Skip to main content
Vraag

Oplossing voor de vele wifi signalen die worden uitgezonden

  • 16 August 2024
  • 11 reacties
  • 186 keer bekeken

Hoi allemaal,

 

Omdat ik in een appartement in een drukke stad woon, is wifi op de 2,4ghz bandbreedte niet bruikbaar door  bandbreedtevervuiling. 

Waar ik zeg "niet bruikbaar", bedoel ik dat letterlijk. Er bestaan in mijn omgeving dusdanig veel 2,4ghz netwerken dat verbinden leidt tot 400-800ms ping naar Google en voortdurende timeouts. 

De logische oplossing hiervoor is om de 2,4ghz zender uit te zetten en op 5ghz te leunen. Immers is het oppervlakte van m'n appartement compact genoeg om overal 5ghz wifi te kunnen ontvangen. Dit zorgt ook voor minder vervuiling op de 2,4ghz bandbreedte, wat bijv. een buurman die wegens verouderde apparatuur of andere reden gebonden is aan 2,4ghz, tegemoet kan komen. Immers, waarom zou ik mijn buren storen met een vervuilend signaal dat ik niet gebruik?

Nu ben ik recent overgestapt naar KPN. Tot mijn grote teleurstelling blijkt dat de engineers van KPN – in het misbakken excuus voor een firmware van de KPN Box 12 – zelfs deze, uiterst basale  gebruiksfunctionaliteit ontoegankelijk hebben gemaakt. Papa KPN vindt het niet nodig dat we onze eigen thuisnetwerken kunnen inrichten en toegang krijgen tot basale routerfunctionaliteiten. Je moet en zal te allen tijde minstens 2 wifi netwerken uitzenden, vindt KPN. 

Dit zorgt uiteraard voor talloze problemen bij klanten. Zie ook elders op het forum. Zo hebben (naast mijn voorbeeld) sommige KPN klanten oude apparatuur die alleen op 2,4ghz kan, of zijn ze wegens issues met bereik of stabiliteit aan een specifieke bandbreedte gebonden. 

Wat echter volledig mijn klomp breekt, is de oplossing die KPN vervolgens aandraagt voor deze voorspelbare problematiek:

 

"zEt eR nOg tWEe eXtrA nETweRken bIJ!!

 

Sorry jongens, maar wie maakt in vredesnaam deze beslissingen? Naast dat er onklaargemaakte apparatuur in bruikleen wordt gegeven, waarin zelfs de meest basale netwerkfunctionaliteiten zijn geblokkeerd, moedigt KPN haar klantenkring ook nog eens massaal aan om nóg meer bandbreedtevervuiling te veroorzaken en er met het stapelen van EXTRA 2,4ghz en 5ghz netwerken voor te zorgen dat straks helemaal niemand in Nederland meer normaal wifi kan gebruiken. 

 

Oplossing?

Buiten mijn klaagzang denk ik graag in daadwerkelijke oplossingen.. Hopelijk kunnen jullie daarbij helpen. Bridge mode wordt al jaren geblokkeerd (KPN moet er natuurlijk niet aan denken om de GEEST van de wetgeving rondom vrije routerkeuze na te leven of anderszins klantvriendelijkheid na te streven in die context). Als ik me niet vergis, zijn er dus maar twee manieren om niet mee toen aan deze bandbreedtevervuilings-clownshow van KPN:

  • Een goed consumentennodem vinden dat om kan gaan met vDSL – onder zogenaamde "vrije keuze". 
  • Een consumentenrouter met WAN in DMZ zetten, zenders en functies van die akelige Box 12 zo veel mogelijk uitschakelen en verder maar accepteren dat dat ding onnodig stroom staat te vreten. 

Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn er tegenwoordig nog internetproviders die wél compleet werkende apparatuur leveren? Al dan niet met een supportdisclaimer als je geavanceerde functies aanzet?

 

Dank alvast! 

 

(Overigens geven meerdere actieve gebruikers op het forum aan dat het mogelijk is om in de KPN Box 12 de 'standaard' wifi zenders uit te zetten en alleen een 'extra' netwerk in te schakelen. Dat is echter niet waar.)

Als u gaat investeren: koop gewoon een Fritzbox. Deze gebruikt u dan in de plaats van het modem van KPN. 

