Skip to main content

hoi heb nu een ander probleem mijn omvormer van zonnepanelen communiceer niet goed met modem experia v10 kreeg als antwoord udp poorten 1024+65536 moeten openstaan of communiceren met tcp 80+9524 ik heb contact met modem gezocht  maar ik kan geen poorten vinden ik ben met zulke dingen een hele grote leek ik denk dat ik hier beter maar niet aan moet beginnen?


Admin: nieuw topic van je vraag aangemaakt

Ha @hertog kees, wat balen dit zeg! Ik weet er zelf het fijne niet van, maar we hebben wel veel handige topics over dit onderwerp. Zo hebben we verschillende topics over de omvormer én een topic over de werking van de V10 waarin uitgelegd wordt hoe je poorten open kunt zetten. Hopelijk heb je er iets aan! 


hoi marcia als ik contact maakt met v10 a krijg ik wat anders te zien dan voorbeeld in topic ten eerste de taal is alleen in Engels ben 64 ik kan alleen een beetje school Engels en nogmaals het vreemde is toen ik 8 maanden geleden een abonnement nam kreeg ik de kpn box en toen er een storing was kreeg ik een experia v10a modem ik wil weer eek kpnbox de wifi is dan veel sneller en misschien lukt het dan wel met de poorten


Ik heb een omvormer van SolarEdge, ik heb geen problemen met de V10. Alles draait vlekkeloos, @hertog kees welke type omvormer heb je?


sma sunny portal


ik had al contact gehad met sma die zeiden bepaalde poorten openen maar dat ik te hoog gegrepen voor mij


ik had al contact gehad met sma die zeiden bepaalde poorten openen maar dat ik te hoog gegrepen voor mij

Er hoeven ook geen poorten geopend te worden, echt weer zo'n antwoord van "liever lui dan moe" en "het ligt echt niet aan ons hoor". :confounded:

 

Kan je inloggen op jouw V10 op http://192.168.2.254?

Zo ja, zie je jouw omvormer staan in de ljjst met aangesloten apparaten?

Zo nee, is de omvormer via wifi aangesloten of met een netwerkkabel?

Is jouw omvormer aangemeld bij de portal van SMA?


is met een netwerkkabel aan gesloten en ik zie hem in de lijst staan,mag toch wel aannemen dat hij bij sma is aan gemeld ik heb een app waar de grafiek te zien is maar die loopt heel veel keer een paar uur achter of er staat kan geen verbinding maken


Dan hoeven er dus geen poorten geopend te worden want blijkbaar kan de omvormer communiceren met de portal.


dus dat de gegevens soms een paar uur later te zien zijn ligt niet aan de poorten


dus dat de gegevens soms een paar uur later te zien zijn ligt niet aan de poorten

Klopt, dat ligt niet aan de poorten.


dus dat de gegevens soms een paar uur later te zien zijn ligt niet aan de poorten

Nee. Want poorten staan open of dicht. Die houden niet het verkeer 2 uur vast om het daarna alsnog door te laten 😄

De oorzaak van dit probleem moet ergens anders gezocht worden denk ik...


Misschien ligt het aan de app? Is er een mogelijkheid om die data in te zien op de website van sma ofzo?


Data-uitwisseling van zonnepanelen met data-log centers is niet continue.
Echter paar uur geen data update is wel erg weinig.
In mijn situatie hier iets van 8 keer per uur. (Zal per merk / type ook wel verschillend zijn).

's nachts is er geen data-uitwisseling omdat er dan geen spanning op de omvormer staat.
Mogelijk dat bij een zonnige ochtendschemering bij zonsopgang, en erna betrekken van de lucht naar zware bewolking, een eenmaal opgestarte data-connectie tijdelijk weer wordt verbroken, omdat er dan opnieuw geen (of te weinig) spanning op de omvormer staat.


Data-uitwisseling van zonnepanelen met data-log centers is niet continue.
Echter paar uur geen data update is wel erg weinig.
In mijn situatie hier iets van 8 keer per uur. (Zal per merk / type ook wel verschillend zijn).

