Sinds enige tijd is ons Tele2 V8 modem vervangen voor een KPN V12 modem. Ik het oude modem stond poort 8000 met ip adres 192.168.1.19 open. In het V12 modem andere ip range en de Virtual DJ studio pc een nieuw ip adres gegeven 192.168.2.19. Als ik nu de port forwarding instel op dit adres met poort 8000 blijft de poort dicht zitten en blijft het station offline. Ik begin zo langzamerhand hier moedeloos van te worden en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Als vast erg bedankt voor de hulp. Gr. Ronald
- ik moet met vaste ip-adressen werken, ik moet immers naar een vast adres forwarden.
Maar dan maak je toch een DHCP reservation op de V12 voor dat apparaat, dan zal het IP adres van dat apparaat dus niet meer veranderen.
- Jouw situatie is net weer iets anders, dus niet te vergelijken.
Nee, die situaties zijn identiek en prima te vergelijken.
Ik heb een apparaat op reserveren gezet en dat staat nu in het overzicht van gereserveerde apparaten. In het overzicht van verbonden apparaten is nu het ip-adres blank en blijft er “statisch” staan.
Met Net Analyzer zie ik wel dat het adres onveranderd is.
Invoeren bij Port Forwarding verandert de bestaande regel maar voegt geen regel toe.
Dus geen verbetering. Ik heb de reservering weer verwijderd, het apparaat opnieuw opgestart en er komt nu i.p.v gerserveerd niet “statisch” te staan, maar “dynamisch”. Hoe gek wordt het nu !
Wel klopt het ip-adres.
Voorts: jouw situatie is niet te vergelijken. Je gebruikt op de Wan poort een prive-adres i.p.v. een public-adres.
Ik ga de Box 12 vervangen door een V9 en wacht wel een tijdje tot de problemen met de Box 12 zijn opgelost.
Bedankt voor je assistentie. Als je een oplossing hebt hoor ik het graag. Ik vermoed dat er weinig gebruikers zijn die port forwarding willen gebruiken, al helemaal niet met meerdere apparaten.
Het is maar de vraag of het door KPN als probleem gezien word en of het aangepast word.
Ik denk dat je op de Virtual DJ studio pc een vast ip ingesteld hebt. Is het een Windows pc?
Ik heb de reservering weer verwijderd, het apparaat opnieuw opgestart en er komt nu i.p.v gerserveerd niet “statisch” te staan, maar “dynamisch”. Hoe gek wordt het nu !
Dat is toch logisch immers nu vraagt jouw apparaat een IP adres op bij de DHCP server en DHCP staat voor “Dynamic Host Configuration Protocol”.
Zolang de bug in de V12 niet verholpen is dat port-forwarding naar apparaten waarvan het IP adres hard op het apparaat zelf ingesteld is, zal je toch echt DHCP reservations moeten gebruiken om het IP adres vast te zetten. Daarnaast moet je, als je toch hard een IP adres op een apparaat instelt, ervoor zorgen dat dat IP adres dan buiten de range van de DHCP server valt maar uiteraard wel binnen het subnet van de V12.
Normaliter is de DHCP range ingesteld van 192.168.2.1 t/m 192.168.2.200. Een hard op een apparaat ingesteld IP adres zou dan dus in de range 192.168.2.201 t/m 192.168.2.253 moeten vallen.
Voorts: jouw situatie is niet te vergelijken. Je gebruikt op de Wan poort een prive-adres i.p.v. een public-adres.
Dat maakt helemaal niets uit, een IP adres is een IP adres en voor de V12 is de WAN zijde de WAN zijde.
Je hoeft me natuurlijk niet te geloven maar het is wel degelijk precies hetzelfde.
Ik ga de Box 12 vervangen door een V9 en wacht wel een tijdje tot de problemen met de Box 12 zijn opgelost.
Er zijn mijns inziens geen probelem met port-forwarding zolang je de apparaten waar je naar forward hun IP adres maar via de DHCP server laat opvragen en met een DHCP reservation op de V12 vast zet.
Ik vermoed dat er weinig gebruikers zijn die port forwarding willen gebruiken, al helemaal niet met meerdere apparaten.
Procentueel gezien zal dat inderdaad niet zoveel zijn maar in absolute aantallen zijn dat er waarschijnlijk best veel.
Note: De enige poort die niet te gebruiken is is TCP poort 8085 immers die wordt gebruikt voor het beheer van de V12 zelf.
Invoeren bij Port Forwarding verandert de bestaande regel maar voegt geen regel toe.
Gebruik dan eens voor alle port-forwardings verschillende namen, wellicht dat een port-forwarding met dezelfde naam overschreven wordt.
Je kunt zelf namen toewijzen aan port-forwardings als je bij “Service” uit de drop-downbox de onderste keuze neemt en dan zelf de naam invult.
De dhcp server begint bij 20. Dus de door mij gebruikte adressen 14,15 en 16 vallen daar buiten. Bovendien heb ik nog 10 apparaten tussen de 0 en 20 met vaste ip-adressen en daar staat wel “statisch”. Ook heb ik 3 apparaten met vaste ip’s boven de 20 en daar staat “statisch” bij. Dus die Box 12 doet maar wat.
Een router behandelt public-adressen anders dan privé-adressen, dus zeker niet gelijkwaardig.
