Skip to main content

Ik ben me aan het oriënteren op een overstap van Ziggo kabel naar KPN glasvezel (alleen internet).

Woonsituatie:

Gehuurd appartement met één woonlaag.

Glasvezel aangelegd in 2017.

Huidige netwerk:

Ziggo kabelmodel (bridge) met daaraan een router (TP Link Archer C8). Daaraan (UTP) verbonden de TV, een HTPC en een NAS.

Via WiFi: 3 telefoons een IPCAM, een laptop en een desktop pc.

De verbinding is goed (genoeg). De desktop pc heeft een goed WiFi signaal en haalt nu 230/30mbps. De NAS 290/30mbps

meterkast

 

schets

De rode s = stopcontact (voor de AP).

Het verschil in de nieuwe situatie is dus dat de router moet worden verplaatst naar de meterkast. Ik vermoed dat het WiFi signaal vanuit de meterkast naar de woonkamer (HTPC en TV) niet goed genoeg is. Volgens mij heb ik daarom een accesspoint nodig, of meerdere.

Dan zou ik AP1 en/of AP2 ook moeten aanschaffen. AP3 is nodig als ik de TV en PC bekabeld wil aansluiten. Misschien helemaal niet nodig (weinig bandbreedte nodig).

Het belangrijkste is dat er op de werkkamers een goed WiFi signaal is. Misschien is één accesspoint dan wel genoeg. AP1 of AP2. Daar zou ik dan mee kunnen beginnen en eventueel nog een tweede accesspoint aanschaffen.

Zo had ik het nu in gedachten. Ik ben benieuwd naar jullie mening, ik heb zelf weinig ervaring met spannende netwerkopstellingen en netwerkapparatuur (wel basiskennis en wat ervaring).

Ik denk dat het ook een goed idee is om de router te vervangen en op zoek te gaan naar een accesspoint. Ik ben van plan om de router direct aan de NTU(?) te koppelen en geen gebruik te maken van de meegeleverde Experiabox. Ik ben benieuwd naar jullie ideëen en eventueel suggesties voor een router/accesspoint.

edit: ik heb dit uitgebreide topic al doorgenomen maar dat zal ik nog een keer doen, daar vind ik ook antwoorden m.b.t. geschikte routers :-)

Hallo @MarcoOpHetForum de modem/router van KPN hoeft alléén maar in de meterkast bij een koperaansluiting, dan mocht namelijk de verbinding tussen IS/RA (telefoon-aansluiting, links van het coax-aansluitpunt bij jou) en modem/router niet langer zijn dan 1 ½ meter.

Bij een glasvezelaansluiting zit er een netwerkkabel tussen glasvezelpunt in de meterkast en de router, waar die dan ook geplaatst is.

Je zou via de zogenaamde Moca’s van de bestaande coax-infrastructuur gebruik kunnen maken, dan worden de coaxkabels gezien als netwerkkabels.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Succes

 


Heb je ergens in de ruimtes nog wandcontactdozen met utp of ergens een utp?

 


Dank je JanD, ik was nog niet bekend met Moca's. Ik ga er nog even meer over lezen (hier).

Een mooie oplossing zou dan zijn om een nieuwe geschikte router in de meterkast te plaatsen, direct op het glasvezel kastje. Een Moca kastje te verbinden met de router (ethernet kabel) en met de COAX kabel. Het tweede Moca kastje komt dan in de woonkamer (waar nu de router staat) en daar plaats ik dan een AP. Dan heb ik én een goed WiFi signaal én ik kan de TV en PC bekabeld aansluiten 🙂.

Thanks!


Heb je ergens in de ruimtes nog wandcontactdozen met utp of ergens een utp?

 

Geen wandcontactdozen met utp. Wel veel utp kabel maar dat bedoel je denk ik niet :-)


Hallo @MarcoOpHetForum 

Een mooie oplossing zou dan zijn om een nieuwe geschikte router in de meterkast te plaatsen, direct op het glasvezel kastje.

Daar zou je dan de standaard modem/router van KPN voor kunnen gebruiken.

Als je ook tv wilt kijken via KPN, de tv-decoder van KPN kan alléén bekabeld aangesloten worden, dient je apparatuur waar je de tv-decoder op aansluit over IGMP-snooping te beschikken.

 


Dank je JanD. Ik heb de voorkeur om zelf een router te kiezen en ermee te spelen (verdiep me graag in de techniek, mogelijkheden, enz.). TV kijken doe ik al jaren niet meer.

Het idee nu:

Router: ASUS RT-AX68U (flashen met “merlin firmware” en configureren voor KPN)

Bestaande COAX gebruiken als “ethernet kabel” d.m.v. “MoCa

M'n huidige verouderde router gebruiken als repeater (zonder WiFi), de TV en PC in de woonkamer sluit ik dan aan via een ethernet kabel. Ik weet alleen nog niet of dit goed gaat als ik dan via de PC en TV de NAS wil benaderen voor de shared folders. Hopelijk een kwestie van configureren.


Hallo @MarcoOpHetForum , ga je ook niet vast bellen via KPN, dan kun je inderdaad het standaard modem in de doos laten, maar wel bij de hand houden, want als je een storing hebt die misschien te wijten is aan KPN willen ze dat je je KPN-modem even aansluit voor controle/uitlees-doeleinden.

Dus als je werkelijk naar KPN overstapt, sluit dan in 1e instantie het KPN modem aan en pas als alles goed werkt en de laatste firmware in de KPN-modem zit, kun je deze afkoppelen en een eigen router aansluiten op de glas-aansluiting en de WAN-poort van de router.

