Hallo!
Sinds gister overgestapt van Budget alles in 1 via de ‘oude’ telefoonverbinding naar 1 Gbit/s glasvezel van KPN. Omdat het glasvezelpunt nog geïnstalleerd moest worden is er een monteur geweest die dit aangesloten heeft. Alles netjes werkend met de Experiabox 12.
Vanaf de Experiabox loopt er een CAT6 kabel naar een switch (Netgear GS105E v2) in de woonkamer. Vanaf de switch een CAT6 kabel naar de TV ontvanger en een CAT6 kabel naar de vaste PC in de woonkamer.
Overige poorten op de Experiabox worden gebruikt voor de NAS (2x) en de TP Link Deco voor het wifi signaal in huis.
Nu valt de snelheid over de kabel naar de PC mij redelijk tegen moet ik zeggen.
Gister waar de monteur bij stond een Speedtest gedaan (browser) en toen kwamen we uit op 668 Mbits donwload en 678 Mbits upload. Monteur gaf aan dat het nog over de dag heen verder geactiveerd moest worden dus die had wel vertrouwen in meer snelheidswinst. NAS zat al ingeplugd overigens.
Gister de Deco's geïnstalleerd, WIFI op Experiabox 12 staat dus uit.
Nu heb ik vanmorgen Speedtest gedaan met de windows app om mijn vaste PC en kom ik na een 10 tal metingen niet verder dan 385 Mbits download en 500 Mbits upload. Snelste meting van gister en vandaag was 525 Mbits down en 550 Mbits up. Dat is met de Speedtest windows app en antivirus uit. NAS en Deco's staan aan.
Omdat ik nog wat kabels wilde wegwerken het glasvezelkastje van de stroom gehaald. Ook de Experiabox 12 helemaal van de stroom gehad en toen alles weer aangesloten. Met een kabel direct van de Experiabox naar mijn werklaptop (met VPN) een paar tests gedaan. Down was toen nog max 200 Mbits en up 750 Mbits.
Vanuit mijn vorige provider nam ik 100 Mbits af en die snelheid was met dezelfde setup nog nooit een probleem. Kreeg ik ook altijd maximaal binnen op de PC.
Had meer verwacht van de glasvezeltechniek en ook van de snelheid om eerlijk te zijn… Wat is realistisch haalbaar met 1 Gbit/s? De helft is toch echt wel te weinig in mijn optiek. Heb het dus niet over WIFI maar puur over CAT6 bekabelde verbinding.
Kan toch niet zo zijn dat de switch zoveel snelheid opslokt?
Hoor graag of dit normaal is! Groeten