Skip to main content
Beantwoord

PfSense ipv Experia box

  • 1 March 2024
  • 6 reacties
  • 242 keer bekeken

Ik wil mijn pfSense kastje (https://www.amazon.nl/dp/B09QM69CJ8?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details) gebruiken als firewall. Als ik de kabel van het glasvezelkastje aansluit op de KPN Experia box en dan pfSense op de Experia box, werkt het goed.

Als ik het glasvezelkastje aansluit op pfSense (en PPPoE ipv DHCP selecteer) werkt het niet. Ik kan de connectie niet UP krijgen.

Ik heb de PPPoE instelling gebruikt uit de handleiding en de link op dit forum (Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community), maar het blijft falen.

Mis ik een instelling?
Wordt PPPoE misschien niet meer ondersteund op de nieuwe glasvezelkastjes? Of heb ik nog extra hardware nodig tussen het glasvezelkastje en mijn pfSense kastje?

Heeft u ook vlan 6 ingesteld?


Ja. Ik heb het met en zonder vlan 6 getest. Dit is nu de configuratie. Ik krijg de WAN verbinding maar niet UP.
 

 

 

 


Misschien kun je hier eens kijken https://travellingtechguy.blog/using-your-own-pfsense-router-with-kpn-fiber-and-kpn-itv/.

Ik ben zelf aan het overwegen om ook de overstap te maken naar Pfsense. Puur uit interesse en ter Leering ende Vermaeck.


je hebt je WAN interface zelf gebruikt voor pppoe en je heb apart een vlan aangemaakt, maar je wil:

  • je vlan eerst nog eerst nog aan je WAN network port hangen (nieuwe interface, bij interface assignments) zodat je vlan tagged verkeer kan binnenkrijgen
  • die nieuwe interface configureer je voor PPPOE (die hiervoor dan automatisch het juiste vlan verkeer gebruikt)

je hebt je WAN interface zelf gebruikt voor pppoe en je heb apart een vlan aangemaakt, maar je wil:

  • je vlan eerst nog eerst nog aan je WAN network port hangen (nieuwe interface, bij interface assignments) zodat je vlan tagged verkeer kan binnenkrijgen
  • die nieuwe interface configureer je voor PPPOE (die hiervoor dan automatisch het juiste vlan verkeer gebruikt)

Ik heb ook dezelfde settings maar krijgt het ook niet aan de praat… nu al 3 verschillende guides geprobeerd maar kom gewoon niet bij het resultaat dat ik internet binnen krijg.


bij mij werkt:

 

Interfaces > Assignments > VLANS

 

ix3 6 5 KPN_VLAN_6  
ix3 4 6 KPN_VLAN_4

 

Dan Interfaces > WAN_KPN

 

Enable Interface

 

IPv4: PPPoE

IPv6: DHCP6

 

PPPoE configuration:

Username: internet

Password: internet

 

Periodic reset: disabled

 

Block private networks

Block boron

 

Dan check System > Routing > Gateways of een gateway is gemaakt en of deze actief is. Anders maak een gateway en zet hem op de interface.

 

Je kan kiezen als default te zetten

 

Ik hoop dat het je lukt


Reageer