Skip to main content
Vraag

Packet Loss met Unifi Dream Machine Pro SFD+ en Box 14

• 7 april 2025
  • 27 reacties
  • 203 keer bekeken

Sinds 2023 heb ik een UniFi Dream Machine Pro met poe 16 switch. En ik heb sinds kort de box 14 van KPN met 4gbit/s abonnement. Reden van overstap van andere provider naar KPN was de 4gbe snelheid. SFD+ 10g gekocht, aangesloten op de box 14 en het werkte… echter helaas van korte duur. Sinds zaterdag aangesloten, continue packet loss en zelfs geen internet. Gaat vaak uren goed en dan poosje continu geen internet of hick-ups.

Tevens heb ik Poort 9 (1gbe) geprogrammeerd als wan2, poort 10 als wan 1. Op poort 9 ruim 2 jaar gedraaid nooit problemen om packet loss, ook niet de laatste 4 weken met kpn abonnement (hier haalde ik uiteraard maar 1gbe).

Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik weet niet waar ik dit moet zoeken. Zou jammer vinden om mijn dure sfd+ module niet te kunnen gebruiken en het abo terug te zetten op 1gbit/s Alles staat standaard qua instellingen. Iets veroorzaakt packet loss en uiteindelijk sneuvelt hierdoor ook mijn internet verbinding. 

27 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 7 april 2025

Welke sfp heb je in de udm. Is deze compatible met Unifi hardware. 

Heb je de sfp poort ook fixed op 10gbit ipv Auto-negotiation.

utp kabel tussen experiabox en udm minima cat.6

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 7 april 2025

Ja is officiële UniFi sfp hardware, staat ook vast op 10gbe en heb alle keystones, kabels enz cat 7. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 7 april 2025

Wat is de reden van de experiabox er tussen. Je kan denk ik ook direct op de ONT aansluiten.

de ONT is dacht ik ook 10Gbit

alleen heeft je wan poort dan een andere configuratie nodig.

PPPoE

Vlan:6

User: kpn

Pass: kpn

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 7 april 2025

Omdat mijn kennis van netwerken nog (niet) genoeg is en ik wellicht ook nog later kpn tv wil gebruiken. Wat moet ik precies aanpassen in de instellingen om WAN  poort 10 met mijn SFP+ stabiel te houden? Als hiervoor de Box14 er tussen uit moet, dan zou dat eventueel een optie zijn, maar liever niet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 7 april 2025

Mijn CoPilot weet het ook niet..   

Ik ken alleen SFP+ 

Het lijkt erop dat "SFD+" niet direct een gangbare term is in de context van technologie of netwerken. Misschien bedoel je iets anders, zoals een specifieke technologie, apparaat of concept? Als je meer context kunt geven, help ik je graag verder! 😊

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 7 april 2025

Oké dat komt vanzelf. Iptv kan de udm ook verwerken zonder experiabox.

De belangrijkste heb je goed gezet poort fixed 10gbit juiste kabels. Kan nog een failover schakeling zijn tussen wan1 wan2 maar omdat wan2 (9) niet is aangesloten is dat raar.

Wat zegt je logging in de Unifi portal over dit

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 7 april 2025
Eddy75 schreef:

Mijn CoPilot weet het ook niet..   

Ik ken alleen SFP+ 

Het lijkt erop dat "SFD+" niet direct een gangbare term is in de context van technologie of netwerken. Misschien bedoel je iets anders, zoals een specifieke technologie, apparaat of concept? Als je meer context kunt geven, help ik je graag verder! 😊

Moet uiteraard SFP+ zijn, type foutje 😅

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 7 april 2025
Maikel Drost schreef:

Oké dat komt vanzelf. Iptv kan de udm ook verwerken zonder experiabox.

De belangrijkste heb je goed gezet poort fixed 10gbit juiste kabels. Kan nog een failover schakeling zijn tussen wan1 wan2 maar omdat wan2 (9) niet is aangesloten is dat raar.

Wat zegt je logging in de Unifi portal over dit

Na wat klooien is het gelukt om zonder Box 14 de boel werkend te krijgen, echter haalde ik een snelheid die stuk lager was, en klapte internet er na tijdje weer uit. Hierop weer alles aangesloten middels box 14, en haal ik mijn snelheden weer. Ik zal poort 9 uitschakelen, is bij mij wan2 en 10 is wan1. Zal morgen de logging na kijken.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 7 april 2025

Ik zie dat de sfp Supported data rates: 10 / 5 / 2.5 / 1 Gbps heeft. Wat gebeurt er als je de verbinding op 5Gb zet 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 7 april 2025

Volgens mij las ik op tweakers dat de udm pro moeite had met de 4Gbit en dat vandaar de meeste die UDM aansluiten achter de box 14 zodat de Box 14 de Pppoe afhandeling doet.  

[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 7 april 2025
Eddy75 schreef:

Volgens mij las ik op tweakers dat de udm pro moeite had met de 4Gbit en dat vandaar de meeste die UDM aansluiten achter de box 14 zodat de Box 14 de Pppoe afhandeling doet.  

[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Nu je dat zo zegt heb ik dat bericht voorbij zien komen.

