Skip to main content

Ik wil een oude LG videorecorder met een SCARTkabel aansluiten op een TV (geen SMART TV) met een SCART aansluiting.

Ik krijg de melding NO SIGNAL.

Ik heb het geprobeerd op het SCART kanaal en AV.

Wat kan ik doen?

Hoi @JacqL ,

Dat gaat niet werken. Jouw TV is niet de bron, dat is de ontvanger. En die oude videorecorders werken op analoge signalen.  Je kunt wel wat anders proberen als je een HDD-recorder hebt:

 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/hoe-kan-ik-opnemen-met-de-nieuwe-digitenne-ontvangers-478226

Hier met een Digitenne-ontvanger, maar het gaat om het idee. 


@PeterG @KeesYagi 

Zover ik weet kan je niets meer opnemen van digitale TV met zo’n oude videorecorder. 
 

Of weten jullie nog een mogelijkheid? 
 

Wij hebben thuis nog zo’n oude videorecorder staan die aangesloten kan worden op een oude kleine kleurentelevisie. Maar die kunnen we alleen nog gebruiken voor het afspelen van oude videobanden. 


Ik vermoed dat het 'no signal’ te maken heeft met dat de analoge ontvanger in de video geen signaal meer krijgt. Daar is dus niks aan te veranderen.

Met een VHS kan je alleen nog afspelen.


De eerste vraag is of de video opnemer een ingang heeft voor video signalen, via de scart, dus niet via de antenne ingang.

Dan kun je daar een PAL signaal uit de ITV ontvanger instoppen.

Niet alle ontvangers hebben een PAL uitgang ? Wie weet dat ?

Het zal een beetje vogelen worden maar het moet wel kunnen zws.


Niet alle ontvangers hebben een PAL uitgang ? Wie weet dat ?

Scart is PAL.


Mwah, dat is wel wat erg kort.

Een scart aansluiting kan zijn :PAL (=composiet) en/of component, de 3 kleuren apart (om het even simpel te houden)

Maar de grote vraag is of de scart aansluiting ook een INgang is of alleen een UITgang voor het signaal naar de TV.

Als we nu het type nummer en foto (van de aansluitingen) kregen.

En, voor zover ik weet hebben niet alle itv kastjes een scart maar dan wel een 3,5mm jack voor A/V ?

 


Het is mogelijk om de scart-uitgang van het itv-kastje te verbinden met de scart-ingang v.d. videorec. Die moet dan wel 2 scarts hebben natuurlijk anders 'zie’ je niks want anders kan ie niet ook op de tv.
De vraag is echter wel of opnemen ook lukt ivm met de opnamebeveiliging van het itv-kastje. Ik heb er zwaar mijn twijfels over. Hier wel nog een VHS aanwezig maar geen lege (beschikbare) cassette om het uit te proberen.

Voor afspelen van VHS is verbinden met de tv voldoende. Modere tv’s hebben echter geen scart meer, dus dan moet je met verloopsnoertjes naar tulp (cvbs) aan de gang.

En, voor zover ik weet hebben niet alle itv kastjes een scart maar dan wel een 3,5mm jack voor A/V ?

Het Digitennekastje RBX2800 heeft zo’n AUDIO/VIDEO aansluiting; 3,5 mm jack AUDIO/VIDEO (pin moet 4 contactjes hebben)

Bij de ITV kastjes is dat niet zo. Daar is de minijack alleen audio.

Arris 2952 en Arcadyn 2260: HDMI out, Optical AUDIO out, Scart out, minijack AUDIO out.
Arris 5202: HDMI out, Optical AUDIO out.
ZTE8001: HDMI out, Optical AUDIO out, minijack AUDIO out.


De vraag is echter wel of opnemen ook lukt ivm met de opnamebeveiliging van het itv-kastje. Ik heb er zwaar mijn twijfels over.

Een PAL-signaal zal geen kopieer beveiliging hebben, dat “kan niet”, tenminste, men heeft dat in het verleden wel eens geprobeerd door het signaal een beetje te verminken maar dat was eenvoudig te omzeilen en gaf uiteraard ook onbedoelde problemen.

Dat werd dan gedaan op voorbespeelde video banden om kopiëren te voorkomen, de details weet ik niet (meer).


Zucht… probeer jij dan maar eens met een dvd-recorder op te nemen van Interactieve TV. Dat gaat écht niet lukken. En dat is dan dus via scart / PAL.

Ik mag aannemen dat een “recente” VHS daar dan ook last van heeft. Die moesten de laatste jaren van hun bestaan ook van MacroVision voorzien zijn.


Dat bedoel ik, men stopt stiekem een signaal in de verticale terugslag waar dan hopelijk de TV wel tegen kan maar de video recorder niet, wie zet er eens een scoop op de PAL uitgang ?


