Skip to main content

Kan iemand mij vertellen waar een onbeveiligd netwerk wifi in mijn eigen thuisinstallatie zit ? Naast mijn standaard beveiligde netwerk wifi kan ik ook een onbeveiligd plan-g wifi netwerk selecteren. Buren geven aan dat dit niet van hen afkomstig is. Kan het zijn dat dit toch in mijn eigen thuisnetwerk zit ?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Even Experiabox uitzetten en je weet het.


Even Experiabox uitzetten en je weet het.

Inderdaad, even je eigen WiFi apparatuur 1 voor 1 uitzetten.

Het kan ook uitgezonden worden door een printer ofzo.


Dank voor de tips. Zowel apparatuur als ook mijn modem even uitgezet en dan is dit onbeveiligde wifi netwerk nog steeds beschikbaar. Het zit dus niet in mijn eigen netwerk. 


Hoi @ruuddebree , heb je geen Google Chromecast o.i.d. ? Om die te koppelen aan een modem wordt daardoor in de installatie modus een onbeveiligd WiFi-signaal uitgezonden.


Nee ik heb geen Google Chromecast. 


Dank voor de tips. Zowel apparatuur als ook mijn modem even uitgezet en dan is dit onbeveiligde wifi netwerk nog steeds beschikbaar. Het zit dus niet in mijn eigen netwerk. 

Als je er mee verbind, kun je dan het internet op?

Heeft het netwerk de naam "plan-g"?


De naam van het netwerk is “wlan-g” en ik kan er inderdaad internet mee op. 


Het IP adres eindigt op .103 dat is volgens Google een ip adres dat voor routers wordt gebruikt. In mijn modem en WifiExperia staat daar helemaal niets over. 


De naam van het netwerk is “wlan-g” en ik kan er inderdaad internet mee op. 

Ok. Als u naar https://www.watismijnip.nl/ gaat, dan ziet u daar uw ip adres waarmee u op internet zichtbaar bent.

Dat van mij begint met "86.90.". Als u dat op uw normale WiFi doet en u doet dat op het wlan-g netwerk, zit daar verschil tussen?


Heel vreemd. Op mijn eigen netwerk het bekende IP adres van KPN. Maar op het andere netwerk de melding dat het Ziggo is ,met een ander ip adres.


Heel vreemd. Op mijn eigen netwerk het bekende IP adres van KPN. Maar op het andere netwerk de melding dat het Ziggo is ,met een ander ip adres.

Heb jij een "draadloze" verbindingsset?


Ja, twee vierkante zwarte Experia Wifi boxen van KPN. Beiden met een ethernet kabel aan het modem V9 gekoppeld. 


Je kunt ook de Fing app gebruiken op je smartfoon. Hiermee kun je naar andere apparaten op het netwerk zoeken.

Misschien levert dat ook interessante info op.


Heel vreemd. Op mijn eigen netwerk het bekende IP adres van KPN. Maar op het andere netwerk de melding dat het Ziggo is ,met een ander ip adres.

Dan is het dus van de buren die bij Ziggo zitten.


Ja, twee vierkante zwarte Experia Wifi boxen van KPN. Beiden met een ethernet kabel aan het modem V9 gekoppeld. 

Dat is geen draadloze verbindingset. Dat zijn gewoon WiFi punten.

Ik snap de vraag van @wjb ook niet in deze context. 


In de Fingapp geeft hij aan dat het een Android besturingssysteem is van Google. Volgens mij is dit de netgear switch die KPN heeft bijgeleverd bij de installatie. Daar heb ik al ingelogd maar ik kan daar nergens iets van een beveiliging  of wachtwoord vinden.


Wat is het LAN IP adres van jouw draadloze apparaat als je met dat wlan-g netwerk verbonden bent?

Wat is het publieke IP adres als je met dat wlan-g netwerk verbonden bent?

Alleen vermelden als die afwijkt van jouw normale publieke iP adres.


192.168.1.103


192.168.1.103

En het publieke IP adres, of is dat hetzelfde als jouw gewone publieke IP adres?


Nee dat is dan 217.120.227.241


Dan sluit ik me aan bij @Nick83, dit is een wifi netwerk van één van de buren en ik denk dat die buren blij zouden moeten zijn als je hen attent maakt op het feit dat ze een onbeschremde toegang tot hun netwerk hebt.

Als je niet weet bij welke buren dit is, installeer dan de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet en kijk bij welke buren het signaal het sterkste is.


Dan ga ik even een rondje langs de buren. In ieder geval iedereen bedankt voor de support.