Skip to main content
Antwoord

Ontvanger en Xbox samen op 1 DVS kastje aansluiten

• September 28, 2025
  • 9 reacties
  • 99 keer bekeken

Op dit moment is onze tv ontvanger bekabeld met ethernet via een DVS kastje. De xbox staat hier naast, en tijdens het downloaden van zware games (bijv. msfs24) haal ik de ethernet kabel uit de tv ontvanger en stop hem in de xbox. Dit is wel wat gedoe aangezien alle kabels mooi zijn weggestopt, dus nu doe ik het echt alleen voor dat downloaden. Nu vroeg ik mij af of er niet ook een DVS kastje is met twéé ethernet outlets, zodat ik altijd die snelle wifi op mijn xbox kan hebben ipv elke keer moeten switchen. Weet iemand hier een antwoord op? 

Beste antwoord door Marlon92

Die zijn er. Maar niet officieel van KPN. Dus die zal je ergens anders vandaan moeten halen. En het is maar de vraag of tv dan nog zo goed werkt.

KPN ondersteund DVS in zn geheel niet meer. Ze verkopen ze niet meer. En bij problemen zal een monteur er niets meer aan doen. Je krijgt dan de keuze: kabel leggen of SuperWiFi kopen.

Maar als het voor jou nog goed werkt kan je er nog een poosje mee door hobbelen. In dat geval kan je er beter een switch achter plaatsen denk ik.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Waarschijnlijk goedkoper ook. Want zo'n DVS adapter is prijzig.

https://www.bol.com/nl/nl/p/devolo-magic-2-lan-triple-2400-mbit-s-ethernet-lan-wit-1-stuk/

Deze heeft 3 poorten. Maar 73 euro voor 1 adapter. Je bent gek als je dat koopt.

Zo'n switch kan je ook later nog blijven gebruiken als je die adapters aan de kant gooit en een kabel legt. Dan hoef je maar 1 kabel te leggen en kan je 4 apparaten aansluiten.

9 reacties

• Antwoord
  • September 28, 2025

Die zijn er. Maar niet officieel van KPN. Dus die zal je ergens anders vandaan moeten halen. En het is maar de vraag of tv dan nog zo goed werkt.

KPN ondersteund DVS in zn geheel niet meer. Ze verkopen ze niet meer. En bij problemen zal een monteur er niets meer aan doen. Je krijgt dan de keuze: kabel leggen of SuperWiFi kopen.

Maar als het voor jou nog goed werkt kan je er nog een poosje mee door hobbelen. In dat geval kan je er beter een switch achter plaatsen denk ik.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

https://www.bol.com/nl/nl/p/devolo-magic-2-lan-triple-2400-mbit-s-ethernet-lan-wit-1-stuk/

Deze heeft 3 poorten. Maar 73 euro voor 1 adapter. Je bent gek als je dat koopt.

Zo'n switch kan je ook later nog blijven gebruiken als je die adapters aan de kant gooit en een kabel legt. Dan hoef je maar 1 kabel te leggen en kan je 4 apparaten aansluiten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 28, 2025

Deze heeft 3 poorten. Maar 72 euro voor 1 adapter. Je bent gek als je dat koopt.

Oke, thanks. Die switch verlaagd de internet snelheid naar beide wel neem ik aan? Of is er geen probleem als de xbox en tv ontvanger niet tegelijk aan staan?

• September 28, 2025

Oke, thanks. Die switch verlaagd de internet snelheid naar beide wel neem ik aan?

Nee dat doet die niet. DVS verlaagd de snelheid. Want bijvoorbeeld 1000 mbit ga je nooit halen over een DVS. Terwijl die switch dat prima aankan.

Of is er geen probleem als de xbox en tv ontvanger niet tegelijk aan staan?

Dat is geen probleem. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Op dit moment is onze tv ontvanger bekabeld met ethernet via een DVS kastje. De xbox staat hier naast, en tijdens het downloaden van zware games (bijv. msfs24) haal ik de ethernet kabel uit de tv ontvanger en stop hem in de xbox. Dit is wel wat gedoe aangezien alle kabels mooi zijn weggestopt, dus nu doe ik het echt alleen voor dat downloaden. Nu vroeg ik mij af of er niet ook een DVS kastje is met twéé ethernet outlets, zodat ik altijd die snelle wifi op mijn xbox kan hebben ipv elke keer moeten switchen. Weet iemand hier een antwoord op? 

Er is wat DVS (of Devolo) betreft een simpele oplossing: gewoon de ene DVS in de andere steken. Je hebt dan twee ethernet-aanlsuitingen.

Piet.

• September 28, 2025

Er is wat DVS (of Devolo) betreft een simpele oplossing: gewoon de ene DVS in de andere steken. Je hebt dan twee ethernet-aanlsuitingen.

Dan heb je dus wel 2 adapters nodig. 

Je zou misschien op marktplaats kunnen kijken naar een extra adapter, precies dezelfde als die je hebt.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 28, 2025

Dat is we;l een hele vreemde “oplossing” die je zeker niet wilt want het geeft weer extra DVS/Powerline vertraging in tegenstelling tot een (gigabit) switch zoals ook al is aangegeven hier eerder.
Powerlines met extra UTP poorten hebben daarvoor dan ook een switch ingebouwrd.
Extra DVS/Powerline adapters kunnen natuurlijk wel handig zijn voor een extra aanluiting in andere ruimtes.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dat is we;l een hele vreemde “oplossing” die je zeker niet wilt want het geeft weer extra DVS/Powerline vertraging in tegenstelling tot een (gigabit) switch zoals ook al is aangegeven hier eerder.
Powerlines met extra UTP poorten hebben daarvoor dan ook een switch ingebouwrd.
Extra DVS/Powerline adapters kunnen natuurlijk wel handig zijn voor een extra aanluiting in andere ruimtes.

Deze oplossing wordt zelfs door fabrikant Devolo (DVS) aanbevolen.

Piet.

• September 29, 2025

Deze oplossing wordt zelfs door fabrikant Devolo (DVS) aanbevolen.

Ja dat snap ik. Extra kastjes verkopen...

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 30, 2025

Hoi ​@Marre79 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goede vraag en mooi om te zien dat je al wat goede reacties hebt mogen ontvangen! Eigenlijk kan ik niet heel meer toevoegen aan het eerste bericht van ​@Marlon92 en zodoende heb ik zijn antwoord hier ook gemarkeerd als 'best answer'. Hopelijk heb je hier iets aan gehad en weet je waar je aan toe bent! Mocht je nog wel verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan vooral weten!