Skip to main content

Hi, mijn experia modem/router staat in de meterkast en ik heb een deco netwerk opgezet vanaf de 2e verdieping, via een x50 POE deco die bekabeld zit. Dan op de 1e verdieping een M4 en bemeden in de woonkamer een M5. Maar op de 1e verdieping heb ik al problemen en gaat de snelheid al van 800mbit naar 150 en beneden naar 90mbit. Dus de tv hangt continue. In de slaapkamer beneden is een netwerkingang voor de tv daar. Maar als ik de M5 bekabel dan is het hele wifi netwerk offline.

Fyi, de deco staat in AP modus en de netwerkpoorten zitten op de modem aangesloten en niet op de deco.

De deco in router mode zetten lost niets op en zou ook niet moeten want de experia staat al in router mode.

Ik heb het deco netwerk nu maar dezelfde naam gegeven als het experia wifi netwerk, maar dat lost ook niets op. 

Ik snap ook niet waarom de woonkamer met zolder verbindt en niey met 1e verdieping. Zie deco app foto. Help?

 

@Paul L. Je plaats de hoofd deco het verst weg van modem en andere deco. Dat is niet optimaal. Indien mogelijk altijd de hoofd deco in een centraal punt van jouw woning plaatsen om de afstand tussen hoofd deco en satelliet deco's ongeveer gelijk te houden. In jouw situatie zou de X50 bekabeld op de 1st verdieping zijn en de M4/M5 op begaande verdieping en zolder. Zoek even op internet op nadelen van daisy chain topology tegenover star topology.

De satelliet deco's zoeken niet naar een deco met sterkste signaal maar naar een deco met hoogste bit rate. De woonkamer deco heeft al 4 cliënten dus met een deco erbij zou de bit rate lager zijn dan de verbinding met hoofd deco. Let op dat wifi verbinding hafldublex is, dus bij 5 gelijktijdig verbindingen zijn alleen mogelijk 1/10 maximaal bit rate mogelijk.

Je kan met deco ook instellen de verbinding prioriteit van satelliet deco's en cliënten. Log in met deco app en in de map klik op een satelliet deco dan op connection preference, het zelfde herhalen met de cliënten de op dit moment verbonden de de satelliet deco. Zo kan je beter de wifi verbinding verdelen, de vaste cliënten kan je beter via verbinding prioriteit instellen, smartphones en tablets op automatisch.

Om bij M4 de verbinding prioriteit te instellen moet je de beta firmware Deco M4_V2_1.7.0 installeren. Bovendien kan je ook M4 en M5 bekabeld laten verbinden met de LAN porten van X50, dan heb je het probleem met Topology niet.

 


Dank voor je snelle antwoord. De ethernet kabels zijn op de kpn modem aangesloten. Als ik nu eens de x50 in de meterkast stop, verbonden aan de kpn modem, en vanaf de x50 een kabel nasr een ethernet switch, en daar de ethernet kabels op aansluit? Onderste opzet in dit plaatje.

Waarom kan ik niet de m5 op de ethernet kabel van de kpn modem aansluiten? Met deco in AP mode kan dat toch? Dus zoals bovenste opzet in dit plaatje.

 


Ik heb trouwens nog een m5 liggen. Zijn de m5 beter dan m4 want dan wissel ik hem.

Heeft het trouwens zin om drie wifi versterkers bij te pluggen, of verstoort dan juist?


@Paul L. Ik denk dat heeft te maken met compatibiliteit tussen jouw Deco's. X50 heeft Wifi6 en dedicated wifi backhaul, M5 heeft Wifi5 en dedicated wifi backhaul M4 Wifi5 en zonder dedicated wifi backhaul. Natuurlijk kan je een switch plaatsen tussen hoofd deco en satelliet deco's. Of wifi van Experia modem uitzetten en hoofd deco in router modus in DMZ van Experia modem plaatsen. In router modus kan je meer instellen en de Deco wifi is sowieso beter dan Experia wifi

Ieder van jouw Deco's heeft 2 LAN porten, je kan een port gebruiken als ethernet backhaul (verbonden met een ander Deco) dan is de wifi netwerk van Deco ontlastet.


Gebruikt u tv ontvangers van KPN? Zo ja, hoe/waarop zijn die aangesloten? 


