Skip to main content

Hallo,

ik heb dus een gemigreerde Telfort Glasvezel aansluiting. Daar wil ik mijn OpenWRT router (Linksys 1200wrt) op zetten ipv de experiabox.

Switch WAN staat op Vlan6, tagged eth1 en wan poorten.

Interfaces staan op eth1.6 (de vlan), ppoe, usr=mac-ad-dres-...@internet met pw=KPN. Het MAC adres van alle interfaces is identiek aan hetgeen op de experiabox staat. IPv6 is dhcp client over dezelfde eth1.6.

Wat zou er mis kunnen zijn? 
ik krijg nl de melding: UNKNOWN ERROR (USER_REQUEST). En dus geen inkomende packets.

 

Hallo @Pzsw , TFT is technisch nog gewoon TFT, alléén administratief gemigreerd.

In de loop van dit jaar gebeurt de technische migratie.

Dus nu moet je met de TFT-parameters werken en (nog) niet met de KPN-parameters.

Succes.

 


Dus vlan 34 en DCHP client als protocol voor ip4 en ip6?

Verder niks toch, ook dat Mac adres maakt dan niet uit?

 

 


Hallo @Pzsw . ik heb geen verstand van VLAN's, misschien dat @wjb je daar mee kan en wil helpen, ik heb hem even ingeseind.

Succes.

 


Bij KPN wordt voor Internet geen DHCP op vlan 6 gebruikt maar moet een pppoe verbinding op vlan 6 opgezet worden.

Als je omgezet bent van Telfort naar KPN dan is dat momenteel alleen nog een administratieve omzetting, technisch is de aansluiting dan nog een Telfort aansluiting.

Voor Telfort aansluitingen geldt DHCP over vlan 34.

LET OP: Als je in korte tijd meerdere keren wisselt tussen de Experia Box en jouw eigen router (met ander MAC adres) dan wordt de aansluiting geblokkeerd. Daarom kan je beter het MAC adres van jouw eigen router spoofen met het MAC adres van de Experia Box.


Inderdaad is MAC adres spoofen wel aan te raden. Ik weet niet in detail hoe een Telfort aansluiting in z’n werk gaat, maar algemeen falen nogal wat DHCP procedures als je binnen de leasetime met geheel ander MAC-adres, hostname, DUID enz probeert te verbinden. Bij mijn glasvezelbuitenaf is een workaround even een powercycle van de NTU, in ieder geval 1-malig, weet niet hoe vaak dat goed gaat. Langer dan de leasetime (1 uur of zo, misschien wel veel langer) wachten kan natuurlijk ook.


Hallo, 

 

dank voor jullie advies!

Ik dacht dat het een eitje zou moeten zijn maar desondanks krijg ik geen connectie.

Althans niet onmiddelijk zoals de Experiabox die wel direkt activeert….moet ik echt langer wachten voordat er verkeer terug gezonden gaat worden?

Hieronder de instellingen. MAC adres is overgenomen van de Experiabox, VLAN 34 staat tagged op de WAN port en de CPU eth0. 

eth0 schijnt volgens de informatie op OpenWRT voor WAN vlan's gebruikt te moeten worden.

Of zit er toch een fout in de settings van eth0  en eth1? 

 


Ik ken OpenWRT verder niet, maar hoe definieer je dat vlan 34 op basis van DHCP een IP adres moet krijgen?


Hi, 

dat configureer je bij de interfaces. Je kan daar het protocol kiezen voor iedere interface. 

 


Hallo, 

 

dank voor jullie advies!

Ik dacht dat het een eitje zou moeten zijn maar desondanks krijg ik geen connectie.

Althans niet onmiddelijk zoals de Experiabox die wel direkt activeert….moet ik echt langer wachten voordat er verkeer terug gezonden gaat worden?

Hieronder de instellingen. MAC adres is overgenomen van de Experiabox, VLAN 34 staat tagged op de WAN port en de CPU eth0. 

eth0 schijnt volgens de informatie op OpenWRT voor WAN vlan's gebruikt te moeten worden.

Of zit er toch een fout in de settings van eth0  en eth1? 

 

Zo te zien kloppen hier zaken niet; Die tabel van de switch chip Marvell88E6176 heeft voor de regel WAN zaken niet goed.

Ook is in de “switch0” tabel WAN poort ‘no link’, dat klopt niet volgens mij.

Probeer via ssh/telnet eens te kijken wat er actief is zou ik zeggen. Kijk ook goed naar wat de definitie van WAN LAN enz omvat. Er staat heel makkelijk nog iets op het niveau van IP (filtering) nog iets fout als je de defaults hebt aangepast.