Skip to main content

Nog 4 dagen tot d-day vrije modem of router keuze. 't Zal mij benieuwen wat hier dan van terecht komt. Er schijnt bij kabel gebruikers de grootste behoefte te bestaan om een andere router te gaan gebruiken dan bij bijv. koperdraad of glasvezel netwerken. Maar is dat allemaal wel zo?

Zo sta ik in de starthouding om mijn FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks via GPON aan te kunnen sluiten met de meegeleverde GPON-module. Die GPON-module is zo gemaakt dat wanneer er geen veilige verbinding kan worden gemaakt er dan géén verbinding wordt gemaakt. Ik kan me nu best voorstellen dat mensen met “dubieuze” of niet of minder geschikte modules het netwerk gaan verstoren…….

Bij kpn geldt sinds 25 maart 2020 al een vrije modem/router keuze.

Het enige wat nog niet vrij te kiezen is is de ONT.

Ik zou daar persoonlijk ook nog even terughoudend in zijn.

Houdt er rekening mee dat jouw G.PON aansluiting omgezet zal gaan worden naar een XGS.PON aansluiting (als dat niet al het geval is) en dan heb je dus niet veel aan die FRITZ!OS G.PON module immers die zal dan vervangen moeten worden door een FRITZ!OS XGS.PON module. De prijs van die module is nog niet bekend maar als ik de prijs van andere XGS.PON SFP+ modulen bekijk dan wordt je daar niet vrolijk van.

Zorg er ook voor dat je een One Click glasvezel reinigingspen hebt om de glasvezelpluggen te kunnen reinigen want anders zou je er wel eens een minder goed functionerende glasvezelaansluiting aan over kunnen houden.


wjb schrijft: Ik zou daar persoonlijk ook nog even terughoudend in zijn.

Natuurlijk ben ik daar wat terughoudend mee. Ik ga geen dingen doen die zich nog niet bewezen hebben goed te werken. Ik heb ook zolang gewacht tot de kinderziektes uit de FRITZ!Box 5530 fiber waren en die toen pas gekocht. Werkt overigens al eind januari 2022 al negen maanden probleemloos via de NTU, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling om die niet rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten :-(


Werkt overigens al eind januari 2022 al negen maanden probleemloos via de NTU, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling om die niet rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten :-(

Nu zeg je dat je geen ONT maar een NTU hebt en dat zou betekenen dat je de meegeleverde AON module moet gebruiken i.p.v. de G.PON module.

Dat is ook vandaag de dag al mogelijk, daarvoor hoef je niet te wachten tot eind januari mits je zo'n One Click glasvezelreinigingspen hebt.


wjb: Nu zeg je dat je geen ONT maar een NTU hebt en dat zou betekenen dat je de meegeleverde AON module moet gebruiken i.p.v. de G.PON module.

Ik heb voor de duidelijkheid een GPON-glasvezel aansluiting met ONT.

Was effe in de war. Het wordt je namelijk niet makkelijk gemaakt met al die afkortingen: ONT, NTU, LC/APC en SC/APC……... Wat te denken dan van SC/APC naar LC/APC? Zo'n glasvezel kabel heb je nodig om een FRITZ!Box 5530 fiber via de SC/APC FTU rechtstreeks aan te kunnen sluiten op de LC/APC GPON-module van de FRITZ!Box 5530.

Het is me bekend met een AON-glasvezel je dit zelf mag èn kunt doen.