Ja, ik heb 5 tv ontvangers. Op zolder een, op de 1e twee, beneden twee. Alleen die beneden in de slaapkamer is bekabeld. De woonkamer heeft geen kabel dus moet via wifi. En is dus slecht

 


De tv ontvangers kunnen alleen rechtstreeks bekabeld op het KPN modem aangesloten worden. Er mag een switch tussen zitten die IGMP-Snooping ondersteund.

De tv ontvangers op een Deco aansluiten werkt niet. Want dan gaat het niet goed met dat IGMP-Snooping. Dan loopt het hele netwerk vol en gaat het in de stress. Dat u een mengelmoesje van verschillende modellen heeft helpt daarbij ook nog eens niet mee denk ik.


@Nick83 De deco ondersteunt igmp snooping, het maakt niet uit of de tv-ontvanger via een switch of deco aangelosten zijn. Beide moeten igmp snooping ondersteunen en dat doet Deco wel.

 


@Nick83 De deco ondersteunt igmp snooping, het maakt niet uit of de tv-ontvanger via een switch of deco aangelosten zijn. Beide moeten igmp snooping ondersteunen en dat doet Deco wel.

 

Ok. Dat staat het in dit plaatje wel verkeerd ingesteld.


Ja, ik heb 5 tv ontvangers. Op zolder een, op de 1e twee, beneden twee. Alleen die beneden in de slaapkamer is bekabeld. De woonkamer heeft geen kabel dus moet via wifi. En is dus slecht

Gaat het om TV+ ontvangers? 


@Nick83 Nee, als IGMP proxy actief is, moet IGMP snooping deactiveert worden. Achter de experia box moet natuurlijk IGMP proxy deactiveert en IGMP snooping activeert zijn.


@Nick83 Nee, als IGMP proxy actief is, moet IGMP snooping deactiveert worden. Achter de experia box moet natuurlijk IGMP proxy deactiveert en IGMP snooping activeert zijn.

Voor de situatie van de Paul staat de instelling op het plaatje dus verkeerd. 

Het is de vraag of er bij Paul überhaupt iets ingesteld staat. Misschien staat het wel uit.

Dus ik zou zeggen: help Paul even met het controleren van de instellingen. 


Ik kan in de deco app geen instelling vinden over igmp

ps: Ja ik heb tv+ modules.


Ha @Paul L., welkom! Ben je er inmiddels uitgekomen? Ik begrijp dat het wel moet werken met de Deco's. Heb je nog naar onderstaande kunnen kijken? 

@Paul L. Ik denk dat heeft te maken met compatibiliteit tussen jouw Deco's. X50 heeft Wifi6 en dedicated wifi backhaul, M5 heeft Wifi5 en dedicated wifi backhaul M4 Wifi5 en zonder dedicated wifi backhaul. Natuurlijk kan je een switch plaatsen tussen hoofd deco en satelliet deco's. Of wifi van Experia modem uitzetten en hoofd deco in router modus in DMZ van Experia modem plaatsen. In router modus kan je meer instellen en de Deco wifi is sowieso beter dan Experia wifi

Ieder van jouw Deco's heeft 2 LAN porten, je kan een port gebruiken als ethernet backhaul (verbonden met een ander Deco) dan is de wifi netwerk van Deco ontlastet.

 


Nee niet echt. Zou de deco idd in router mode willen maar weet hoe je de modem wifi uitschakelt. En de poorten van de modem heb ik wel nodig want de zonnepanelen en autooplaadpunt zitten er ook op. Heb het maar opgegeven voor nu


@Nick83 Nee, als IGMP proxy actief is, moet IGMP snooping deactiveert worden. Achter de experia box moet natuurlijk IGMP proxy deactiveert en IGMP snooping activeert zijn.

Als de Deco in router mode gebruikt wordt dan moet IGMP proxy aan staan.

Ik zou daarbij verwachten dat IGMP snooping ook aan moet staan immers op de ingebouwde switch van de Deco moet IGMP snooping wel actief.


Ik heb mijn 3 Deco's in routermodus staan achter een Experia V8 met wifi uit. IGMP-snooping staat volgens mij uit bij de Deco's (iptv/lan optie?). Als tester van de TV+-box heb ik geen enkel probleem in 6 maanden met wifi ervaren. 

En tov mijn glasabbo 100/100 heb ik uitstekend up en down waardes, nagenoeg geen enkel verlies.