's nachts is er geen data-uitwisseling omdat er dan geen spanning op de omvormer staat.
Mogelijk dat bij een zonnige ochtendschemering bij zonsopgang, en erna betrekken van de lucht naar zware bewolking, een eenmaal opgestarte data-connectie tijdelijk weer wordt verbroken, omdat er dan opnieuw geen (of te weinig) spanning op de omvormer staat.

solar edge doet dit wel continu :)  als die uit staat niet inderdaad :)


solar edge doet dit wel continu :)  als die uit staat niet inderdaad :)

Standaard update een SolarEdge naar ik begrepen heb elke 15 minuten.


solar edge doet dit wel continu :)  als die uit staat niet inderdaad :)

Standaard update een SolarEdge naar ik begrepen heb elke 15 minuten.

als de zon er opstaat en we hebben productie en ik kijk naar de gevens en ik vernieuw ze zijn ze weer hoger dus  continu. mischien is dat van type afhankelijk 


Maar als je ze “vernieuwt” is dat niet vanuit een automatische update vanuit het tijdschema in die omvormer, maar omdat je daartoe zelf het commando geeft om de status te vernieuwen.
Waarbij op dat moment wellicht eerst de laatste data van je omvormer wordt opgehaald.

Een update 4 keer per uur (Solaredge), of 8 keer uur (met wat ik inschat met Goodwe),
zijn naar ik denk redelijk normale waarden voor het bijhouden van verbruiksdata.

Continue heeft weinig zin voor het meten van energieverbruik / opbrengst voor wat één keer per jaar wordt doorgerekend in een eindnota. Kost ook een enorme internet bandbreedte als men dat voor alle klanten op die wijze zou moeten genereren.

Voor betere verbruiksdata per onderdeel van de dag, zou je met “domotica” daarmee aan de slag kunnen gaan, waarvan je de gebruiksdata dan opslaat bijv. op een NAS (die 24/7 aanstaat).
En dan nog is het de vraag of dat wel “continue” (veel kortere tijdsintervallen) wordt bijgehouden?


@hertog kees  Ik zou de komende tijd (maanden) eens af en toe kijken hoeveel de grafieken achterlopen. Als het steeds uren zijn, zou je eens contact op kunnen nemen met het bedrijf die over die zonnepanelen en die app enz gaat. Het kan een bewuste keuze zijn dat men niet zo vaak die grafieken update. Of misschien hebben ze ergens te weinig capaciteit ingezet of was er iets bij hun niet op orde en kreeg jij ‘het kluitje voor in het riet’ van die solar helpdesk.


Voor betere verbruiksdata per onderdeel van de dag, zou je met “domotica” daarmee aan de slag kunnen gaan, waarvan je de gebruiksdata dan opslaat bijv. op een NAS (die 24/7 aanstaat).

En dan nog is het de vraag of dat wel “continue” (veel kortere tijdsintervallen) wordt bijgehouden?

De Kaifa slimme meter bij ons spuugt elke 10 seconden alle meetwaarden van de 3 fasen uit. De domotica software zit direct met een serieel kabeltje verbonden, maar laat maar elke 5 minuten een update zien.

Als meetdata van zonnepanelen verstuurd moet worden over internet, is het een gedistribueerd systeem en gaat het ook om geld. Als grafieken in een portal wat achter lopen kan het desondanks zijn de meetdata wel al vanaf de klant verstuurd is en in een database van de operator/energiemij aanwezig zijn, maar dus nog niet als presentatie voor de klant te zien zijn. Verder, als internet een paar dagen uit zou vallen met heel mooi weer, moet je natuurlijk ook wel je geld krijgen.

Kan best zijn dat er in geval van hertog kees een hapering van de internetverbinding was/is, hoeft niet in KPN gedeelte te zitten. Stel b.v. dat dat solar gebeuren op Amazon AWS draait, dat is o.a. in de EU in Frankfurt, kan ook ergens verder weg zijn of gewoon in NL maar dan met mindere performance dan AWS.

 


Met achterliggende systemen kan best wel eens het een en ander mis gaan.
Op dit moment krijg ik geen wekelijkse rapporten meer terug.

(Data wordt wel in het portal vastgelegd).


bedankt allemaal voor het meedenken straks ben ik met pensioen en dan kan ik het rustig uitvoeren al deze info ik kom erop terug