Skip to main content
Vraag

Notepad++ gebruiken voor satellietontvangst

• August 17, 2026
  • 22 reacties
  • 186 keer bekeken

Hallo mensen ,

kan iemand mij vertellen en uitleggen hoe ik met Notepad++ kan werken .

Ben met een Software voor Satelliet ontvangst bezig en daar heb ik Notepad++ voor nodig .

Heb het vanmiddag geinstalleerd en alvast bekeken ,met al zijn knopjes en buttons.

Nu de werking nog .Heb een TBS5927 USB box ontvanger 

Mvg

22 reacties

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • August 18, 2026

Hallo ​@harry61 ,

Ik werkte regelmatig met notepad++, wat eigenlijk gewoon een notepad is met heel erg veel extra functies erin, bedoeld om mee te programmeren. Op welke manier ben je precies ‘met software voor satelliet ontvangst’ bezig, en wat is je concrete vraag?

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Hallo Raymondt,

Heb hier een Calibration.cfg  bestand en die moet bewerkt worden met Notapad++.

maar kan volgens mij ook met kladblok.

Hoe werkt het systeem ,of ik lees er over heen ,want mijn engels is slecht en moet alles vertalen.

• August 18, 2026

[..] Calibration.cfg  bestand en die moet bewerkt worden [..]

Het gaat er om dat het platte tekst blijft, dus geen opmaaktekens zoals vet, dikgedrukt ed. er bij maken.
Dat kan met notepad++ (=erg handig programmaatje) maar “kladblok” oid kan ook.

Voor verdere vragen kun je terecht op sat4all.com

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • August 18, 2026

je kunt het bestandje gewoon openen met Notepad++, en dan zie je de inhoud van het bestand, en kun je de bewerkingen doen die je moet doen. En daarvoor heb je de duizenden functies die notepad++ heeft niet nodig, dus staar je ook niet blind op hoe dat werkt. Gewoon file → open → je bestand, en als je klaar bent met bewerken sla je het op en sluit je het weer. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Raymondt;

als ik de ( verkenner / gele envelop) open , zie ik in het midden de bestanden met ook ( cfg) 

met  aan de rechter kant  ( drie ...) klik je daarop ,zie of lees je ; bewerken met kladblok.

klik je daarop , kom je in het kladblok . 

Oke ,en nu ; wachten tot het licht op groen springt 

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Sorry dat ik lachen moet , maar zie de gein er nog wel van in.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

wat wil je bereiken? 

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

dat ik verder kom .

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Notepad++ is eigenlijk qua functionaliteit hetzelfde als de standaard notepad.exe van Windows. maar dan met tabbladen, en wat handige functies.

Het is eigenlijk heel simpel in het algemeen: typen en opslaan.

En volgens mij kan je Notepad++ ook instellen op het Nederlands.

Zijn er verder nog dingen waar je op vastloopt?

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

moeten de 4 vakjes vol dan , want er staat P1 t/m P4

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

@harry61 Welke vier vakjes? 

Als voorbeeld ziet het er zo uit. Dus typen en opslaan.

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

eerst krijg ik de naam van de ontvanger

dan Logic_1=0

P1=[]

P2=[]

P3=[]

P4=[]

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

@harry61 

Dit heeft niks met Notepad++ te maken, maar met de configuratie van je TBS5927 USB box ontvanger.
Misschien is het zinvoller om dit te vragen op een ondersteuningsplatform van de fabrikant? of anders even aan AI, bijvoorbeeld ChatGPT, te vragen hoe dit werkt?

Je wilt iets aanpassen, maar de vragen zijn:

• Wat voldoet er momenteel niet aan de huidige configuratie?
  • Wat wil je aanpassen?
  • Waarom wil je het aanpassen?

Tot nu toe is alles best nog vaag, eigenlijk zo vaag dat ik eigenlijk een kristallen bol zou moeten hebben. 😉

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Oke ,

Doe ik wel via ChatGPT.

bedankt alvast voor de moeite 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Oké, succes. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Heb de hele tijd al contact met vrouwtje Chat.

ik dacht ; ik probeer is een forum ,zitten meer mannen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Heb de hele tijd al contact met vrouwtje Chat.

ik dacht ; ik probeer is een forum ,zitten meer mannen.