Onder "Geavanceerd" "Bewerkingsmodus" kun je "router" of "ap" instellen.


IGMP-snooping staat volgens mij uit bij de Deco's. Als tester van de TV+-box heb ik geen enkel probleem in 6 maanden met wifi ervaren. 

Stond/staat jouw TV+ Box in multicast ingesteld?

Gaat het switchen van zender vlotjes?

Was/is de TV+ Box met een netwerkkabel op de Deco aangesloten of via wifi?


IGMP-snooping staat volgens mij uit bij de Deco's. Als tester van de TV+-box heb ik geen enkel probleem in 6 maanden met wifi ervaren. 

Stond/staat jouw TV+ Box in multicast ingesteld?

Gaat het switchen van zender vlotjes?

Was/is de TV+ Box met een netwerkkabel op de Deco aangesloten of via wifi?

Multicast: geen idee, box is ca 7 mnd geleden retour gegaan. 

Geen probleem mee gehad.

Wifi only, in het begin ca 2 weken bedraad, extra op wifi gezet om te kijken of dat problemen gaf. 


IGMP-snooping staat volgens mij uit bij de Deco's. Als tester van de TV+-box heb ik geen enkel probleem in 6 maanden met wifi ervaren. 

Stond/staat jouw TV+ Box in multicast ingesteld?

Gaat het switchen van zender vlotjes?

Was/is de TV+ Box met een netwerkkabel op de Deco aangesloten of via wifi?

Multicast: geen idee, box is ca 7 mnd geleden retour gegaan. 

Geen probleem mee gehad.

Wifi only, in het begin ca 2 weken bedraad, extra op wifi gezet om te kijken of dat problemen gaf. 

Standaard stond de TV+ Box tijdens de test op unicast, sterker nog, bij aanvang van de test was multicast nog helemaal niet beschikbaar. IGMP snooping is alleen interessant bij multicast, vandaar mijn vragen.

En hoe is jouw huidige TV ontvanger (2952?) aangesloten?


IGMP-snooping staat volgens mij uit bij de Deco's. Als tester van de TV+-box heb ik geen enkel probleem in 6 maanden met wifi ervaren. 

Stond/staat jouw TV+ Box in multicast ingesteld?

Gaat het switchen van zender vlotjes?

Was/is de TV+ Box met een netwerkkabel op de Deco aangesloten of via wifi?

Multicast: geen idee, box is ca 7 mnd geleden retour gegaan. 

Geen probleem mee gehad.

Wifi only, in het begin ca 2 weken bedraad, extra op wifi gezet om te kijken of dat problemen gaf. 

Standaard stond de TV+ Box tijdens de test op unicast, sterker nog, bij aanvang van de test was multicast nog helemaal niet beschikbaar. IGMP snooping is alleen interessant bij multicast, vandaar mijn vragen.

En hoe is jouw huidige TV ontvanger (2952?) aangesloten?

Met een KPN originele netwerkkabel op de V8, al meer dan 10 jaar.😊


Met een KPN originele netwerkkabel op de V8, al meer dan 10 jaar.😊

Die v8 mag u inmiddels al een tijdje vervangen:

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0006.1


IGMP-snooping staat volgens mij uit bij de Deco's. Als tester van de TV+-box heb ik geen enkel probleem in 6 maanden met wifi ervaren. 

Stond/staat jouw TV+ Box in multicast ingesteld?

Gaat het switchen van zender vlotjes?

Was/is de TV+ Box met een netwerkkabel op de Deco aangesloten of via wifi?

Multicast: geen idee, box is ca 7 mnd geleden retour gegaan. 

Geen probleem mee gehad.

Wifi only, in het begin ca 2 weken bedraad, extra op wifi gezet om te kijken of dat problemen gaf. 

Standaard stond de TV+ Box tijdens de test op unicast, sterker nog, bij aanvang van de test was multicast nog helemaal niet beschikbaar. IGMP snooping is alleen interessant bij multicast, vandaar mijn vragen.

En hoe is jouw huidige TV ontvanger (2952?) aangesloten?

Met een KPN originele netwerkkabel op de V8, al meer dan 10 jaar.😊

Dan is het inderdaad geen enkel probleem dat IGMP snooping uit staat op die Deco's en heb je tijdens de test de TV+ Box waarschijnlijk op unicast ingesteld gehad.