2,4 Ghz uitzetten is meestal helemaal geen optie. Want er zijn enorm veel apparaten die alleen maar 2,4 Ghz WiFi ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan printers, huishoudelijke apparaten, tv's, verlichting. 


2,4 Ghz uitzetten is meestal helemaal geen optie. Want er zijn enorm veel apparaten die alleen maar 2,4 Ghz WiFi ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan printers, huishoudelijke apparaten, tv's, verlichting. 

Dat kun je niet  generaliseren @Nick83 , ik kan heel goed met alléén de 5.0-band werken zonder iets te missen.


Heb je de Wifi Analyzer app op een Android telefoon of tablet?

Zo ja, zou je dan eens het overzicht kunnen tonen van de 2.4GHz wifi netwerken in jouw omgeving?

 

Heb je overigens de onderstaande topics gezien?

 


2,4 Ghz uitzetten is meestal helemaal geen optie. Want er zijn enorm veel apparaten die alleen maar 2,4 Ghz WiFi ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan printers, huishoudelijke apparaten, tv's, verlichting. 

Dat kun je niet  generaliseren @Nick83 , ik kan heel goed met alléén de 5.0-band werken zonder iets te missen.

Ik denk ook niet dat @Nick83 generaliseert maar dat hij terecht aansnijdt dat er veel apparaten zijn die alleen 2.4GHz ondersteunen. Er is nu eenmaal veel IoT apparatuur die alleen met 2.4GHz kan verbinden. Denk bijvoorbeeld aan bewakingscamera's maar ook aan de P1 meter van HomeWizard of slimme deurbel en vele andere IoT apparatuur.


 @Nick83@JanD@wjb   Zoals terecht wordt aangegeven is het zeker mogelijk om alleen 5ghz te gebruiken. Zoals beschreven in OP wordt men daartoe in de stad helaas vaak zelfs gedwongen, omdat de 2,4ghz bandbreedte simpelweg volledig vervuild is. Tegelijkertijd (zoals tevens aangegeven) bestaat er ook apparatuur die alléén met 2,4ghz om kan gaan. Gezien mijn omstandigheden - alsmede het klaarblijkelijke bandbreedtevervuilingsaanmoedigingsbeleid (ha wat een woord) van KPN - moet ik dat soort apparatuur helaas vermijden.

 

@Nick83 dank voor de suggestie. Als er alternatieve modems beschikbaar zijn die goed om kunnen gaan met vDSL en daarnaast wél werkende firmware hebben zou dat een goede oplossing zijn. Wel vind ik het jammer dat de keuze daarin vrij beperkt is, en dat de betreffende apparaten ook relatief kostbaar zijn.

 

Zelf snap ik niet waarom de standaardapparatuur zo ontzettend wordt gehandicapt. Tuurlijk moet troubleshooting voor de helpdesk behapbaar blijven - maar ze hebben er toch ook geen problemen mee om support te waiven als je je eigen modem gebruikt? Wat let ze dan om je onder een soortgelijke waiver gewoon toegang te geven tot de functionaliteiten van de meegeleverde apparatuur? 

 

EDIT: @wjb ik heb inderdaad zo'n soort app. Op de 2,4ghz band zijn er te veel APs om te tellen. Ieder kanaalnummer in de 'Channel rating' heeft minstens 6 APs en een rating van 1 - 2,5 ster.


Standaard wordt er door KPN geen support gegeven op het gebruik van eigen modem/routers @IkMisBridgeMode .

Je kunt dan een service-abonnement afsluiten voor €5 per maand om dat soort support te krijgen.

In jouw geval  kun je ook een geschikte FritzBox huren bij KPN voor €7,50 per maand, en daar zit het service-abonnement van €5 per maand bij inbegrepen.

 


Als er alternatieve modems beschikbaar zijn die goed om kunnen gaan met vDSL en daarnaast wél werkende firmware hebben zou dat een goede oplossing zijn. Wel vind ik het jammer dat de keuze daarin vrij beperkt is, en dat de betreffende apparaten ook relatief kostbaar zijn.

De Zyxel VMG4005-B50A is een zeer goede keuze en dan kan je vervolgens jouw eigen router daar op aansluiten.

Zie Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

 

Ook hier is de 2.4GHz vol met wifi netwerken van de buren uit onze straat.

Zelf heb ik overigens ook zeven SSID's actief, vier op 5GHz en drie op 2.4GHz.

