Skip to main content
Vraag

Opstelling glasvezelaansluiting NTU-switch-Orbi

• May 28, 2025
  • 14 reacties
  • 89 keer bekeken

Ik heb een extra switch (TL-SG105E) aangeschaft voor alleen de aansluiting van het ntu kastje van kpn (poort 1) en de orbi RBR50 (poort 2). De rest van de poorten van deze switch gebruik ik niet.
ik heb een andere switch die op LAN poort 1 van de orbi zit ( waarop alle andere UTP kabels zitten, Philips Hue, Ring deurbel, etc). Deze switch heb ik op de standaard instellingen staan. Op LAN poort 2 en 3 van de Orbi heb ik mijn Orbi satellieten aangesloten. 

nu heb ik de volgende instellingen op de switch (TL-SG105E) gedaan:

en de volgende instellingen op mijn orbi (RBR50) gedaan (VLAN 6 heb ik op disabled staan)

Zoals hieronder te zien heb ik nog geen internet. Wat heb ik gemist en staat niet goed qua instelling? 

•  
  •  
  •  
  •  
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Beste ​@Robert-1983- tussen de glasvezelkast en de router behoort alléén een geschikte LAN-kabel te lopen die je aan routerzijde in de WAN-poort steekt.

Kom je LAN-poorten tekort, dan sluit je een geschikte switch aan op een van de bestaande LAN-poorten van de router.

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

Ik kan bij mijn orbi niet de wan-poort instellen als IPV6. Kan alleen de Lan-poorten selecteren voor IPV6. Daarom heb ik nu een extra switch ertussen zoals boven beschreven. Ik ben dus opzoek naar de juiste instellingen in mijn instellingen van mijn huidige opstelling. Welke instelling heb ik gemist waardoor ik nu geen internet heb? 

• May 28, 2025

Heb je het vinkje ook weggehaald bij VLAN-Bridge-groep inschakelen?

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

Dit vinkje staat uit

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

@Marlon92 heb jij een idee welke instelling ik gemist heb? 

• May 28, 2025

Ik zie niets fout in de instellingen die je laat zien.

Misschien de router een reset geven en alles opnieuw instellen, wellicht staat er ergens toch iets verkeerd door al dat proberen wat je gedaan hebt volgens je andere topic.

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

Alleen de router, of ook de switch opnieuw instellen? 

• May 28, 2025

Alleen de router.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 28, 2025

Ik kan bij mijn orbi niet de wan-poort instellen als IPV6. Kan alleen de Lan-poorten selecteren voor IPV6. Daarom heb ik nu een extra switch ertussen zoals boven beschreven. Ik ben dus opzoek naar de juiste instellingen in mijn instellingen van mijn huidige opstelling. Welke instelling heb ik gemist waardoor ik nu geen internet heb? 

Op de Wan port heb je ook helemaal geen IP6 nodig.  

Gewoon instellen zoals Jan het aangeeft en de Wan port configureren als PppoE op vlan 6 

Nadat je router een IP4 adres heeft gekregen word het op de router doorgegeven via SLAAC naar IP6 

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

Excuus voor de verwarring, ik bedoel niet IP6, maar VLAN 6. De WAN-poort op Orbi kan ik niet instellen op VLAN 6. Vandaar dat ik er een switch tussen heb. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 28, 2025

Ik ben zelf niet bekend met de Orbi maar wat ik lees support de RBR50 wel vlan op de wan port.  

Heb je hem wel geconfigureerd in router mode ?   

In AP mode kan het wel kloppen dat hij geen vlans support :) 

• May 28, 2025

Excuus voor de verwarring, ik bedoel niet IP6, maar VLAN 6. De WAN-poort op Orbi kan ik niet instellen op VLAN 6. 

Dat kan wel. Dat heb je ook werkend gehad voor bekabeld aangesloten apparaten. Alleen om 1 of andere reden kregen apparaten via WiFi geen goed internet.

Maar in plaats van dat probleem op te lossen loop je nu weer met die switch te stoeien.

• Auteur
  • Topper
  • May 29, 2025

Het is me gelukt

NTU-switch-orbi

na herstart Orbi werkte het.

bedankt voor alle hulp! 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te lezen dat het allemaal gelukt is, ​@Robert-1983-! Bedankt aan alle community leden die hier hun steentje hebben bijgedragen.