Skip to main content
Vraag

Opzetten lokaal wifi netwerk voor iot apparaten zonder toegang tot het internet op Box 12 mogelijk?

• December 21, 2025
  • 42 reacties
  • 178 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Is het mogelijk om op de Box12 het extra wifi netwerk zo in te stellen dat apparaten op dat netwerk (iot devices, smartphones) alleen met elkaar kunnen communiceren, maar dat ze niet een verbinding naar het internet kunnen maken. 

Dit om te voorkomen dat smart devices phone home uitvoeren en allerlei informatie doorsturen. 

Een aparte router hiervoor kopen is plan B, een vlan plan C, maar heeft de Box12 een mogelijkheid ?

De alwetende schelp met de naam google-ai zegt dat het binnen de Box12 zou moeten kunnen, maar die heeft het wel vaker mis. 

42 reacties

• December 21, 2025

Persoonlijk zou ik dan voor optie B gaan die aparte router moet je dan niet verbinden met je box 12.

Of wat jij wil mogelijk is met de Box12 durf ik niet te zeggen. Zonder verbinding met het Internet zal het instellen van bepaalde smart devices wel een uitdaging worden want je moet vaak een account op het achterliggende systeem van dergelijke producten maken. De app van de apparaten op jouw telefoon zal dan waarschijnlijk ook verbinding maken en informatie doorsturen. 

• December 21, 2025

Nee dat kan niet.

De app van de apparaten op jouw telefoon zal dan waarschijnlijk ook verbinding maken en informatie doorsturen. 

Inderdaad. De app op je mobiel is een veel groter privacy risico dan die iot apparaatjes. Die iot apparaatjes kunnen eigenlijk niet zoveel. 

Leen59
Wijsgeer
  • December 21, 2025

Je kunt in de mijnkpn app per apparaat internettoegang aan of uitzetten.

Forum|alt.badge.img+1

want je moet vaak een account op het achterliggende systeem van dergelijke producten maken

@Rowi. ​@Marlon92 

een account aanmaken, klopt met smart-pluggen en lampen en deurbellen en camera's en weet ik al niet meer. Gebeurt dus bij mij niet.

Het gaat in dit geval om het instellen van een smart-tv plus soundbar.

De instellingen zijn eigenlijk alleen te doen via een app op je smartphone.

Ik wil de tv en soundbar niet op het internet, want die geven alles door wat je doet, zelfs de kleur van je onderbroek en wat je die avond gegeten hebt. In alle ernst, wat je kijkt, wanneer, hoelang, wat je terugkijkt, opneemt, je spraakbesturing enzovoorts. Die dingen komen niet op het internet.

App op mobiel is inderdaad een ellende, maar het gaat in mijn geval om een allereerste keer instellen.

Maar ja, je moet die spullen wel een eerste keer instellen en hoe dan. 

Ik had de hoop op een 2e netwerk in de box12 waar alleen die iot rommel op zit en niet de smartphones, nas, laptops enzovoorts. 

Dus die mogen dan het internet niet op en alleen met mekaar overleggen.

Forum|alt.badge.img+1

@Leen59 

Had ik wel eens ergens gelezen, maar google helpt me niet verder. Hoe doe ik dat dan ?

Toch niet met ouderlijk toezicht of mac filtering (dat werkt toch de andere kant op ?).

Het wordt een beetje onoverzichtelijk als ik de mac adressen van apparaten die wel het internet op mogen moet gaan opgeven, ik wil precies het tegenovergestelde.

Hoe werkt dat dan ? 

Forum|alt.badge.img+1

@Leen59 Ik zat aan de box12 te denken, maar ik lees nu pas dat je schrijft mijnkpn APP, die app heb ik dus niet.  

Nog nooit nodig gehad en ik heb zo min mogelijk apps op mijn mobiel, dus die staat er niet op.

Maar volgens jou kun je daar apparaten blokken om naar internet te gaan, maar je kunt ze via wifi nog wel bereiken ?

Leen59
Wijsgeer
  • December 21, 2025

Als je in de app bij WiFi netwerk, mijn apparaten op een apparaat klikt heb je die optie 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 21, 2025

​​Ik wil de tv en soundbar niet op het internet, 

Ik neem aan dat je dan geen tv-zenders kijkt maar alleen streamed vanaf een eigen NAS?

Ik denk dat je plan B dan het veiligste is (eigen aparte isolated router).

