Skip to main content

Ik ben zojuist akkoord gegaan met een overstap van Ziggo naar KPN. 

Waar mijn glasvezel het huis inkomt zit nu de coax aansluiting en hier zit een kabel doorgevoerd naar de woonkamer. In de woonkamer heb ik geen ethernet aansluiting en ook niet de mogelijkheid om dit te doen….. dan maar een DVS oplossing….. maar ik heb zonnepanelen en ik lees dat dit niet stabiel is.

Ik begrijp dat wifi niet ondersteund wordt

Welke mogelijkheden heb ik?

... en hier zit een kabel doorgevoerd naar de woonkamer.

Die "doorvoer" vervangen door utp? Kan dat?


Ik weet of dit kan maar als het fout gaat dan heb ik geen coax en geen utp meer…. Dus het liefst laat ik de utp ongemoeid.

 

ik zat zelf nog te denken aan een extra meshpoint (deco x60) waar ik utp op aan kan sluiten


ik zat zelf nog te denken aan een extra meshpoint (deco x60) waar ik utp op aan kan sluiten

De kans is groot dat tv dan niet werkt. Hier zijn verschillende topics over te vinden. Soms werkt het, soms niet. Officieel zou het horen te werken, maar dat doet het niet altijd.

Dan kunt u beter de SuperWiFi's van KPN zelf nemen. Dat werkt in ieder geval wel. Zolang ... de afstand niet te groot is.


Ik vraag me af wat het probleem met zonnepanelen is. Ik heb een 3 fase kast en de terug levering van de zonnepanelen gebeurt op 1 groep en dus op 1 van de fases. Als de DVS binnen een andere fase zit, bijten ze elkaar dus niet. Of denk ik teveel in mijn eigen straatje?


U kunt ze proberen. Binnen 14 dagen kunt u ze terug sturen indien het niet werkt.


Glasvezel is momenteel de beste verbinding. Het is natuurlijk zonde dat u daarna verder met houtje touwtje oplossingen. Ga voor kwaliteit! Het is veel werk om kabels te trekken maar je hoeft er verder nooit meer naar om te kijken. 


Glasvezel is momenteel de beste verbinding. Het is natuurlijk zonde dat u daarna verder met houtje touwtje oplossingen. Ga voor kwaliteit! Het is veel werk om kabels te trekken maar je hoeft er verder nooit meer naar om te kijken. 

100% mee eens dat vaste kabel het beste en meest stabiel is, maar het is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Geen kruipruimte en ik kan er niet op vertrouwen dat ik de coax kabel kan koppelen aan de UTP en dan terugtrekken. Het risico dat er tijdens het trekken iets niet goed gaat is aanwezig waardoor ik straks en zowel geen Coax als UTP heb. Een vloertje open leggen met mooi parket eroverheen, gaat het helaas niet worden.

DVS wordt enige optie en dan maar hopen dat de zonnepanelen geen roet in het eten gaan gooien.


Ik gebruik tot volle tevredenheid drie Internet over Coax omvormers van Teleste. Werkt storingsvrij. Eén nadeel: ze hebben een eigen 230V voeding nodig. Voordelen: de Coax blijft hierbij gewoon in takt en het signaal gaat niet over het storingsgevoelig 230 V. Een aanrader. Teleste is overigens maar één merk, er zijn er vele. 


@NoClaim

Ik ben zojuist akkoord gegaan met een overstap van Ziggo naar KPN. 

Waar mijn glasvezel het huis inkomt zit nu de coax aansluiting en hier zit een kabel doorgevoerd naar de woonkamer. In de woonkamer heb ik geen ethernet aansluiting en ook niet de mogelijkheid om dit te doen….. dan maar een DVS oplossing….. maar ik heb zonnepanelen en ik lees dat dit niet stabiel is.

Ik begrijp dat wifi niet ondersteund wordt

Welke mogelijkheden heb ik?

