Skip to main content
Vraag

PC op afstand aanzetten via Wake-on-Lan (WOL)L

• 31 maart 2025
  • 17 reacties
  • 111 keer bekeken

Hallo allemaal! 
Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met het instellen van Wake On Lan op mijn pc. Dit aangezien ik regelmatig niet thuis ben maar het wel handig is om af en toe even wat op mijn pc te doen (het aanzetten van een Minecraft server voor vrienden, bij belangrijke documenten kunnen etc.) maar ik loop tegen een probleem aan. Ik kan mijn pc lokaal als ik met mijn telefoon verbonden ben met het WIFI netwerk. Nou wil ik dat dus graag ook op afstand doen zodat ik via teamviewer bij mijn pc kan. Maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Nou heb ik al gezien dat het misschien niet mogelijk is met het KPN modem. Klopt dit? Ook hebben mensen al tips gegeven als Raspberry Pi gebruiken of een slimme wifi stekker. Maar ook daar zitten nadelen aan. Tot slot zag ik nog een oplossing om dit via de KPN TV+ kast te doen. Is dit makkelijk? Graag hoor ik of het mogelijk is om dit toch wel te doen met het KPN modem of eventuele andere oplossingen!

Groetjes,
Max

17 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 31 maart 2025

Als je een Synology NAS zou hebben dan zou je mijn Synology Wake on LAN Gateway kunnen gebruiken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 1 april 2025

Wake on Lan is een technologie die alleen binnen een netwerk segment werkt, dus achter de router.  Er zijn apps die de daarvoor benodigde data verpakken op een manier die wel over het internet te transporteren is. Op de V10 experiabox met oude firmware lijkt dat gewerkt te hebben, maar de kans lijkt me klein dat dat met de nieuwe firmware nog steeds werkt. Juich niet te vroeg als dit zou werken, de vraag is dan of het over vijf of 10 minuten nog steeds werkt. Zoals wjb schreef: je hebt een tussenstation nodig, een NAS of Pi die permanent aan staat en de PC rechtstreeks via kabel kan bereiken.  

Wat de TV+ ontvanger hier kan betekenen, geen idee.

Forum|alt.badge.img+2

Voor zover ik weet werk het niet rechtstreek via het modem. 
Je zult dus zoals hierboven vermeldt een ander apparaat moeten dat altijd aan staat.
Een nas of Raspberry Pi zijn hiervoor zeer geschikt.

Zelf heb ik een zuinige minipc voor dit doel ingezet waarop Raspberry Pi OS draait in een virtuele machine.

Hier staat een goede uitleg: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-vpn-server/

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025
hmmsjan_2 schreef:

Wake on Lan is een technologie die alleen binnen een netwerk segment werkt, dus achter de router.  Er zijn apps die de daarvoor benodigde data verpakken op een manier die wel over het internet te transporteren is.

De transport van het WoL Magick Packet is op Internet precies hetzelfde als op het LAN alleen wordt deze naar het publieke IP adres van jouw aansluiting gezonden. Achter de gebruikte WoL poort moet dan een WoL service draaien die de Subnet Directed Broadcast verzorgt waardoor het WoL Magick Packet op het LAN gebroadcast wordt en zo het aan te zetten apparaat bereikt. Dit is precies wat mijn Synology Wake on LAN Gateway doet. Mijn NAS hoeft daarbij niet eens aan te staan immers mijn NAS zelf kan ook met WoL aangezet worden op de standaard WoL poort. Mijn NAS staat overigens 24x7 aan immers deze verzorgt ook 24x7 de backups van alle op het thuisnetwerk aangesloten apparaten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 1 april 2025

IK heb gekeken naar de antwoorden hierboven. Ik heb bij de action een slimme stekker gekocht en gezorgd dat mijn pc aan gaat als die stekker aan gaat. Wat gek is is dat toen ik mijn teamviewer app opstartte ineens de optie wekken stond, terwijl de vorige keer toen ik dit deed dit niet werkte. Hoe kan het dat die het via Teamviewer wel doet maar via een app als Wolow niet? 

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 1 april 2025

Dat is een simpele oplossing. 