Succes.

 


Kunt u een utp-kabel leggen van de meterkast naar de plek waar u nu het modem van Ziggo heeft staan? Misschien door een coax kabel te vervangen door utp? Dan kunt u alles hetzelfde houden.


M'n huidige verouderde router gebruiken als repeater (zonder WiFi), de TV en PC in de woonkamer sluit ik dan aan via een ethernet kabel. Ik weet alleen nog niet of dit goed gaat als ik dan via de PC en TV de NAS wil benaderen voor de shared folders. Hopelijk een kwestie van configureren.

Dan kunt u dat ding beter vervangen door een switch. Die IGMP-Snooping ondersteund. 


Hallo @MarcoOpHetForum , ga je ook niet vast bellen via KPN, dan kun je inderdaad het standaard modem in de doos laten, maar wel bij de hand houden, want als je een storing hebt die misschien te wijten is aan KPN willen ze dat je je KPN-modem even aansluit voor controle/uitlees-doeleinden.

Dus als je werkelijk naar KPN overstapt, sluit dan in 1e instantie het KPN modem aan en pas als alles goed werkt en de laatste firmware in de KPN-modem zit, kun je deze afkoppelen en een eigen router aansluiten op de glas-aansluiting en de WAN-poort van de router.

Succes.

 

Goeie tips!


Kunt u een utp-kabel leggen van de meterkast naar de plek waar u nu het modem van Ziggo heeft staan? Misschien door een coax kabel te vervangen door utp? Dan kunt u alles hetzelfde houden.

Op zich een goed idee maar ik huur dit appartement en wil eigenlijk de COAX kabel laten liggen. Met de eerder genoemde MoCa oplossing kan ik de COAX gebruiken als “utp”.

 

 


M'n huidige verouderde router gebruiken als repeater (zonder WiFi), de TV en PC in de woonkamer sluit ik dan aan via een ethernet kabel. Ik weet alleen nog niet of dit goed gaat als ik dan via de PC en TV de NAS wil benaderen voor de shared folders. Hopelijk een kwestie van configureren.

Dan kunt u dat ding beter vervangen door een switch. Die IGMP-Snooping ondersteund. 

Maar dat ding is gratisss 🙂 En IGMP snooping ben ik tegengekomen in discussies over IPTV maar dat ga ik niet gebruiken. Dus de oude router is denk ik OK voor de TV (Netflix) en de HTPC (Spotify).


Maar dat ding is gratisss

Maar gebruikt mogelijk wel meer stroom dan een nieuwe switch. En aangezien stroom nu duur is heeft u die investering er misschien zo uit.


Stappenplan tot nu toe:

KPN abonnement afsluiten en Ziggo contract beëindigen. Hopelijk is er wat overlap zodat ik niet zonder internet kom te zitten :-)

Router kopen (ASUS RT-AX68U)

MoCa setje kopen (product specs (PDF))

Router firmware flashen en alvast configureren.

Wachten op de Experiabox/KPN aansluiting

Experiabox aansluiten en internet testen.

Experiabox vervangen door de nieuwe router.

Internet werkend krijgen.

MoCa aansluiten.

Oude router als repeater configureren.

Uitzoeken of/hoe de apparaten die verbonden zijn via de repeater, toegang hebben tot de NAS die is verbonden met de router. Waarschijnlijk kan ik de repeater zo configureren dat het ding zo weinig mogelijk doet/zo “dom” mogelijk is. Soort bridged modus. DHCP server uit. Even een guide voor zoeken 🙂.

edit: of een switch gebruiken (klinkt eigenlijk veel eenvoudiger). Thanks voor de suggestie @Nick83 

 


Hallo @MarcoOpHetForum , ik zou van de overstapservice gebruik maken, dan eindigt Ziggo pas als KPN actief is.

Denk er ook om dat je een nieuw etxern ip adres krijgt en dat de interne ip range bij KPN ook anders is dan bij Ziggo


Dat is een goeie, ga ik doen. Extern IP adres moet ik hier en daar aanpassen inderdaad maar intern kan ik denk ik zelf instellen in de router.


Hoi @MarcoOpHetForum . Welkom op het forum. 

Mooi om te zien hoe je je aan het voorbereiden bent. Die overstapservice wil ik nog wel eens benadrukken.  Dan loop je in ieder geval weinig risico dat je zonder diensten komt te zitten.

Met MoCa heb ik weinig ervaring en wij ondersteunen ze ook niet.  Ik hoor wel positieve verhalen van onze monteurs. ( ze worden in bepaalde situaties wel eens ingezet)


Er komt sowieso een monteur om de installatie uit te voeren, koop geen MoCa's online maar bij de monteur, dan ben je net zo veel kwijt en dan weet je zeker dat het werkt. Houdt er wel rekening mee dat er met een MoCa over het algemeen wat bandbreedte verloren gaat, over het algemeen komt er niet meer dan 500Mbps overheen.

Mijn advies: Voor hetzelfde geld als één MoCa-set heeft een monteur over het algemeen twee UTP's getrokken en beiden afgewerkt met een RJ45-aansluitdoosje. Werkt toch weer een stukje beter en dan ben je niet afhankelijk van eventuele MoCa's die ook weer stroom vreten. Ik zou hier gewoon met de monteur naar kijken. Als het allemaal in loze-leidingen ligt kan die coax er vrijwel altijd terug in getrokken worden.