Skip to main content

Ik kon mijn eigen website niet bereiken op mijn thuis wifi. na veel heen en weer gezoek bleek het te liggen aan het feit dat mijn router (nu) op Ipv6 staat en mijn website dat label nog niet toegevoegd had gekregen. Bleek via ip6.nl Dat is nu gebeurd en de website is weer thuis bereikbaar. Mijn hosting zei wel dat dat vermoedelijk met meer websites zou kunnen gebeuren, omdat nog niet alles op Ipv6 is ingesteld….

Hi @Klariet, goed om te lezen dat je er uiteindelijk uit gekomen bent en je je eigen website weer kunt bereiken via wifi.

Mocht je in de toekomst toch weer ergens tegen aan lopen, deel het dan gerust hier in de Community. Deel dan ook zo veel mogelijk over jouw netwerk thuis, welke apparatuur je gebruikt, welke instellingen je eventueel hebt ingesteld en wat je al hebt geprobeerd. Op die manier wordt het zowel voor andere behulpzame gebruikers hier, als voor ons moderators, makkelijker om met je mee te denken.


Misschien is het zinvol voor anderen even wat details te geven:

Voor zover ik weet staat een KPN router nooit op IPv6, maar op IPv4+IPv6. Dit wordt ook aangegeven op ip6.nl.

Een telefoon zou IPv6-only kunnen zijn, maar dan zit er een router achter die IPv6 adressen met daarin een IPv4 adres verborgen het IPv4 netwerk op stuurt.

Dan zou de webhoster de site dus adverteren met IPv4+IPv6 adressen, maar de IPv6 op uw site ergens in een zwart gat verdwijnen. Dat zou dus niet alleen consequenties hebben voor uw wifi, maar alle bezoekers die IPv6 beschikbaar hebben. Goed om in de gaten te houden als je ergens een website onderbrengt.

 


Maar gelukkig dat in de router niet IPv6 only ingesteld staat, want de meeste websites draaien gewoon via IPv4 of een combi van ipV6/ipV4 en nog maar zeer weinig websites met ipV6 only @hmmsjan_2 


Daarom vond ik het een beetje apart verhaal. Een IPv4-only website moet gewoon zonder probleem bereikbaar zijn met IPv6 ingeschakeld, en ik dacht dat een browser ook nog terugvalt op IPv4 als IPv6 niet lukt. Even met eigen webserver achter V10 getest: als IPv6 niet werkt, pakt Safari op een telefoon gewoon IPv4, terwijl de DNS zowel een IPv4 als IPv6 geeft.  Dus ik begrijp het niet helemaal en vraag me af of er niet iets anders aan de hand is. Als om een of andere reden de PC wel een IPv6 adres krijgt maar DHCP4 niet werkt, dan is het met een KPN router wel einde verhaal want daar zit geen NAT64 achter. 

 


Reageer