De vraag wordt dan eigenlijk... welke apparaten mogen wel internet op? Want je had het ook over blokkeren van de smartphones.

Leen59
Wijsgeer
  • December 21, 2025

Je kunt in het modem eventueel ook een schema voor toegang instellen.

Forum|alt.badge.img+1

​​Ik wil de tv en soundbar niet op het internet, 

Ik neem aan dat je dan geen tv-zenders kijkt maar alleen streamed vanaf een eigen NAS?

@rvk01 
Naast de mediaplayer en mijn nas kijk ik via het tv+ kastje wel lineaire tv en heb alle vergaar opties in het kastje uitgezet en vertrouw de kpn dan maar dat ze niets van mij verzamelen. 

Smartphones blokkeer ik niet want dan heb je er weinig aan, wil alleen wat settings kunnen aanpassen in het extra wifi netwerk waar ik dan even aan connect met mijn smartphone.

Forum|alt.badge.img+1

Als je in de app bij WiFi netwerk, mijn apparaten op een apparaat klikt heb je die optie 

@Leen59 

Dan moet ik misschien toch die app een keer installeren, ik zal er eens naar kijken, dank voor de tip.

Maar apart dat zoiets niet in de box12 zit 

Leen59
Wijsgeer
  • December 21, 2025

In het modem kun je via ouderlijk toezicht ook internet blokkeren per apparaat. Dan heb je de app niet nodig.

Forum|alt.badge.img+1

Je kunt in het modem eventueel ook een schema voor toegang instellen.

@Leen59 

je bedoelt ouderlijk toezicht en dan precies in dat toegangs-window wat instellingen doen. 

Dat zou plan D zijn, vind ik een beetje omslachtig maar is een optie.

Leen59
Wijsgeer
  • December 21, 2025

Binnen het modem de enige optie. Als je geen gigantische hoeveelheid apparaten hebt is het zo gedaan, zeker vanaf een laptop/ PC. Het hoeft niet persé via het schema, kan ook permanent.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 21, 2025

​​​je bedoelt ouderlijk toezicht en dan precies in dat window wat instellingen doen. 

Waarom is dat omslachtig? Hoe zou je het simpeler willen hebben? Je zult die apparaten toch altijd aan moeten merken als "geen internet". Ander alternatief is plan B maar dat is ook heel werk (plus dat je met je telefoon daar geen toegang hebt tenzij je zelf weer verbindt met dat netwerk).

Nee dan is die toggle omzetten in de router per apparaat het makkelijkste.

Forum|alt.badge.img+1

​​​je bedoelt ouderlijk toezicht en dan precies in dat window wat instellingen doen. 

Waarom is dat omslachtig? Hoe zou je het simpeler willen hebben?

@rvk01 ​@Leen59 

Ok, omslachtig en onhandig dan.

Wat ik wil is één configuratie waarin bepaalde apparaten, nu tv plus soundbar, en daar gaan zeker andere zaken bijkomen aan watermeter (heb al een toonwater liggen), camera's, deurbel enzovoorts, nooit het internet op kunnen, maar waarbij ik via mijn smartphone wel bij de apparaten kan komen.

Instellingen aanpassen van die dingen komen denk ik niet één keer voor maar zullen wat vaker nodig zijn, denk aan aanpassen  volume subwoofer, satelietspeakers, bas, treble en andere opties. 

Dan moet je er aan denken ouderlijk toezicht aan het begin en aan het einde aan te passen (op de laptop) en in die tijd kunnen die apparaten het internet op. 

Dan vind ik persoonlijk een apart modem waar alleen wifi op aanstaat en die niet aan internet hangt, eenvoudiger.

Is éénmaal instellen en is altijd juist geconfigureerd. 

Dan is de optie via de kpn app misschien ook wel iets. éénmaal instellen en er nooit meer naar hoeven kijken. 

Forum|alt.badge.img+1

ik wil in ieder geval ​@rvk01 en  ​@Leen59  bedanken voor hun tips en ga daar eens mee aan de slag, ook met het ouderlijk toezicht idee van rvk01.

Ik ga wel ook even langs de kringloop of er daar niet toevallig een oud modempje staat, helaas zelf een oute fritz een paar maanden geleden daar gebracht omdat die stof stond te happen, nu spijt van. 