Bent u inmiddels al aangesloten op glasvezel bij KPN ? Volgens mij kunt u gewoon een installatiemonteur gratis laten komen als het aansluiten niet lukt. Die kan dan ook meteen die coax kabel voor u vervangen door een UTP kabel. Mooi ethernet aansluitdoosje op de plaats van de coax contactdoos. 😉


@NoClaim

Ik ben zojuist akkoord gegaan met een overstap van Ziggo naar KPN. 

Waar mijn glasvezel het huis inkomt zit nu de coax aansluiting en hier zit een kabel doorgevoerd naar de woonkamer. In de woonkamer heb ik geen ethernet aansluiting en ook niet de mogelijkheid om dit te doen….. dan maar een DVS oplossing….. maar ik heb zonnepanelen en ik lees dat dit niet stabiel is.

Ik begrijp dat wifi niet ondersteund wordt

Welke mogelijkheden heb ik?

Bent u inmiddels al aangesloten op glasvezel bij KPN ? Volgens mij kunt u gewoon een installatiemonteur gratis laten komen als het aansluiten niet lukt. Die kan dan ook meteen die coax kabel voor u vervangen door een UTP kabel. Mooi ethernet aansluitdoosje op de plaats van de coax contactdoos. 😉

@NoClaim . Netwerktechnisch gezien is het vervangen van de Coax door een UTP kabel de beste oplossing. Dan ben je ook geen omvormers nodig. Je mag hopen dat dat lukt, gaat niet in alle gevallen probleemloos. Bovendien, wil je om welke reden dan ook terug naar Coax begint het verhaal opnieuw. Dan nog dit; heb je een huurhuis dan kan geëist worden dat het huis bij oplevering teruggebracht moet worden in de oorspronkelijke staat, met Coax dus. Onwaarschijnlijk?, misschien wel, maar ik ken een geval waar dat daadwerkelijk verlangd werd. 😯

Begrijp overigens niet helemaal wat je bedoeld met: Ik begrijp dat wifi niet ondersteund wordt

Nog een nabrander: heb in het verleden ook DVS (Devolo) gebruikt op een 3 fase stroomnet. Het werkte wel maar af en toe toch (ver)storing in de verbinding. Met Coax omvormers nooit problemen gehad.  


@NoClaim

Ik ben zojuist akkoord gegaan met een overstap van Ziggo naar KPN. 

Waar mijn glasvezel het huis inkomt zit nu de coax aansluiting en hier zit een kabel doorgevoerd naar de woonkamer. In de woonkamer heb ik geen ethernet aansluiting en ook niet de mogelijkheid om dit te doen….. dan maar een DVS oplossing….. maar ik heb zonnepanelen en ik lees dat dit niet stabiel is.

Ik begrijp dat wifi niet ondersteund wordt

Welke mogelijkheden heb ik?

Bent u inmiddels al aangesloten op glasvezel bij KPN ? Volgens mij kunt u gewoon een installatiemonteur gratis laten komen als het aansluiten niet lukt. Die kan dan ook meteen die coax kabel voor u vervangen door een UTP kabel. Mooi ethernet aansluitdoosje op de plaats van de coax contactdoos. 😉

@NoClaim . Netwerktechnisch gezien is het vervangen van de Coax door een UTP kabel de beste oplossing. Dan ben je ook geen omvormers nodig. Je mag hopen dat dat lukt, gaat niet in alle gevallen probleemloos. Bovendien, wil je om welke reden dan ook terug naar Coax begint het verhaal opnieuw. Dan nog dit; heb je een huurhuis dan kan geëist worden dat het huis bij oplevering teruggebracht moet worden in de oorspronkelijke staat, met Coax dus. Onwaarschijnlijk?, misschien wel, maar ik ken een geval waar dat daadwerkelijk verlangd werd. 😯

Begrijp overigens niet helemaal wat je bedoeld met: Ik begrijp dat wifi niet ondersteund wordt

Nog een nabrander: heb in het verleden ook DVS (Devolo) gebruikt op een 3 fase stroomnet. Het werkte wel maar af en toe toch (ver)storing in de verbinding. Met Coax omvormers nooit problemen gehad.  