Jeetje, bedankt voor alle antwoorden. Ik wil alleen maar oude banden afspelen maar ook dat lukt helaas niet. De TV is , in dit geval gelukkig, geen hele nieuwe en er zit dus wel een scart aansluiting op. Ik ga nog eens goed al jullie antwoorden doorlezen of hier iets tussen staat wat ik kan uitproberen.


OK, dat maakt heel wat duidelijker. Afspelen van oude video's is geen probleem. 

Probeer anders eens een andere scart-kabel. 

Voor het zoeken naar het kanaal van de video-recorder: 
1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop. 
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het signaal van de video-recorder.
 

Verder kan het zijn dat jouw TV te hoog staat afgesteld qua resolutie. Zet jouw TV eens op 576P, 720P of 1080i. Is een kwestie van proberen.    


Ik wil alleen maar oude banden afspelen

Dat moet op een tv met scart zonder meer lukken.
Tenzij de vcr stuk is / de scart(kabel) stuk is / ….


O ja, alleen afspelen, over vooronderstellingen gesproken :->


OK, dat maakt heel wat duidelijker. Afspelen van oude video's is geen probleem. 

Probeer anders eens een andere scart-kabel. 

Voor het zoeken naar het kanaal van de video-recorder: 
1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop. 
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het signaal van de video-recorder.
 

Verder kan het zijn dat jouw TV te hoog staat afgesteld qua resolutie. Zet jouw TV eens op 576P, 720P of 1080i. Is een kwestie van proberen.    

@JacqL 

Is het inmiddels al gelukt om jouw videorecorder aan te sluiten op jouw TV? 


We hebben niets meer van je gehoord @JacqL, dus ik ga er vanuit dat jouw vraag is beantwoord. Als je toch nog vragen hebt, dan weet je ons te vinden. :relaxed:


Mijn video recorder, Grundig GV  401 VPT aangesloten via startkabel aan TV maar krijg in het Grundig testbeeld op TV scherm steeds de aanduiding: Geen ontvangst via programma A1.

Kan geen verbinding krijgen om de band af te spelen. Wat is hier het probleem??


@Theokers 

De videorecorder moet wel direct met de scartkabel met de tv verbonden zijn. Niet op de scart v.d. ontvanger dus. Slechts 1 v.d. 2 scartaansluitingen is geschikt voor afspelen.

En mogelijk krijg je die melding omdat er geen zendersignaal via de antenne-aansluiting binnen komt (kan ook niet meer; zelfs Ziggo heeft dat stopgezet).


Heb nog steeds analoog de zenders van Ziggo. Een andere recorder doet het wel. Het probleem zal ik waarschijnlijk ergens anders moeten zoeken. Recorder instellingen?? 


Sluit de video('s) alleen nog aan voor weergave. Direct op de TV. (moderne tv's hebben echter geen scart meer).

Heb nog steeds analoog de zenders van Ziggo.

Nou, dat zal dan niet lang meer duren. Ziggo v.a. 2021 alleen nog digitaal.

Waarom een VHS of DVD/HDD recorder nog gebruiken? Die (beeld)kwaliteit háált het niet; het wordt tegenwoordig HD uitgezonden. Niet echt mooi meer met Full Wide SD (als je het via een decoder v.a. digitale bron aanvoert naar je recorder) of zelfs in Letterbox (opgenomen via analoge doorgifte). Letterbox is, op je breedbeeld-tv, zelfs maar 430 beeldlijnen (vert. resolutie 570). HD is 1080 lijnen en resolutie 1920. En 5 x hogere kleurnuance.

VHS hier alleen nog voor weergave van enkele oude banden met privébeelden. Alles ooit verder van TV opgenomen, en ook koop-VHS, allemaal al weggegooid of vervangen door Bluraydisc.


Heb nog steeds analoog de zenders van Ziggo. Een andere recorder doet het wel. Het probleem zal ik waarschijnlijk ergens anders moeten zoeken. Recorder instellingen?? 

Ik weet niet of ik jouw vraag goed begrijp. Maar kijk even naar het antwoord van @Noordzee , Hierin staat ook het advies om even je scart kabel na te kijken. Aan het einde van het tijdperk Scart kabel zijn er nogal veel goedkope kabels geleverd met een beperkt aantal pinnetjes in de stekers. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scart


De scartkabel is van een goede kwaliteit. Heb de recorder op een andere TV aangesloten maar in het Grundig testbeeld op de tv steeds: Geen ontvangst op programma A 1 .De TV heeft op alle zenders een goede ontvangst.  Het lijkt er op dat de aanduiding programma A 1 iets te maken heeft met de recorder.