Ik heb geprobeerd op de TeamViewer site informatie te vinden over hun WOL, maar ik mis een ding: hoe configureer je een NAT router. Je zou dan een poort moeten forwarden naar 192.168.2.255, zodat het magic packet naar alle aangesloten systemen “broadcasted”  wordt. Dat lukte in ieder geval met V10 oude firmware niet, en waarschijnlijk met de nieuwe ook niet. Het wordt dan wel gemakkelijk voor hackers om je netwerk plat te leggen. 

Je kunt wel via een ingeschakelde PC met Teamviewer een andere inschakelen, als ik goed begrepen heb, maar goed, dan heb je dus weer een tussenstation. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025
hmmsjan_2 schreef:

Je zou dan een poort moeten forwarden naar 192.168.2.255, zodat het magic packet naar alle aangesloten systemen “broadcasted”  wordt. Dat lukte in ieder geval met V10 oude firmware niet, en waarschijnlijk met de nieuwe ook niet. Het wordt dan wel gemakkelijk voor hackers om je netwerk plat te leggen. 

Precies, daarom is forwarden naar het broadcast adres zo goed als op geen enkele consumentenrouter mogelijk. De door mij ontwikkelde Synology Wake on LAN Gateway valideert inkomende WoL Magick Packets en broadcast alleen WoL Magick Packets als het MAC adres opgenomen is in de lijst van toegestane MAC adressen. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 2 april 2025

Als op de V10 met actuele firmware een uitgeschakelde PC met vastgezet IP adres benaderd wordt via port forwarding verschijnen alleen ARP requests. Dus als WOL op de V10 gewerkt heeft, dan nu niet meer. Je kunt nu wel 192.168.2.255 als port forward adres invoeren, maar ik zie geen broadcasts verschijnen, dus geen succes. Geen idee hoe Teamviewer dit voor elkaar krijgt, als het zou werken.

Eenvoudige oplossing, zo’n smart stopcontact.  En met indicatie van stroomverbruik verschuift ook de ergernis van “Preparing Windows, do not turn off the computer” naar buitenshuis, maar voorkomt een gesneuvelde windows door te vroeg uitschakelen…  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 2 april 2025

Ik heb nog even verder gekeken, ik kon op afstand van 330 meter via 4/5G mijn pc aankrijgen via teamviewer. Ik ben er wel achter gekomen dat je locatie aan moet staan. Dus ik doe die slimme stekker terug. Hoezo die het via teamviewer wel doet maar via een app niet weet ik niet.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 2 april 2025

Misschien verstandig om die slimme stekker nog even in huis te houden. Als Teamviewer na een nacht de PC nog steeds ingeschakeld kan krijgen via 4G dan zou je kunnen beginnen te overwegen de stekker weg te doen.. Van die stekker kan ik het begrijpen: die verbindt via Wifi met een server (China? ) en zendt zijn ID, de telefoon app verbindt met die server en kent het ID van de slimme stekker. Verbinding gelegd. 

Voor de rest ben ik het spoor bijster geraakt: uit, hibernate, sleep, kan ik nog begrijpen maar inmiddels heeft Microsoft nog een “modern sleep” toegevoegd en “modern sleep met netwerk”. Dat heb ik gemist en  ik moet eens bekijken hoe dat werkt. Maar als ik discussies op internet zie over het niet kunnen inschakelen van een computer via Teamviewer moet dat juist uit moet staan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 4 april 2025
hmmsjan_2 schreef:

Misschien verstandig om die slimme stekker nog even in huis te houden. Als Teamviewer na een nacht de PC nog steeds ingeschakeld kan krijgen via 4G dan zou je kunnen beginnen te overwegen de stekker weg te doen.. Van die stekker kan ik het begrijpen: die verbindt via Wifi met een server (China? ) en zendt zijn ID, de telefoon app verbindt met die server en kent het ID van de slimme stekker. Verbinding gelegd. 

Voor de rest ben ik het spoor bijster geraakt: uit, hibernate, sleep, kan ik nog begrijpen maar inmiddels heeft Microsoft nog een “modern sleep” toegevoegd en “modern sleep met netwerk”. Dat heb ik gemist en  ik moet eens bekijken hoe dat werkt. Maar als ik discussies op internet zie over het niet kunnen inschakelen van een computer via Teamviewer moet dat juist uit moet staan.

Ik heb het opnieuw getest na een nacht slapen en paar uurtjes op stap van 11,27KM hemelsbreed en hij doet het via teamviewer wel steeds. Dus ik breng de stekker terug maar bedankt voor het advies en de hulp!

