Skip to main content
Antwoord

OpenWrt router op KPN glasvezel, hoe stel ik dit het beste in?

• June 4, 2025
  • 7 reacties
  • 225 keer bekeken

Hallo allemaal,

Na enkele dagen pielen met het opzetten van een openwrt router op KPN glasvezel werkt het bijna helemaal:

• Internet via vlan 6,
  • multicast IPTV via vlan 4 met igmpproxy naar de VIP5202.
  • Gidsinformatie komt goed door.
  • VIP5202 vraagt DNS aan de openwrt router, die het aan de KPN nameservers vraagt.

Wat nog niet werkt is:

• commerciele zenders. Alleen NPO 1, 2, 3 komen binnen. De rest is zwart.
  • pauzeren en dan doorgaan met kijken

Is dit een unicast probleem (wordt commercieel en pauzeren/verdergaan aangeboden met unicast stream op vlan 6)? Zo ja, waarom komt dat dan niet door en de rest wel (provisioning, gids, ...)?
Als ik de VIP5202 aan laat staan en dan de openwrt weer vervang door de experiabox, dan is het gedrag hetzelfde: geen commercieel, geen pauze, maar wel NPO. Pas na opnieuw starten VIP5202 en experiabox is alles weer normaal.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen, en vooral hoe het op te lossen? Alvast veel dank!

Beste antwoord door AvanderHeijden

...opgelost!

Voor wie hier ook tegenaan loopt: ik was NAT vergeten op de vlan 4 interface.

7 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • June 5, 2025

...opgelost!

Voor wie hier ook tegenaan loopt: ik was NAT vergeten op de vlan 4 interface.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Hi ​@AvanderHeijden, welkom bij onze community. 

Dit was kort en krachtig. 😉Fijn om te zien dat het gelukt is en dankjewel ook voor de toevoeging, hier hebben andere users ook iets aan. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • July 10, 2025

Hallo allemaal,

Na enkele dagen pielen met het opzetten van een openwrt router op KPN glasvezel werkt het bijna helemaal:

• Internet via vlan 6,
  • multicast IPTV via vlan 4 met igmpproxy naar de VIP5202.
  • Gidsinformatie komt goed door.
  • VIP5202 vraagt DNS aan de openwrt router, die het aan de KPN nameservers vraagt.

Wat nog niet werkt is:

• commerciele zenders. Alleen NPO 1, 2, 3 komen binnen. De rest is zwart.
  • pauzeren en dan doorgaan met kijken

Is dit een unicast probleem (wordt commercieel en pauzeren/verdergaan aangeboden met unicast stream op vlan 6)? Zo ja, waarom komt dat dan niet door en de rest wel (provisioning, gids, ...)?
Als ik de VIP5202 aan laat staan en dan de openwrt weer vervang door de experiabox, dan is het gedrag hetzelfde: geen commercieel, geen pauze, maar wel NPO. Pas na opnieuw starten VIP5202 en experiabox is alles weer normaal.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen, en vooral hoe het op te lossen? Alvast veel dank!

Heb je wellicht een stap voor stap uitleg hoe je dit gedaan hebt? Ik heb ook KPN internet+tv en wil graag de Box 12 ertussenuit halen, maar ik ben er toch nog wat huiverig voor….

Oei, die heb ik niet. Maar er zijn er genoeg te vinden (google). Als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel. 

• July 10, 2025

wil graag de Box 12 ertussenuit halen,

Uit interesse : waarom wil je dat doen ?

maar ik ben er toch nog wat huiverig voor….

Het is geen onomkeerbaar proces, je kunt ook weer terug.

• July 12, 2025

Over een eigen router ipv een Experia of kpn Box gaat dit topic. 

Over een eigen router achter een Experia of kpn Box gaat dit topic. 

• Topper
  • September 17, 2025