Skip to main content
Vraag

Opzetten lokaal wifi netwerk voor iot apparaten zonder toegang tot het internet op Box 12 mogelijk?

• December 21, 2025
  • 42 reacties
  • 178 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Forum|alt.badge.img+1

Rowi schreef:
Wat ik in de andere reacties van de topicstarter lees gaat het om iets meer dan het aansturen via Smartthings.

@Rowi. 

Nee, dan heb ik de verkeerde indruk gewekt. Het gaat op dit moment om het instellen van tv plus soundbar, met alvast een basis leggen voor als er meer van dat spul in huis komt. 

Ik heb toonwater om je waterverbruik te meten in huis en draaiend. Ik heb wel Home Assistant in Docker draaien, maar dat is nog meer om te kijken of ik dat wil gaan gebruiken, wat de mogelijkheden zijn voor het bijhouden van energieverbruik en opbrengst van de zonnepanelen. 

Ik ga zeer zeker mijn huis niet “domotiseren”. Als er deurbellen of camera's komen, dan komen die op een standalone systeem of op mijn nas, niets in de cloud of bij een leverancier van alarmsystemen die meekijkt. 

Als voorbeeld, ik kreeg pas een Hombli Smart Socket, maar daar kreeg ik Tasmota niet meer op geïnstalleerd, dus dat ding ligt nu in de rommelbak. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Wat je nodig hebt is netwerksegmentatie. 

M.a.w. VLANs.

Met firewall rules bepaal je welke VLAN met welke VLAN mag praten. Op Youtube kun je mooie voorbeelden vinden. 
Ik heb hiervoor een eigen router die direct op de mediaconverter van KPN zit., waarbij ik ook een echte DMZ kan maken. Iets dat je met KPN niet moet willen omdat dit geen echte DMZ is. 

Bij mij wordt niets met welk moederschip dan ook gecommuniceerd, en ik ga zelf zo ver dat ik BiGTeCh er helemaal uitkieper. 
In ieder geval, zoveel mogelijk. Ik ben nog niet helemaal zo ver, maar dit wordt wel een mooi topic in de rubriek “online veligheid”.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 22, 2025

Als voorbeeld, ik kreeg pas een Hombli Smart Socket, maar daar kreeg ik Tasmota niet meer op geïnstalleerd, dus dat ding ligt nu in de rommelbak. 

Als Tasmota niet meer werkt (want er zit nu een wb2s in), zou je nog tuya-cloudcutter. En als dat niet werkt kun je er misschien ook direct esphome op zetten. Heb ik met de LSC stekkers van de Action gedaan 😁

Als je apparaten in een eigen netwerk zitten, dan moet je de Home Assistant daar natuurlijk ook in zetten. En die is dan niet bereikbaar voor de telefoons e.d.

Dus het wordt wel even een heel gepuzzel om dit goed in te stellen.

(vandaar dat de Block in de Box 12 dan nog het simpelste werkt)

Ik ben benieuwd of je een deurbel-camera kunt vinden die offline kan werken.

• December 22, 2025

Wij hebben hier een TAPO camera hangen sinds kort. Deze hangt gewoon in het normale thuisnetwerk. Met een firewall regel hebben we toeging tot internet voor specifiek dit apparaat geblokkeerd. Dit doen we op een Opnsense router.

De TAPO app op de smartfoon werkt gewoon. We krijgen denk ik alleen geen meldingen meer als er een persoon gedecteerd word. En de camera is niet meer van buitenshuis bereikbaar. Dat is normaal wel zo, zonder poortforwarding ofzo.

De camera ondersteund wel rtsp. Dus we kunnen de TAPO app verwijderen en een standaard rtsp app op de smartfoon gebruiken. Hebben we al geprobeerd, werkt goed.

Forum|alt.badge.img+1

rvk01 schreef:
Als je apparaten in een eigen netwerk zitten, dan moet je de Home Assistant daar natuurlijk ook in zetten.
(vandaar dat de Block in de Box 12 dan nog het simpelste werkt)

@rvk01 
Moet allemaal even snel nog voor de feestdagen, dus ik ga nu zeker voor de oplossing met de block in de Box12. 

rvk01 schreef:
Ik ben benieuwd of je een deurbel-camera kunt vinden die offline kan werken.

@Marlon92 
Zie de reactie van Marlon92, is misschien een idee.

Zie ook dit artikel: Beste Deurbellen Camera's Die Geen WiFi Vereisen

Forum|alt.badge.img+1

finix schreef:

Ik ben nog niet helemaal zo ver, maar dit wordt wel een mooi topic in de rubriek “online veligheid”.

