Skip to main content

Op dit moment heb ik het Orbi RBK753 systeem aangesloten op de Experiabox en de Wifi vanuit de experiabox uitgezet. De Wifi via Orbi werkt helemaal goed. Toch heb ik wat vragen en loop ik tegen enkele problemen aan:

  1. Nu zijn beide Routers aan elkaar gelinkt. Router achter router kan voor problemen zorgen met aanmaken van IP-adressen. Wat is de oplossing om dat te voorkomen? Moet ik een van de routers anders instellen? DHCP uitschakelen of een van de twee als AccessPoint maken?
  2. Aan de Orbi hangt een NAS. Met port Forwarding had ik die NAS opengesteld zodat iemand anders op mijn NAS een back-up kan opslaan. Dit lukt nu niet meer.
  3. Toevallig wilde ik vandaag in de router van KPN kijken naar de instellingen, maar ik kom nu niet meer in mijn router via het adres: http://168.192.2.254/

Kan iemand mij helpen?

Hartelijke groet,

Dimitri

Hoi @GigaProton, welkom hier. 

Het gaat niet helemaal met de Orbi zoals gehoopt begrijp ik. Al eens gekeken in het topic eigen router achter Experia Box

En welk modem heb je? V10a of een 12


  1. Nu zijn beide Routers aan elkaar gelinkt. Router achter router kan voor problemen zorgen met aanmaken van IP-adressen. Wat is de oplossing om dat te voorkomen?

Het enige waar je op moet letten is dat ze niet beide hetzelfde sub-net IP-bereik gebruiken.

Experia Box sub-net zit in het  192.168.2.x   bereik.     (Weet zo uit mijn hoofd niet wat er voor het gast netwerk wordt gebruikt - V10 is hier nu niet aangesloten).

Dus voor de Orbi NIET een bereik wat ook in de Experia Box wordt gebruikt.  Dat is het.
 

  1. Aan de Orbi hangt een NAS. Met port Forwarding had ik die NAS opengesteld zodat iemand anders op mijn NAS een back-up kan opslaan.
    Dit lukt nu niet meer.

Met twee routers / netwerken achter elkaar - twee keer port forwarding instellen.
Of DMZ vanuit de eerste router (Experia Box) naar de Orbi.
 

  1. Toevallig wilde ik vandaag in de router van KPN kijken naar de instellingen, maar ik kom nu niet meer in mijn router via het adres: http://168.192.2.254/

Zou toch geen probleem hoeven te zijn.
Log in vanuit een connectie vanuit het netwerk van de Experia Box.
(Eventueel via een bekabelde verbinding aan een poortje van de Experia Box).


Portforwarding (2x) was inderdaad de oplossing! Top

Ten aanzien van het subnet IP bereik: gebruikt de Orbi nu een ander subnet IP bereik aangezien hier IP adressen worden gebruikt met 192.168.1…, terwijl bij de Experiabox het 192.168.2… het geval is. Zo ja dan hoef ik verder niets te doen.

dank voor de reactie!!!


Mooi dat de gegeven aanwijzingen tot de oplossing hebben geleid.  :wink:


Helaas toch veel problemen. Apparaten (Orbi router zelf en basisstation camerasysteem) zijn soms spontaan "offline”. Hoewel de Experiabox en Orbi een eigen subnet hadden werkt het niet. 

Iemand nog tips of hetzelfde probleem?


Ik vermoed dat het dan toch ergens mis gaat met de instellingen, maar ik durf zo niet te zeggen waar. Hopelijk komt er nog iemand langs die hier ervaring mee heeft en het met je kan delen.


Heb je het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" al eens gelezen?

Is het basisstation van jouw camerasysteem op de Orbi aangesloten of op de Experia Box?


Welke firmware heb je op je Orbi draaien ? 

 

Ik heb eenzelfde setup echt bijna hetzelfde maar met ORBI850 en werkt prima ook met NAS erachter en IP cams.

 

Enige wat je moet doen is alles wat van buiten / internet komt op je experiabox forwarden naar het ip adres van je Orbi router (die dus als ROUTER staat gedefinieerd) dan zou alles moeten werken.

 

 

EXPERIA V10 of V12 maakt geen ruk uit.

 

 

Dan doe je vanaf je Orbi router weer een port forwarding naar je interne IP adres op het andere subnet dus in dit geval 192.168.1.x

Op je ORBI router moet je dus ook DHCP aan hebben staan anders gaat deze opzet niet werken. 

 

ORBI ROUTER

 

Wat je ook nog kunt doen is een apart VLAN aanmaken waar je de webcams opzet zodat deze afgeschermd is van je lokale netwerk. Dan moet je dus als voorbeeld poort 83 forwarden naar het specifieke VLAN ip adres van de webcam in kwestie.

 

NB>

Als je ORBI als AP gebruikt moet je de port forwarding van je Experia Box rechtstreeks naar het IP adres doorsturen wat je van de DHCP server hebt gekregen van de EXPERIA box

 

By the way DMZ vanuit de eerste router (Experia Box) naar de Orbi is vanwege security NIET aan te raden.