Hoi allemaal,
Omdat ik in een appartement in een drukke stad woon, is wifi op de 2,4ghz bandbreedte niet bruikbaar door bandbreedtevervuiling.
Waar ik zeg "niet bruikbaar", bedoel ik dat letterlijk. Er bestaan in mijn omgeving dusdanig veel 2,4ghz netwerken dat verbinden leidt tot 400-800ms ping naar Google en voortdurende timeouts.
De logische oplossing hiervoor is om de 2,4ghz zender uit te zetten en op 5ghz te leunen. Immers is het oppervlakte van m'n appartement compact genoeg om overal 5ghz wifi te kunnen ontvangen. Dit zorgt ook voor minder vervuiling op de 2,4ghz bandbreedte, wat bijv. een buurman die wegens verouderde apparatuur of andere reden gebonden is aan 2,4ghz, tegemoet kan komen. Immers, waarom zou ik mijn buren storen met een vervuilend signaal dat ik niet gebruik?
Nu ben ik recent overgestapt naar KPN. Tot mijn grote teleurstelling blijkt dat de engineers van KPN – in het misbakken excuus voor een firmware van de KPN Box 12 – zelfs deze, uiterst basale gebruiksfunctionaliteit ontoegankelijk hebben gemaakt. Papa KPN vindt het niet nodig dat we onze eigen thuisnetwerken kunnen inrichten en toegang krijgen tot basale routerfunctionaliteiten. Je moet en zal te allen tijde minstens 2 wifi netwerken uitzenden, vindt KPN.
Dit zorgt uiteraard voor talloze problemen bij klanten. Zie ook elders op het forum. Zo hebben (naast mijn voorbeeld) sommige KPN klanten oude apparatuur die alleen op 2,4ghz kan, of zijn ze wegens issues met bereik of stabiliteit aan een specifieke bandbreedte gebonden.
Wat echter volledig mijn klomp breekt, is de oplossing die KPN vervolgens aandraagt voor deze voorspelbare problematiek:
"zEt eR nOg tWEe eXtrA nETweRken bIJ!!"
Sorry jongens, maar wie maakt in vredesnaam deze beslissingen? Naast dat er onklaargemaakte apparatuur in bruikleen wordt gegeven, waarin zelfs de meest basale netwerkfunctionaliteiten zijn geblokkeerd, moedigt KPN haar klantenkring ook nog eens massaal aan om nóg meer bandbreedtevervuiling te veroorzaken en er met het stapelen van EXTRA 2,4ghz en 5ghz netwerken voor te zorgen dat straks helemaal niemand in Nederland meer normaal wifi kan gebruiken.
Oplossing?
Buiten mijn klaagzang denk ik graag in daadwerkelijke oplossingen.. Hopelijk kunnen jullie daarbij helpen. Bridge mode wordt al jaren geblokkeerd (KPN moet er natuurlijk niet aan denken om de GEEST van de wetgeving rondom vrije routerkeuze na te leven of anderszins klantvriendelijkheid na te streven in die context). Als ik me niet vergis, zijn er dus maar twee manieren om niet mee toen aan deze bandbreedtevervuilings-clownshow van KPN:
- Een goed consumentennodem vinden dat om kan gaan met vDSL – onder zogenaamde "vrije keuze".
- Een consumentenrouter met WAN in DMZ zetten, zenders en functies van die akelige Box 12 zo veel mogelijk uitschakelen en verder maar accepteren dat dat ding onnodig stroom staat te vreten.
Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn er tegenwoordig nog internetproviders die wél compleet werkende apparatuur leveren? Al dan niet met een supportdisclaimer als je geavanceerde functies aanzet?
Dank alvast!
(Overigens geven meerdere actieve gebruikers op het forum aan dat het mogelijk is om in de KPN Box 12 de 'standaard' wifi zenders uit te zetten en alleen een 'extra' netwerk in te schakelen. Dat is echter niet waar.)