Skip to main content

Beste forumleden, ik ben zeer recent One Drive gaan gebruiken met de bedoeling dat ik dan een groot deel van mijn bestanden niet meer lokaal opsla. Zo had ik het dacht ik ingesteld. Ik heb achter mijn mappen een wolkje staan. Voor zover mij bekend is het dan in de cloud opgeslagen. Maar de bestanden nemen op de lokale harde schijf van mijn device ook nog steeds opslagruimte in en dat is niet wat ik wil. Ik vind de informatie van Microsoft niet duidelijk en ik kom er niet uit. Ik hoop hier wat heldere informatie en beter nog hulp te krijgen. 

U kunt op een bestand de rechtermuisknop indrukken en dan kiezen voor: bestanden behouden op computer. Of juist voor free up space.

Hoe lokale exemplaren van OneDrive-bestanden te verwijderen zonder ze te verwijderen onedrive op apparaat blijven


Bedankt voor uw reactie. Ik heb voor alle bestanden al op die manier ruimte vrijgemaakt, maar toch blijft er bijna 100 GB op de lokale schijf staan.

met de tool  Wizztree is ook duidelijk te zien dat One Drive het grootste deel van de lokale schijf inneemt. Dat had ik op een andere manier ook al gezien maar Wizz tree toont het wat overzichtelijker.


Ik heb deze pagina voor u gevonden. Zit hier bruikbare informatie bij?

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/bestanden-synchroniseren-met-onedrive-on-demand-1ab17c60-af03-4c63-a24c-bb1e131f76c9


Dank u die had ik zelf ook gevonden en desondanks dat de symbolen achter de bestanden juist zijn (wolkje) staan de bestanden toch nog lokaal. Ik zie ergens iets over het hoofd blijkbaar. 


Ik lees dan vanaf nu alleen interessant mee. Ben benieuwd naar de oplossing.


Hallo @Vraagtekentje plaats eens een testbestand in ‘the cloud’ en kijk daarna eens of deze ook nog lokaal opgeslagen staat.

Worden bestanden d.m.v. kopiëren in  the cloud  geplaatst of d.m.v. verplaatsen?

 


Ik ga morgen aan de slag met een testbestand. Ik had sowieso al een bestand vanaf de lokale schrijf verwijderd en dat was op mijn andere devices ook weg.


@Jeroen Ruiter ik laat het zeker weten als het opgelost is.


Als je een bestand met je rechtermuisknop hebt verwijderd (free up space) is het wel handig om de OneDrive af te sluiten. Als je de pc dan scant, wat gebeurt er dan?

 


@Vraagtekentje Je schrijft in jouw startbericht: “Maar de bestanden nemen op de lokale harde schijf van mijn device ook nog steeds opslagruimte in

Vraag: Hoe heb je gezien of geconstateerd dat de bestanden nog steeds opslagruimte innemen?


@Vraagtekentje Je schrijft in jouw startbericht: “Maar de bestanden nemen op de lokale harde schijf van mijn device ook nog steeds opslagruimte in

Vraag: Hoe heb je gezien of geconstateerd dat de bestanden nog steeds opslagruimte innemen?

met de tool  Wizztree is ook duidelijk te zien dat One Drive het grootste deel van de lokale schijf inneemt. 


met de tool  Wizztree is ook duidelijk te zien dat One Drive het grootste deel van de lokale schijf inneemt. 

De vraag is of @Vraagtekentje die tool gebruikt heeft...


met de tool  Wizztree is ook duidelijk te zien dat One Drive het grootste deel van de lokale schijf inneemt. 

De vraag is of @Vraagtekentje die tool gebruikt heeft...

Dat heeft hij en daarom reageer ik op jou bericht. :wink:


Dat heeft hij en daarom reageer ik op jou bericht. :wink:

Ai, die had ik idd over het hoofd gezien. Sorry.

Maar het is natuurlijk wel zo dat Verkenner ook een bepaalde bestandsgrootte aangeeft bij bestanden die niet fysiek (dus wolkje erachter) op de pc staan. Daarom mijn eerdere vraag.


Volgens mij kan zoiets helemaal niet. Programma's op de pc kunnen alleen bestanden openen die op de schijf staan. Staat een bestand niet op de schijf bij openen, dan word het bestand eerst gedownload. Dan kan het programma het bestand openen.

Bestanden die u met enige regelmaat opent, die zullen op de schijf blijven staan. Want anders moet het bestand steeds opnieuw opgehaald worden. Op de schijf laten staan is dan natuurlijk veel logischer. Waarom zou je het steeds verwijderen en steeds opnieuw ophalen?

Dat is iets wat denk ik op de achtergrond geregeld word. Ik vermoed dat je daar niet veel invloed op uit kunt oefenen. 