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 4 april 2025

Bedankt voor de terugmelding, ik hoop het nog een keer te begrijpen. Ik zie dat TeamViewer nog vrij te gebruiken is voor persoonlijk gebruik, maar eens een keer uitproberen. Voor de goede orde: de PC staat uitgeschakeld maar niet stroomloos en staat tussen  “Niet meer verbonden apparaten” in de router?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 5 april 2025
hmmsjan_2 schreef:

Bedankt voor de terugmelding, ik hoop het nog een keer te begrijpen. Ik zie dat TeamViewer nog vrij te gebruiken is voor persoonlijk gebruik, maar eens een keer uitproberen. Voor de goede orde: de PC staat uitgeschakeld maar niet stroomloos en staat tussen  “Niet meer verbonden apparaten” in de router?

Ik heb even gekeken in de router, hij staat wel tussen verbonden apparaten. Ik heb hen wel uitgeschakeld via Windowstoets en dan uitschakelen zoals je een pc normaal uitschakelt. Ik heb alleen ingesteld dat de netwerkkaart (gewoon die al in het moederbord zit) niet uit gaat en aan blijft zodat die op elk moment dat magicpakket kan ontvangen, waarsschijnlijk is dat dus waarom die bij verbonden apparaten staat. Maar toch raar dat die het via teamviewer dan wel doet maar cis een Wake On Lan app niet. Maargoed ik ben daar alleen maar blij om dus dat is mooi!

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 6 april 2025

Ik hoop het een keer te kunnen begrijpen. Met het Linux besturingssysteem kan ik een tweede PC simuleren via een “namespace” en aan een “switch” in de vorm van een bridge toevoegen. De KPN box ziet die vrijwel meteen door activiteit op IPv6, met IPv6 uitgeschakeld op de interface wordt het lastiger.

MAC adres gezien betekent verbonden, nog geen IP adres, “Statisch” en via switch. Als de interface wordt uitgeschakeld verdwijnt die snel naar “niet verbonden apparaten”, uiteraard wel na “verversen”

War er dus precies gebeurt op die netwerkkaart en waarom TeamViewer kan inschakelen, ik weet het niet, maar het werkt blijkbaar. Er staat toch geen ander systeem aan met TeamViewer actief? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3641 reacties
  • 6 april 2025

Met een eigen router kan je wel WOL gebruiken vanuit internet, je moet wel een static ARP creëren b.v.

arp -i br0 -s 192.168.2.253 FF:FF:FF:FF:FF:FF

en stel een port forwarding regel b.v. voor port 123456 in voor het adres 192.168.2.253

Het MAC adres FF:FF:FF:FF:FF:FF is voor broadcasting, WOL komt dan bij het apparaat 192.168.2.253 terecht. In plaats van port 123456 kan je ook 7 of 9 gebruiken, deze porten zijn veel gebruikt van WOL services

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 498 reacties
  • 6 april 2025

@TDN Had ik niet gedacht maar dit wordt geaccepteerd. Dat maakt wel 192.168.2.253 onbruikbaar op het netwerk, maar je kunt dus wel dit adres voor ieder apparaat gebruiken als je het magic packet met het goede MAC adres meestuurt. Maar wel weer: kan alleen op eigen router…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3641 reacties
  • 6 april 2025
hmmsjan_2 schreef:

@TDN Had ik niet gedacht maar dit wordt geaccepteerd. Dat maakt wel 192.168.2.253 onbruikbaar op het netwerk,

Nee, deze is nog volledig bruikbaar. Alleen broadcast-adres is niet meer x.x.x.255 maar 192.168.2.253 en het omzeilt de beperking dat portforwarding naar x.x.x.255 meestal niet toegestaan is.

hmmsjan_2 schreef:

maar je kunt dus wel dit adres voor ieder apparaat gebruiken als je het magic packet met het goede MAC adres meestuurt. Maar wel weer: kan alleen op eigen router…

Je moet wel een statisch ARP instellen, apparaten worden opgenomen in dynamisch ARP cache en die wordt naar bepaalde tijd gewist, dus ze hebben geen IP- en MAC-adressen meer.

Het stond in de handleiding voor DD-WRT, maar met ieder router-os en toegang voor SSH of CLI kan je het instellen. Ik heb het gedaan voor OpenWRT, werkt zonder probleem.

Reageer