Maar het vreemde blijft dat met of zonder experiabox het geheel nog steeds instabiel is ga meer twijfelen of de sfp module wel helemaal fris is

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 7 april 2025

Daarom ben ik eigenlijk best nieuwsgierig naar welke ONT Mr.Jiggles heeft.   

Snelheid zeg ik UDM..  

Stabiliteit ruikt in ieder geval meer naar ONT. 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 8 april 2025

Dit is het log sinds gisteren, werd wakker zonder internet. Heb nu net poort 10 en 11 omgedraaid, straks een kijken of daar het probleem zit. Vreemde blijft dat poort 9 gewoon werkt, nooit geen storing of packet loss.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 8 april 2025
Eddy75 schreef:

Daarom ben ik eigenlijk best nieuwsgierig naar welke ONT Mr.Jiggles heeft.   

Snelheid zeg ik UDM..  

Stabiliteit ruikt in ieder geval meer naar ONT. 

Deze heb ik:

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 226 reacties
  • 8 april 2025

Dat is de genexis ont.   

Met deze ONT had ikzelf wel stabiliteit maar weinig upload snelheid.  

Je zou kunnen proberen deze te laten vervangen door een Nokia.  

Die heeft nml wel de volledige 4/4 Gbps snelheid.  

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 april 2025

Ik heb dus WAN poort 10 geruild met poort 11, poort 9 WAN2 en poort 10 is nu LAN. Op poort 11 geeft die (tot nu toe) geen onderbrekingen en loopt die al ruim 24 uur stabiel. Even afwachten wat die rest van de week doet. Alle settings zijn exact hetzelfde als poort 10 toen ik die als WAN gebruikte.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 april 2025

Helaas, toen ik net thuis kwam geen internet. Zag op de udm op het schermpje dat de stekker van de WAN niet was aangesloten. Uiteraard was hier niks aan gedaan, en is die nooit los geweest. Dus stekker los opnieuw erin en we hadden weer internet. Iemand bekend met dit probleem?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 9 april 2025
Mr.Jiggles schreef:

Helaas, toen ik net thuis kwam geen internet. Zag op de udm op het schermpje dat de stekker van de WAN niet was aangesloten. Uiteraard was hier niks aan gedaan, en is die nooit los geweest. Dus stekker los opnieuw erin en we hadden weer internet. Iemand bekend met dit probleem?

Dat gaat er iets fout met de link. Heb je al geprobeerd om de poort op Auto-Negotiation te zeggen ipv 10gbit full. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 9 april 2025
Maikel Drost schreef:
Mr.Jiggles schreef:

Dat gaat er iets fout met de link. Heb je al geprobeerd om de poort op Auto-Negotiation te zeggen ipv 10gbit full. 

Probeer ook even een andere UTP kabel 🫣

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 9 april 2025
Maikel Drost schreef:
Mr.Jiggles schreef:

Zal eerst auto-negotiation proberen komende nacht, daarna een andere kabel. Die laatste is overigens nieuw en van UniFi aangeschaft. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 9 april 2025
Mr.Jiggles schreef:
Maikel Drost schreef:
Mr.Jiggles schreef:

Zal eerst auto-negotiation proberen komende nacht, daarna een andere kabel. Die laatste is overigens nieuw en van UniFi aangeschaft. 

Ik zou eerst een andere kabel proberen. Vermoed dat de poort wil terug schakelen naar 2,5gbit of lager maar omdat de udm 10gb fixed staat valt hij uit. Als je de udm op auto-negotiation zet zal je ook zien dat de poort mogelijk schakelt in je logging 🙈 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 10 april 2025
Maikel Drost schreef:
Mr.Jiggles schreef:
Maikel Drost schreef:
Mr.Jiggles schreef:

Ik zou eerst een andere kabel proberen. Vermoed dat de poort wil terug schakelen naar 2,5gbit of lager maar omdat de udm 10gb fixed staat valt hij uit. Als je de udm op auto-negotiation zet zal je ook zien dat de poort mogelijk schakelt in je logging 🙈 

Weer plotseling geen internet. Dus nu kabel vervangen en auto-negotiation staat nog aan. Benieuwd naar de volgende 24 uur. Moet eerlijk zeggen dat ik langzaam radeloos aan het worden ben. 😟

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 12 april 2025

Toch even benieuwd hoe is deze test verlopen 😊

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 12 april 2025

Tot nu met andere kabel en alles auto-negotitaion is die stabiel. Ik kijk tot na het weekend even aan. Zou het dan echt aan de originele cat 8 kabel van unifi liggen? Is net nieuw. Nu heb ik een simple patch kabel cat 8 van alle kabels.nl erin en die werkt tot nu toe. 😅😂

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 12 april 2025

Trouwens net nog eens getest met cat 8.1 kabels en de standaard unifi patch kabel (die kleine witte van 10cm) op al deze kabels krijg ik de storing. Zou het aan de cat 8.1 kunnen liggen? Al vraag me af of die kleine patch kabels überhaupt cat 8 zijn.  Nu heb ik een standaard patch kabel erin van, weet helaas de cat normering niet, maar ik haal de 4 gb. 

Reageer