Dit zijn ons privé netwerk (2.4GHz gescheiden van 5GHz), mijn zakelijke netwerk (alleen 5GHz), ons gastnetwerk (2.4GHz en 5GHz), het netwerk voor IoT apparatuur (momenteel alleen 2.4GHz omdat al onze IoT apparatuur alleen 2.4GHz ondersteunt) en een apart netwerk voor het vlan waar onze TV+ Box op aangesloten is.


Standaard wordt er door KPN geen support gegeven op het gebruik van eigen modem/routers @IkMisBridgeMode .

En dat vind ik helemaal terecht! Support is amper mogelijk als iedere klant op andere apparatuur/instellingen zit. M.i. is de oplossing daarvoor echter niet om alles op slot te zetten, maar juist - zoals KPN dat ook doet bij vrije modemkeuze - om de klant (via waiver o.i.d.) duidelijk te maken dat hij geen support krijgt als hij bijv. een 'Expert modus' aanzet op z'n KPN Box of z'n eigen modem installeert.

In jouw geval  kun je ook een geschikte FritzBox huren bij KPN voor €7,50 per maand, en daar zit het service-abonnement van €5 per maand bij inbegrepen.

Ik vind het helemaal prima om mijn recht op service te waiven! Geloof er niks van dat de training die supportmedewerkers krijgen over die Fritzbox dusdanig veel waard is dat ik niet zonder kan. 

 

Als er alternatieve modems beschikbaar zijn die goed om kunnen gaan met vDSL en daarnaast wél werkende firmware hebben zou dat een goede oplossing zijn. Wel vind ik het jammer dat de keuze daarin vrij beperkt is, en dat de betreffende apparaten ook relatief kostbaar zijn.

De Zyxel VMG4005-B50A is een zeer goede keuze en dan kan je vervolgens jouw eigen router daar op aansluiten.

Zie Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

 

Dit is top! Ik had het topic dat je linkt uiteraard gelezen voordat ik deze post maakte, maar had de laatste opsomming (van basismodems) over het hoofd gezien.

 

@Nick83@JanD@wjb dank voor jullie antwoorden, bijdragen en suggesties!  

 

EDIT: 

Ook hier is de 2.4GHz vol met wifi netwerken van de buren uit onze straat.

Zelf heb ik overigens ook zeven SSID's actief, vier op 5GHz en drie op 2.4GHz.

 

Kan je in je Wifi Analyzer eens kijken naar de Channel rating? Hoe veel APs zitten er bij jou op elk kanaal? 


Ik heb 4 accesspoint in/rond mijn woning.

Op de begane grond is dat een EAP610-outdoor en in de tuin nog een EAP610-outdoor.

Daarnaast hangt er zowel op de 1e verdieping als op de 2e verdieping een "gewone" EAP610.

Van apparaten die niet verplaatsen is het te gebruiken wifi accesspoint vastgezet in de Omada controller.

 

Mijn wifi accesspoints gebruiken allemaal kanaal 4 voor 2.4GHz.

Onderstaand de channel rating.

Ik ervaar geen problemen met de wifi, mijn bewakingscamera's zijn 24x7 online en streamen er vrolijk op los richting mijn Synology NAS.


@wjb tip: deze wordt nog geüpdatet en geeft een stuk meer inzicht in e.e.a. - - > https://f-droid.org/en/packages/com.vrem.wifianalyzer/

(Je ziet in de Channel Rating bijv precies hoe veel APs er op elk kanaal zitten, veel meer functies en hij snapt nieuwigheden zoals 6ghz.)  

Toch leest jouw situatie slechter uit dan de mijne (zelfs als ik met de app uit 2018 kijk die jij gebruikt van farproc). Heb je nooit last van time-outs of hoge ping als bijv je telefoon of computer of TV (iets dat je actief gebruikt) op de 2,4ghz versie springt? 

 

 


Heb je nooit last van time-outs of hoge ping als bijv je telefoon of computer of TV (iets dat je actief gebruikt) op de 2,4ghz versie springt? 

Nee, de apparatuur die op 2.4GHz aangesloten is draait 24x7 zonder problemen.

Mijn bewakingscamera's genereren op 2.4GHz best wel enig dataverkeer maar ik zie nooit uitval.

We hebben overigens geen enkele computer, tablet of telefoon die gebruik maakt van 2.4GHz en ze kunnen ook niet terugvallen op.2.4Ghz omdat de SSID's verschillend zijn.


Reageer