Het enige wat je zou kunnen proberen: een aparte partitie aanmaken van bijvoorbeeld 10 gb. En daar de Onedrive map op plaatsen. Open je dan een bestand wat nog niet op de schijf staat en er is onvoldoende ruimte op die 10 gb partitie, dan zullen enkele bestanden die u het langst geleden gebruikt heeft van de schijf verwijderd worden. Vermoed ik.


Oké @Nick83 bedankt daar zal ik eens mee aan de slag gaan. Ik vind de informatie van Microsoft niet heel duidelijk. Kan aan mij liggen natuurlijk.

@Katana321 met wizztree inderdaad.


---

Op de schijf laten staan is dan natuurlijk veel logischer. Waarom zou je het steeds verwijderen en steeds opnieuw ophalen?

---

Met mijn bestanden van mijn werk kies ik toch regelmatig voor “Ruimte vrijmaken". Waarom? Vanwege het risico op ransomware.

(Bij mijn privébestanden kies ik juist niet voor “Ruimte vrijmaken”. Waarom niet? Omdat die bestanden volautomatisch gebackupt worden naar mijn nas.)


Ik vond dit https://www.quora.com/Does-Microsoft-OneDrive-take-up-storage-space-on-my-computers-SSD

Ik heb me het laten adviseren bij een goede gerenommeerde zaak voor informatica maar als ik dit zo lees dan lijkt One Drive 1TB geen oplossing om mijn harde schijf van ongeveer 250 GB zoveel mogelijk leeg te houden.

ik zou dan beter voor Google Drive hebben kunnen kiezen, lijkt me.

of een andere Cloud.

de zaak waar ik het kocht heeft ook een helpdesk, hen heb ik ook al gebeld maar dan krijg ik halfslachtige oppervlakkige antwoorden. 


Omdat ik ruimte wil besparen op de harde schijf en omdat ik ook op andere devices bestanden in wil kunnen zien of bewerken. @Nick83 


Wellicht is een externe HDD ook een optie…

https://www.informatique.nl/?m=sts&g=029&view=6&at154=17&ss=1&sort=pasc


@Nick83 daar heb ik bij alle  bestanden ook voor gekozen …ruimte vrijmaken.

en dan toch nog bijna 100 GB op mijn lokale schijf dat had ik niet verwacht.


---

Op de schijf laten staan is dan natuurlijk veel logischer. Waarom zou je het steeds verwijderen en steeds opnieuw ophalen?

---

Met mijn bestanden van mijn werk kies ik toch regelmatig voor “Ruimte vrijmaken". Waarom? Vanwege het risico op ransomware.

(Bij mijn privébestanden kies ik juist niet voor “Ruimte vrijmaken”. Waarom niet? Omdat die bestanden volautomatisch gebackupt worden naar mijn nas.)

Schiet u niks mee op. Als u vanaf de pc zomaar bij de bestanden van u werk kunt, of bij de bestanden op uw nas kunt zonder handmatig een wachtwoord in te kloppen, dan kan ransomware dat ook. Of de bestanden echt op de schijf staan of niet maakt niet uit. De enige manier om bestanden tegen ransomware te beschermen is deze achter een wachtwoord zetten wat in uw hoofd zit en niet in de pc.

Automatisch back-uppen naar een nas is iets 9 van de 10 x nutteloos is voor ransomware. Het werkt alleen als de bestanden na het back-uppen niet meer gewijzigd of verwijderd kunnen worden. En dat word nogal eens vergeten.

Heel vaak zie je de situatie dat backups ergens in een cloud staan. Of op een netwerklocatie. Gewoon open en bloot bereikbaar vanaf de pc waarop de backups gemaakt zijn.

Heel nuttig in geval de harde schijf plots stuk gaat. Maar niet veilig voor ransomware. 


@Nick83 gebruik zelf OneDrive en stack van TransIP. OneDrive vind ik zelf wel fijner werken dus voor bepaalde zaken die ik af en toe ergens anders nodig heb, is OneDrive wel een fijne oplossing om sneller bij je bestanden te kunnen.


@Vraagtekentje  Ik denk dat dit artikel niet het antwoord geeft op jouw vraag. Want volgens mij gaat het in het artikel niet over optie “Ruimte vrijmaken". En juist met die optie bespaar je heel veel (fysieke) ruimte.

Mijn laptop heeft een SSD van 240 GB. Erop staat: privé-onedrive, zakelijke onedrive, zakelijke sharepoints (4x). Alleen omdat ik bij de zakelijke onedrive en sharepoints regelmatig kies voor Ruimte Vrijmaken is de SSD nu nog maar voor de helft vol.


@driemaster die heb ik sowieso ook gekocht bij dat bedrijf maar mij werd door hun verkoper ook One Drive aangeraden maar ik voel me een beetje bekocht nu.