet doet wordt Q-Symphony niet gebruikt.

 

Een Experiabox V10 is nog steeds een heel goed modem, volgens sommige zelfs de beste van de KPN modem/routers, een V10 is ook prima geschikt voor een 1 Gb glasvezel verbinding.

 

Als je de nieuwste TV+ Box wil (daar zitten overigens nog wel aardig wat kinderziektes in) kan je bellen met de klantenservice 0800-0402 om je abonnement aan te laten passen, misschien dat je dat nu ook via MijnKPN kan doen, dat kon een tijdje geleden i.i.g. nog niet.

 

Ik kan hier verder eigenlijk weinig meer aan toevoegen en hoop dat je met deze informatie weet waar je aan toe bent en wat je opties zijn!