Skip to main content

Goedendag,

Soms duurt het erg lang voordat mijn laptop een IP adres krijgt toegewezen. Soms eerst een IPv6 adres en dan een paar minuten later een IPv4 adres, in totaal kan dit 5min duren, soms 30 sec.

Ik heb meerdere keren de logfile van de V10a router gekeken en deze staat elke keer helemaal vol met de onderstaande 4 regels. Elk groepje van 4 is een verbinding met een Siemens huishoud apparaat met Home Connect, aangezien ik er daar 6 van heb en dit constant doorgaat lijkt mij dit een mogelijke oorzaak van het wifiprobleem.

Herkennen jullie dit en wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn. 

Mar  1 09:38:34 VRV9517 daemon.info dhcpd: Sending Advertise to fe80::6aa4:eff:fe37:bb3b port 546
Mar  1 09:38:36 VRV9517 daemon.info dhcpd: Solicit message from fe80::6aa4:eff:fe37:bb3b port 546, transaction ID 0xA7A22000
Mar  1 09:38:36 VRV9517 daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network
Mar  1 09:38:36 VRV9517 daemon.info dhcpd: Sending Advertise to fe80::6aa4:eff:fe37:bb3b port 546

Groeten Frank

Hallo @FFdH ,

Krijg je wel eens eens IPv6 adres ?

Kun je bekijken op de Experia  bij Overview > Connected Devices

Staan daar 2a02 adressen ?

Krijgt de Experia box v10A een goede setting ?

Kun je bekijken op de Experia bij Overview > Network Status, helemaal naar benden scrollen dan staat daar kopje IPv6, Met WAN protocol, WAN IP (niet hier vermelden) en DNS servers etc.

 

Groet Bart

 


Beste Bart,

In de lijst met Connected Devices staan diverse IPv6 adressen, (oa de siemens apparatuur, maar ook andere apparaten zoals laptop, Chromecast en mobiele telefoons)

Bij Network Status IPv6 zie ik overal wat staan behalve bij Gateway, dat is leeg

Groeten

Frank

 


Beginnen die IPv6 adressen met 2a02?

Normaliter krijgt een aangesloten apparaat per direct een IPv4 adres dus als dat bij jou meerdere minuten duurt dan gaat er iets niet goed. Het is juist het toewijzen van een IPv6 adres dat iets langer zou kunnen duren.

Kan je eens een screenshot sturen van die Network Status IPv6. Poets wel even het derde blokje weg van IPv6 adressen beginnend met 2a02.


Alle IPv6 adressen van de aangesloten apparaten beginnen met 2ao2

hieronder de screenshot van Network Status IPv6 en een screenshot van het moment van wel een IPv6 adres hebben maar nog geen IPv4.

 


Dat is dan weer een stevige tekortkoming van de V10aV12.

Jij hebt de firmware eindigend op 310?


Het betreft een modem versie V10a met firmware:  v5.00.48 build453

 


Het betreft een modem versie V10a met firmware:  v5.00.48 build453

Oeps ... my mistake.

Ik heb mijn vorige bericht aangepast.


Halllo @FFdH ,

We hebben nu build 488. edit: Moet zijn 448

Met een factory reset uit het administration menu hard resetten. Wel eerst een back-up maken van je persoonlijke settings van de Experia ook uit dat menu..

Het modem krijgt dan een update.

Groet Bart


Hallo @FFdH ,

Foutje. Je hebt een hogere firmware versie.

Groet Bart


idd ik heb de laatste firmware, maar na een factory reset zie ik het log vol staan met de meldingen: daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network


Hallo @FFdH ,

Het laatste plaatje van IPv6-test.com. Heb je op die PC de settings van IPv4 zelf aangepast ?

Standaard krijg je IPv6 en IPv4.

Groet Bart.


Als alles eenmaal werkt ziet het er uit zoals hier beneden. In de periode totdat het IPv4 adres toegewezen is, dan ziet het eruit zoals in de eerdere gestuurde screenshot. dit gaat soms snel maar duurt soms echt een paar minuten.

 


Hallo @FFdH ,

Dat duurt wel erg lang een DHCP verzoek duurt niet zo lang en is erg klein (wel een broadcast) Ook een DHCPv6 is niet erg groot. Je zou verwachten dat je eerst een IPv4 en dan een IPv6 adres krijgt.

Dat het zo lang duurt lijkt me niet goed. Er is waarschijnlijk iets wat stoort, waardoor het proces niet goed verloopt.

Als je WiFi Radio 2.4 en 5 uitzet en alleen een kabel met PC verbind met de Experia box. Treed het verschijnsel dan ook op ?

Groet Bart


Het treed alleen op met wifi, bekabeld zijn er geen issues


Hallo @FFdH ,

Is er in het WiFi netwerk een tweede DHCP server die conflicteert met de Experia Box v10A ?

Groet Bart


Zover ik weet zijn er geen andere DHCP servers actief, in ieder geval niet bewust.

Is er een manier voor om daar achter te komen? 

 


Hallo @FFdH ,

Makkelijk is dat niet. (Sniffer, kijken of er een DHCP discover langs komt...)  Het wil niet zeggen dat het een DHCP server is, kan ook een BOOTP cliënt zijn die stoort. Iets wat veel broadcast of zo.

Makkelijker is om alle WiFi apparaten uit te zetten, en dan één voor één aanzetten. En dan iedere keer kijken of de verstoring zich voordoet.

Groet Bart


zou het juist een optie/test/mogelijkheid zijn om een ander apparaat (raspberry PI4  of NAS) de DHCP server functie te geven ipv de KPN router?

Of gaat dit andere problemen geven? tv ofzo?


zou het juist een optie/test/mogelijkheid zijn om een ander apparaat (raspberry PI4  of NAS) de DHCP server functie te geven ipv de KPN router?

Of gaat dit andere problemen geven? tv ofzo?

Je kunt de DHCP server op de Experia Box niet uit zetten dus gaat een DHCP server op een ander apparaat binnen hetzelfde subnet voor problemen zorgen.


Dit vinkje kan ik wel uitzetten, (heb niet op Save settings geklikt). Maar de DHCP server blijft dan wel aanstaan?

 


Dat kan op de V10a blijkbaar nog wel.

Ik kan en zal je niet adviseren om een ander apparaat als DHCP server in te richten.