Skip to main content
Vraag

Onbekend apparaat gesignaleerd in mijn FritzBox, met een code van 32 tekens. Wat betekent dit?

• September 18, 2026
  • 9 reacties
  • 102 keer bekeken

In mijn FritzBox zie ik bovenaan mijn lijst met aangesloten apparaten een lange code staan van 32 cijfers en letters. Ik kom er in de FritzBox niet achter welk apparaat hiermee wordt bedoeld. Daarom vraag ik mij af, of er wellicht een extern apparaat is geinfiltreerd in mijn thuisnetwerk. Moet ik mij zorgen maken of niet? Zo ja, wat gebeurt er als ik dat apparaat blokkeer?

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • September 18, 2026

Je kunt aan het MAC adres vaak zien om wat voor apparaat het gaat (fabrikant). De eerste zoveel karakters zijn n.l. fabrikant specifiek.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 18, 2026

De code begint met 6d75b8f9-b586 etc. Duidt dit op een MAC adres?

rvk01
Slimmerik
  • September 18, 2026

Nee, dat is geen MAC adres. Dat lijkt op een tijdelijke aangemaakte hostnaam.

MAC adres kun je in de lijst met verbonden apparaten in de router terugvinden. (Ik neem aan dat de Fritzbox die ook weergeeft. Anders even op het apparaat doorklikken naar eigenschappen daar)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 20, 2026

Er staat idd. een lijst met verbonden apparaten. Maar onder het kopje “eigenschappen” staat niets. 

Wat betekent het wanneer een tijdelijk aangemaakte hostnaam is aangesloten op mijn thuisnetwerk?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Als je het niet vertrouwt blokkeer je toch? Staat er geen MAC adres bij? 

rvk01
Slimmerik
  • September 20, 2026

Er staat idd. een lijst met verbonden apparaten. Maar onder het kopje “eigenschappen” staat niets. 

Bij de Fritzbox onder Netwerk staat bij aangesloten apparaten gewoon een kolom “MAC Address”.

Ook bij de eigenschappen onder tab Home Network staat het MAC Address. Dus volgens mij kun je dat niet missen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • September 22, 2026

Goedemorgen ​@LoekH , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Kan me voorstellen dat je daar in eerste instantie van schrikt maar een code van 32 tekens betekent niet meteen dat er een onbekend apparaat is binnengedrongen op jouw netwerk. 

Bij de Fritzbox onder Netwerk staat bij aangesloten apparaten gewoon een kolom “MAC Address”.

Ook bij de eigenschappen onder tab Home Network staat het MAC Address. Dus volgens mij kun je dat niet missen.

Heb je hier inmiddels al naar kunnen kijken?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2026

Dank je Jan. Ja, al naar gekeken. Maar onder "eigenschappen" bij de apparatuur staat in mijn FritzBox niets vermeld. 

Wat gebeurt er als ik dit apparaat uit voorzorg blokkeer?

rvk01
Slimmerik
  • September 22, 2026

Dank je Jan. Ja, al naar gekeken. Maar onder "eigenschappen" bij de apparatuur staat in mijn FritzBox niets vermeld. 

Ik denk dat je op de verkeerde plaats kijkt want in de Fritzbox staat het MAC adres gewoon in de lijst waar je apparaten staan. Plaats anders eens een screenshot.

Wat gebeurt er als ik dit apparaat uit voorzorg blokkeer?

Kun je proberen. Hooguit dat dat apparaat dus geen internettoegang meer heeft.