Mooie hoopvolle gedachte, maar…
Aan de ene kant is dit een KPN-forum, en er is wel ruimte voor onderwerpen die niet met KPN te maken hebben. Maar de TBS5927 USB box is niet een alledaags apparaat wat iedereen in huis heeft of er mee werkt, dus dan kan je beter zoeken naar community's waar meer expertise is. Misschien zou je het kunnen proberen op het forum van Tweakers, al wordt er wel verwacht dat je duidelijk aangeeft wat je wilt bereiken, en wat je precies doet. Het is wel een hoog niveau, maar wel professioneel.

En anders kan je op ChatGPT proberen je antwoord te vinden. Maar vergeet niet dat dit geen magisch orakel is dat altijd het juiste antwoord geeft. Het kan zijn dat hij zomaar begint te hallucineren en met foutieve informatie komt.

Ik had je graag verder willen helpen, maar helaas….

In ieder geval wens ik je veel succes.

Laat je wel weten hoe het afgelopen is?

• Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Misschien niet zo`n TBS huppel de pup , maar wat  ik al zo  merk en lees hebben wel veel mensen 

een kladblok of Notepad++ als programma in of op de Pc.

En als een persoon daar (nog) weinig ervaring in heeft , dan probeer je het op een forum.

en als je dan vraagt ; leg me in het kort is uit hoe en wat en waar.

doen ze al moeilijk.

Dan maar naar vrouwtje Chat.

Daag hoor.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

@harry61 

Nogmaals heeft dit niks te maken met Kladblok, Notepad of Notepad++.

Met die programma's kan je alle soorten tekst-bestanden uitlezen en aanpassen. Van Python-scripts, Rust-scripts, JSON-data, PHP-scripts, YAML-configuraties, jouw Calibration.cfg, een boodschappenlijst.txt en alle andere soorten platte tekstbestanden.

Jouw vraag gaat over de configuratie van dat bestand van jouw TBS5927 USB box. En dat heeft echt niks, nada en noppes met Notepad++ etc te maken.

Je wilt een tekstbestand aanpassen en dat kan met die programma's. Wat je erin wilt aanpassen, hoe je het wilt aanpassen, dat staat echt los daarvan. Je moet juist weten wat je moet aanpassen.

Kan je anders de configuratie hier eens delen?  En vertel dan ook even concreet waar je precies op vastloopt. Gaat het om die configuratie, of gaat het over Notepad++?

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

Ik heb het idee dat notepad++ als voorbeeld wordt genoemd, niet dat je alleen met notepad++ die bestanden kunt bewerken. Zolang je maar niet met wordpad of word aan de gang gaat. 

Er is een klein dingetje: drie operating systemen hebben drie verschillende manieren om het einde van een regel te coderen. Een Linux tekstbestand in Windows kladblok zette alle tekst op een enkel regel, een in Windows aangemaakt script weigerde dienst in Linux. Notepad++ kan daarmee omgaan.

Of dat met de Win10/11 versies van kladblok/notepad nog steeds zo is weet ik niet. Ik zou het ook een software fout vinden als je meegeleverde  .cfg files niet kunt bewerken met het standaard gereedschap kladblok/notepad in Windows.

Zorg in ieder geval een kopie te maken voordat je gaat sleutelen aan de files, dan kun je altijd nog terug naar het origineel als er iets mis gaat.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

@harry61 Is het nog gelukt, en is de werking van Notepad++ nu duidelijker? 

Mocht je desondanks hier ergens nog tegenaan lopen, laat dan even weten waar op precies. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 20, 2026

Goedemorgen ​@harry61 en bedankt voor jouw bericht!

Een goede vraag die je stelt en ik kan me voorstellen dat je via deze Community had gehoopt op een antwoord/oplossing. Ik moet ook heel eerlijk zijn; ik ben totaal niet bekend met deze apparatuur en kan hier inhoudelijk dus ook weinig over zeggen. Mooi om te zien dat er vanuit de Community goed met je wordt meegedacht en hopelijk kom je hier toch enigszins verder mee (Tweakers is inderdaad een goede suggestie in dit geval).