Het betreft een koophuis, dus gelukkig kan/mag ik alles veranderen als ik wil 🙂 maar zoals eerder vermeld is het vervangen van coax door utp geen optie. Als het fout gaat heb ik zowel geen coax meer en ook nog steeds geen utp. 
Dus houd je 3 a 4 opties over:

  • WiFi (voor zover ik weet kan de ontvanger niet via WiFi gekoppeld worden)
  • WiFi waarbij de ontvanger op een utp poort van het AP wordt gekoppeld. Kan, maar niet de gewenste oplossing
  • DVS, aanbevolen oplossing door KPN maar ivm zonnepanelen mogelijk niet betrouwbaar
  • Ethernet over coax omvormer. Dit lijk de beste oplossing aangezien er een dedicated vaste verbinding wordt gebruikt.

en dan is er natuurlijk altijd nog de smart tv optie waarbij niet de ontvanger maar de app gebruikt wordt….. 

 

voor mij zelf ben ik er nog niet 100% uit aangezien er geen beste oplossing is. Voor 1 tv is de keuze eenvoudiger, maar een 2 tv/ontvanger geeft een andere oplossing een beter resultaat…… ik heb gelukkig nog een paar weken om na te denken voordat de monteur de boel komt aansluiten.


@NoClaim , als je een goed wifi-netwerk hebt en een smart-tv, ben je geen tv-ontvanger nodig en uiteraard ook geen coax of utp bekabeling. Deze methode is ook nog goedkoper, je hoeft immers geen ontvanger(s) te huren, omvormer(s) aan te schaffen en geen kabels te trekken.

Ga toch je voor bekabeling, laat dan de Coax intact en werk met omvormers. Ook voor de tweede tv, als hiervoor ook coax beschikbaar is. Je bent dan wel een extra omvormer nodig en, waarschijnlijk al aanwezig in de meterkast, een coax splitter. Dit is ook mijn netwerk en werkt al vele jaren probleemloos.

 


maar zoals eerder vermeld is het vervangen van coax door utp geen optie. Als het fout gaat heb ik zowel geen coax meer en ook nog steeds geen utp. 

ik heb gelukkig nog een paar weken om na te denken voordat de monteur de boel komt aansluiten.

Dan heeft u niet veel vertrouwen in de installatiemonteur, merk ik. Bij mij is dat feilloos aangesloten met in de woonkamer een mooie ethernet contactdoos , kosten € 12,00 voor de contactdoos. 😉 En de monteur gaat echt pas weg als alles is gestest.

 


@NoClaim , als je een goed wifi-netwerk hebt en een smart-tv, ben je geen tv-ontvanger nodig en uiteraard ook geen coax of utp bekabeling. Deze methode is ook nog goedkoper, je hoeft immers geen ontvanger(s) te huren, omvormer(s) aan te schaffen en geen kabels te trekken.

Als je geen tv afneemt bij KPN, dan werkt de app ook niet. Dus 1 tv ontvanger heb je sowieso in huis.


@NoClaim , als je een goed wifi-netwerk hebt en een smart-tv, ben je geen tv-ontvanger nodig en uiteraard ook geen coax of utp bekabeling. Deze methode is ook nog goedkoper, je hoeft immers geen ontvanger(s) te huren, omvormer(s) aan te schaffen en geen kabels te trekken.

Als je geen tv afneemt bij KPN, dan werkt de app ook niet. Dus 1 tv ontvanger heb je sowieso in huis.

Da's waar @Nick83, even niet bij stil gestaan. Hier werkt de app zonder er verder bij na te denken op alle apparaten. Maar ja, heb wel twee tv-ontvangers 📺 📺 😃.