Skip to main content

Ik heb de laatste tijd heel veel packetloss en een te hoge jitter. Ik heb dit geanalyseerd en zag dat er op traceroute 3 packetloss bevindt dit betekent dat de verbindingsbox van de buurt vervangen moet worden of ernaar gekeken moet worden. 2 weken geleden zou dit opgelost moet zijn maar er is nog steeds niks veranderd ik zou graag willen weten wanneer de box vervangen gaat worden. 

Kpn? Wat is de ideale oplossing om van dit probleem af te komen


Waarschijnlijk heb ik een oplossing gevonden. Ik moet een nieuwe router hebben die QoS ondersteund dus deze zal ik kopen maar dan verzoek ik KPN om een monteur te sturen die deze dan zo configureert dat ik de experiabox niet nodig zal hebben en dat de iptv’s het prima doen.

dan heeft kpn tenminste toch iets opgelost 😅


Waarom denk je dat QoS de oplossing zal zijn?

En wat voor een QoS zou je dan willen gaan inrichten?

Als je geen televisie kijkt via KPN, heb je dan ook last van dit fenomeen?

Voordat je veel geld gaat uitgeven, geef voor jezelf antwoord op de bovenstaande vragen want ik ben bang dat het niets zal opleveren.


Hoi @Serluir . Ik zou het ook betreuren als jij jezelf onnodig op kosten jaagt. Onze monteur gaat sowieso niet jouw router configureren. Die zijn er alleen voor onze eigen apparatuur. 

@wjb heeft hier een speciaal topic voor waar hij mensen helpt met het configureren van hun eigen routers, maar dan moet het wel een router zijn die dit aankan. Ook ik betwijfel of dit een oplossing is.

 


Ook zonder tv als alle kasten uit staan nog steeds last van bufferbloat. Zelf zie ik dat overal op YouTube dat QoS een goede oplossing is dus het is het proberen waard. 
 

morgen komt de Asus ROG Rapture GT-AC5300 router binnen deze zal het vast wel aan moeten kunnen @Erwin_ is er iemand die ik kan betalen om de router zo te configureren zodat de Experiabox v10 niet meer nodig is? Of iemand die ik aan de telefoon kan krijgen om dit te doen? Dat zal wel echt fijn zijn 

of heeft iemand op dit forum (die dit leest) een Asus ROG Rapture GT-AC5300 geconfigureerd waar tv op werkt? 
 

@wjb de router kunnen we binnen 30 dagen terug retourneren 


morgen komt de Asus ROG Rapture GT-AC5300 router binnen deze zal het vast wel aan moeten kunnen ​​​​​​

Ik ben bang dat die router niet gaat werken voor zowel Internet al IPTV.

Er is naar mijn weten in ieder geval nog niemand die gemeld heeft zijn/haar Experia Box succesvol te hebben vervangen door een Asus router.

Het is ook absoluut niet zo dat zomaar elke router geschikt is.

Wellicht is het verstandig om het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" eens door te nemen.


Mooi uitgelegd het is nu meer helder. Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die weten hoe dit moeten en waar ze naar moeten kijken in zulke instellingen. Is er niet iemand te huur? Die dit mogelijk zo gefixt heeft niemand van kpn wilt het met andere apparatuur proberen? 


Ik ben toch echt bang dat je die Asus het beste ongeopend kunt retourneren. Die Asus heeft geen DSL poort en kan daardoor sowieso al niet op VDSL aansluitingen gebruikt worden.

Daarnaast ontbreekt er op Asus routers (en routers van vele andere leveranciers) functionaliteit om iTV van KPN te ondersteunen.


Dan nog een vraagje is het wel mogelijk om deze in bridge te zetten en dan de iptv’s nog steeds in de experiabox te houden daarna de wifi uit te zetten van de experiabox en dsl omzetten in ethernet. Dan hoop ik dat het terugkijken en terugspoelen etc nog steeds werkt op de iptv’s 

ook ben ik benieuwd of dan de QoS settings werken. Ik heb de router binnen maar nog niet geopend uit verzoek van @wjb 


Dan nog een vraagje is het wel mogelijk om deze in bridge te zetten en dan de iptv’s nog steeds in de experiabox te houden daarna de wifi uit te zetten van de experiabox en dsl omzetten in ethernet. Dan hoop ik dat het terugkijken en terugspoelen etc nog steeds werkt op de iptv’s 

ook ben ik benieuwd of dan de QoS settings werken. Ik heb de router binnen maar nog niet geopend uit verzoek van @wjb 

Een welgemeend advies, als tweede router achter de Experia Box zal dit helemaal niets gaan opleveren en is het echt weggegooid geld. Ik snap dat je dit niet wilt horen, maar ik zou het echt zonde van het geld vinden als je deze Asus niet retourneert.