@fixnix 

Daar zal je een boel mensen een plezier mee doen, het wordt steeds gekker vandaag de dag.  
Ik ga maar niet beginnen over wat je moderne auto allemaal van je opstuurt, om te zwijgen wat onze Europese Unie al bijhoudt wat je doet in je auto, en waarschijnlijk ook gaat afdwingen.
Mmaar zoals gezegd, breek me de bek niet open en is totaal off-topic 😉

Forum|alt.badge.img+1

Marlon92 schreef:
Wij hebben hier een TAPO camera hangen sinds kort. 

@Marlon92 

Genoteerd, zet ik op mijn lijstje om ook eens te gaan bekijken.

Forum|alt.badge.img+1

rvk01 schreef:  

Als Tasmota niet meer werkt (want er zit nu een wb2s in), zou je nog tuya-cloudcutter. En als dat niet werkt kun je er misschien ook direct esphome op zetten. Heb ik met de LSC stekkers van de Action gedaan.

@rvk01 

Zal, als ik wat ruimer in mijn tijd zit, dit eens gaan bekijken, dank voor de tip.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Wij hebben hier een TAPO camera hangen sinds kort. Deze hangt gewoon in het normale thuisnetwerk. Met een firewall regel hebben we toeging tot internet voor specifiek dit apparaat geblokkeerd. Dit doen we op een Opnsense router.

De TAPO app op de smartfoon werkt gewoon. We krijgen denk ik alleen geen meldingen meer als er een persoon gedecteerd word. En de camera is niet meer van buitenshuis bereikbaar. Dat is normaal wel zo, zonder poortforwarding ofzo.

De camera ondersteund wel rtsp. Dus we kunnen de TAPO app verwijderen en een standaard rtsp app op de smartfoon gebruiken. Hebben we al geprobeerd, werkt goed.

Nice…

Ook niet zo’n dure camera zag ik..

• December 22, 2025

55 euro bij Coolblue. Coolblue heeft regelmatig acties met TAPO camera's. 

Maar hij heeft geen webinterface. Dat is bij al die goedkope camera's zo volgens mij... Je bent dus wel verplicht die app te gebruiken normaliter. In ieder geval in het begin.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 22, 2025

Hallo ​@Marlon92  ik heb ook eenTapo voor de inrit, bekabeld aangesloten en de cloud niet ingeschakeld.

• December 22, 2025

Hallo ​@Marlon92  ik heb ook eenTapo voor de inrit, bekabeld aangesloten en de cloud niet ingeschakeld.

Ja dat las ik in een ander topic. Maar hij maakt wel telkens verbinding met de servers van TP-Link natuurlijk. En als je via het mobiele netwerk kijkt, dan gaan de beelden ook via TP-Link.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 22, 2025

Ja dat las ik in een ander topic. Maar hij maakt wel telkens verbinding met de servers van TP-Link natuurlijk. En als je via het mobiele netwerk kijkt, dan gaan de beelden ook via TP-Link.

Is dat zo ​@Marlon92 , hoe kan ik dat mog beter beschermen, c.q. beveiligen, ik heb een C310.

Geeft verder ook niet, het gaat mij er om dat ik niet te traceren en te zien ben ik de database van wifi netwerken, die al of niet per abuis openbaar staan 

Ik heb daar al diverse slecht beveiligde camera's gezien waarvan ik zelfs de besturing over kon nemen.

• December 22, 2025

Ik heb daar al diverse slecht beveiligde camera's gezien waarvan ik zelfs de besturing over kon nemen.

Dat zal met een TAPO gebeuren denk ik. Of je moet zelf poorten open zetten in de Experiabox. 

• December 23, 2025

Maar 2FA instellen op je TP-Link account kan geen kwaad denk ik 😉

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

Is dat zo ​@Marlon92 , hoe kan ik dat mog beter beschermen, c.q. beveiligen, ik heb een C310.

Geeft verder ook niet, het gaat mij er om dat ik niet te traceren en te zien ben ik de database van wifi netwerken, die al of niet per abuis openbaar staan 

Niet te traceren kan alleen als je je poorten dicht laat zitten en geen wifi camera hebt. 
Maar dan nog. Mijn standpunt is, dat er geen data het huis verlaat.
Effe loeren of je al bekend bent dat kan hier bij Wigle.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

55 euro bij Coolblue. Coolblue heeft regelmatig acties met TAPO camera's. 

Maar hij heeft geen webinterface. Dat is bij al die goedkope camera's zo volgens mij... Je bent dus wel verplicht die app te gebruiken normaliter. In ieder geval in het begin.

Dank je wel Marlon,