Leen59
Wijsgeer
  • December 21, 2025

Vergeet niet dat de meeste iot apparaten internet nodig hebben om te functioneren.

https://www.kaspersky.nl/resource-center/definitions/what-is-iot

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 21, 2025

Dan moet je er aan denken ouderlijk toezicht aan het begin en aan het einde aan te passen (op de laptop) en in die tijd kunnen die apparaten het internet op. 

Ik denk dat je die standaard "Block" in de box 12 router niet begrijpt. Dat hoef je ook maar 1x in te stellen. En dan heb je met je telefoon/pc nog wel toegang tot dat apparaat. Het apparaat zelf heeft echter geen toegang tot internet. Eenmaal instellen en klaar.

Als je een aparte router gaat gebruiken, dan moet je elke keer je wifi wisselen op je telefoon om iets te wijzigen. Dat hoeft bij de Block optie van de box 12 niet. 

Let wel, zoals Leen al aangeeft, veel van die apparaten (zoals een slimme deurbel camera en Tuya lichten e.d.) hebben internet nodig. Of je moet echt speciale versies hebben die met je eigen Home Assistant onderweg kunnen. 

Ik zou zeggen, stel een paar blocks in op de box 12 en je ziet dat snel genoeg 😉 (dat is beter dan een router kopen en daar later achter komen).

• December 22, 2025

"Het gaat in dit geval om het instellen van een smart-tv plus soundbar.

De instellingen zijn eigenlijk alleen te doen via een app op je smartphone."

Wat voor Smart TV en soundbar zijn dat dan? Een televisie waarbij een app noodzakelijk is voor instellingen komt hier echt nooit in huis. Elk zichzelf respecterende TV maker die ik ken heeft gewoon een onscreen display. En bij elke soundbar zit toch wel een afstandsbediening of loop ik zo achter?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Wat voor Smart TV is dat dan? Een televisie waarbij een  app noodzakelijk is voor instellingen komt hier echt nooit in huis.

Ik gok op Samsung. Je heb SmartThings App nodig om in SmartHome te integreren, het heeft niet met de instelling van de apparaten te doen, maar hoe deze bestuurd worden.

• December 22, 2025

Wat voor Smart TV is dat dan? Een televisie waarbij een  app noodzakelijk is voor instellingen komt hier echt nooit in huis.

Ik gok op Samsung. Je heb SmartThings App nodig om in SmartHome te integreren, het heeft niet met de instelling van de apparaten te doen, maar hoe deze bestuurd worden.

Samsung werkt ook prima met Google Home samen daar is Smart things niet speciaal voor nodig.

Wat ik in de andere reacties van de topicstarter lees gaat het om iets meer dan het aansturen via Smartthings.

In iedergeval gebaseerd op dit stukje zeg ik persoonlijk waarom haal je dit dan huis?

Wat ik wil is één configuratie waarin bepaalde apparaten, nu tv plus soundbar, en daar gaan zeker andere zaken bijkomen aan watermeter (heb al een toonwater liggen), camera's, deurbel enzovoorts, nooit het internet op kunnen, maar waarbij ik via mijn smartphone wel bij de apparaten kan komen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Samsung werkt ook prima met Google Home samen daar is Smart things niet speciaal voor nodig.

Je kan met Google Home niet zulke dingen instellen zoals rules & routines. Daar heb je SmartHome platvorm nodig.

Forum|alt.badge.img+1

rvk01 schreef:
Ik denk dat je die standaard "Block" in de box 12 router niet begrijpt. Dat hoef je ook maar 1x in te stellen. 

@rvk01 

Daar heb je inderdaad een punt, heb ik overheen “gedacht”, éénmaal geblokt is altijd geblokt. 

Deze oplossing is inderdaad simpeler dan een aparte router.
Al de “slimme” apparaten komen wel op een apart wifi netwerk, dus ik zal met de telefoon moeten omschakelen, maar dat is 5 seconden werk. 

rvk01 schreef:
Let wel, zoals Leen al aangeeft, veel van die apparaten (zoals een slimme deurbel camera en Tuya lichten e.d.) hebben internet nodig. 

Bijna maar niet alle. de tv, soundbar en toonwater hebben dat niet nodig. En als ik aan deurbellen en camera's toe ben, dan komen er geen in huis die internet nodig hebben. 

Forum|alt.badge.img+1

TDN schreef:

@TDN @Rowi

Bijna, een televisie en soundbar van LG. De soundbar heeft drie leds aan de voorkant waarmee je het moet doen, maar wel 100+ (overdreven, maar het zijn er veel) instellingen.
Gaat niet lukken zonder smartphone