Mhh jammer dit 😕 echt geen enkele manier om gebruik te maken van QoS? 


Mhh jammer dit 😕 echt geen enkele manier om gebruik te maken van QoS? 

Nee, de eigen router zal gewoon een cliënt zijn van de Experia Box en dus vrolijk meehobbelen op de QoS van van de Experia Box met drie prioriteiten.

Prio 1: Telefonie

Prio 2: Televisie

Prio 3: Internet

 

Daarbij komt dat QoS alleen zin heeft als de volledige capaciteit van de verbinding gebruikt wordt.


Deze router heeft de Mogelijkheid om als acces point gebruikt te worden. Denk je dat deze beter zal zijn dan de NETGEAR AC1900 Nighthawk WiFi Mesh Extender Model: EX7000


Deze router heeft de Mogelijkheid om als acces point gebruikt te worden. Denk je dat deze beter zal zijn dan de NETGEAR AC1900 Nighthawk WiFi Mesh Extender Model: EX7000

Heeft geen enkel nut. Alsjeblieft, wees geen dief van je eigen portemonnee en retourneer dat ding. Echt dit is een welgemeend advies van mij aan jou.


Ik ben het volledig met @wjb eens.

 


Nou thanks heren maar toch houd ik dit ding en gebruik het als accespoint misschien in de toekomst wordt het toch makkelijker om de modem te vervangen. Klinkt dom maar toch ben ik er wel blij mee 

verder weet ik echt helemaal niets wat dit zal verhelpen ik zal het maar moeten afwachten als iemand weet wat de oorzaak nou is of kan zijn en waar het aan ligt of een andere oplossing dan hoor ik het graag bij deze laat ik het maar zo en zal aangeven op het topic of het nou helmaal verdwenen is dit zal misschien paar maanden duren of helmaal niet


KPN, ik zou graag mijn ISRA punt laten willen vervangen sinds dit ook heel veel andere mensen van dit probleem afhielp. Ons ISRA punt is namelijk best oud en dit zou mogelijk kunnen helpen ik hoor graag of er een monteur deze week al kan komen


@Erwin_ 


 @Erik_ @Erwin_ 


Hoi @Serluir .  Als er iets met jouw is/ra punt aan de hand zou zijn krijg ik dat onmiddellijk te zien in mijn meetprogramma. Die meet de weerstand op het koper en daar lijkt niks mee aan de hand. 

Begrijp me goed. Ik kan  wel een monteur inboeken maar als die bij jou komt en hij ziet dat het is/ra niet defect is en alles meet goed, dan gaat hij kosten rekenen. Dat begint met 50 euro voorrijkosten en dan nog het uurloon. Dat wil ik jou besparen.

 


Misschien werkt de dsl kabel niet helemaal goed meer en sowieso is het of dit of het isra punt sinds bijna alles al getest is


Misschien werkt de dsl kabel niet helemaal goed meer en sowieso is het of dit of het isra punt sinds bijna alles al getest is

Het is niet jouw DSL kabel en het is niet jouw ISRA punt maar als je dat niet wilt geloven dan laat je toch een monteur komen. Dat kost je wel minimaal €50,- maar dat mag de pret niet drukken.


Ik zou graag de bekabeling willen laten checken sinds het nogal oud is hier dat zou de enige oplossing kunnen zijn en weten jullie ook wie er eventueel een ander modem kan instellen inplaats van de experiabox?


Ik zou graag de bekabeling willen laten checken sinds het nogal oud is hier dat zou de enige oplossing kunnen zijn ...

Als het aan de bekabeling zou liggen dan had @Erwin_ dat al lang geconstateerd want KPN heeft tools om de verbinding tot aan jouw Experia Box tot in detail door te meten.

@Erwin_ heeft je een paar berichten terug al aangegeven dat daar niets mis mee lijkt te zijn.

 

Begrijp ik het goed dat je dus een monteur wilt laten komen met zeer waarschijnlijk als consequentie dat je €50,- voorrijkosten en kosten voor de werkzaamheden in rekening gebracht zult krijgen?

 

... en weten jullie ook wie er eventueel een ander modem kan instellen inplaats van de experiabox?

Je zou een FRITZ!Box van KPN kunnen huren of er zelf één kopen.


Ik zou graag willen weten of iemand weet wie er een router kan laten vervangen en die wat begrijpt met de iptv ik heb namelijk een asus gaming router gehaald en die kan niet makkelijk vervangen worden met dat systeem van kpn zo moet toch makkelijker kunnen 🤷‍♂️ En er zullen geen werkzaamheden kosten komen als er biks te doen valt maar waarschijnlijk zijn die 5G torens te krachtig en verstoren die het netwerk