Ik ga over naar een V9. Box 12 heeft alleen nadelen, behalve misschien als je de nieuwste wifi wilt. Voor mij toch niet interessant want ik heb 80% via Cat 6 aangesloten.
Een router behandelt public-adressen anders dan privé-adressen, dus zeker niet gelijkwaardig.
Een router heeft een IPv4 adres op zijn WAN poort en daarbij maakt het niet uit of die WAN poort aan Internet hangt (publiek IP adres) of aan het netwerk van een eigen bovenliggende router (IP adres verkregen van de eigen router). Dat maakt voor de router zelf echt helemaal niets uit. Sorry hoor, ik wil niet arrogant doen, maar ik weet echt wel hoe het werkt.
En als ik op een V12 kan forwarden wat ik wil dan moet jij dat dus ook kunnen.
Is het je nu al gelukt om meerdere port-forwardings vast te leggen op de V12?
Persoonlijk vind ik de V12 een betere router dan de V9. Daarbij komt dat de V9 end-of-life en zelfs end-of-service is. Maar goed, het is jouw eigen keuze om een V9 te gaan gebruiken,
Er is slechts één regel, alleen volledig zichtbaar met Safari browser (op een iPad). op een PC met Chrome of Edge krijg ik de rechterhelft van die regel niet te zien.
Als ik een 2e portforwarding invul, dan wordt die ene regel overschreven, dus er komt geen 2e regel bij. Je zou verwachten dat er ergens een “add” functie zou staan, maar die zie ik niet.
Safari browser laat rechts alleen “wijzigen” en “wissen” zien.
Op de V9 staat alles netjes in een duidelijke tabel.
Ik geloof je experise op het gebied van routers wel, maar zoals je ook wel weet, gebeuren er op dit gebied vaak onverklaarbare dungen.
Hoe dan ook, het werkt allemaal niet zo best.
Als ik een 2e portforwarding invul, dan wordt die ene regel overschreven, dus er komt geen 2e regel bij.
Heb je die tweede regel dan een andere servicenaam gegeven?
Dus niet twee regels met de servicenaam "http" maar bijvoorbeeld de eerste regel met servicenaam "http" met Internet poortnummer 80 en de tweede met servicenaam "http via 8080" met Internet poort nummer 8080.
Op de V12 staan de port-forwardings ook in een duidelijke tabel.
Plaats anders eens screenshots zodat we kunnen zien wat er bij jou gebeurt.
De dhcp server begint bij 20. Dus de door mij gebruikte adressen 14,15 en 16 vallen daar buiten.
Ik neem aan dat je hem wel via een DHCP reservation een IP adres binnen de DHCP range had gegeven toen je het apparaat zijn IP adres via de DHCP liet verkrijgen want dat is wel essentieel. IP adressen via de DHCP moeten binnen de DHCP range liggen. Alleen hard op apparaten ingestelde IP adressen moeten buiten de DHCP range liggen.
Als ik een 2e portforwarding invul, dan wordt die ene regel overschreven, dus er komt geen 2e regel bij.
Heb je die tweede regel dan een andere servicenaam gegeven?
Dus niet twee regels met de servicenaam "http" maar bijvoorbeeld de eerste regel met servicenaam "http" met Internet poortnummer 80 en de tweede met servicenaam "http via 8080" met Internet poort nummer 8080.
Op de V12 staan de port-forwardings ook in een duidelijke tabel.
Plaats anders eens screenshots zodat we kunnen zien wat er bij jou gebeurt.
Dat heb ik al eens gedaan, bijv “https” i.p.v. “http”. Dan komt er een 2e regel.
De dhcp server begint bij 20. Dus de door mij gebruikte adressen 14,15 en 16 vallen daar buiten.
Ik neem aan dat je hem wel via een DHCP reservation een IP adres binnen de DHCP range had gegeven toen je het apparaat zijn IP adres via de DHCP liet verkrijgen want dat is wel essentieel. IP adressen via de DHCP moeten binnen de DHCP range liggen. Alleen hard op apparaten ingestelde IP adressen moeten buiten de DHCP range liggen.
Vanzelfsprekend.
Dat heb ik al eens gedaan, bijv “https” i.p.v. “http”. Dan komt er een 2e regel.
Dan zie je onderin het scherm toch ook die tabel ontstaan?
Plaats anders eens screenshots!
En clear de cache van jouw browser ook eens want ook dat lijkt na updates van de firmware van de Experia/KPN boxen nog wel eens de oorzaak te zijn van het niet (volledig) tonen van schermen.
Vanzelfsprekend.
En de port-forwarding had je toen ook aangepast.
Kan je eens screenshots plaatsen van zowel de DHCP reservation als de port-forwarding?
Dan zie je onderin het scherm toch ook die tabel ontstaan?
Plaats anders eens screenshots!
En clear de cache van jouw browser ook eens want ook dat lijkt na updates van de firmware van de Experia/KPN boxen nog wel eens de oorzaak te zijn van het niet (volledig) tonen van schermen.
Vanzelfsprekend.
En de port-forwarding had je toen ook aangepast.
Kan je eens screenshots plaatsen van zowel de DHCP reservation als de port-forwarding?
Ja, als je één zinvolle regel en één test-regel een tabel wilt noemen.
Ik heb een screenshot gestuurd, geen tabel, maar één regel.
Beste
En maak dan ook eens een derde regel met de service naam “HTTP via 8000”, zet hierbij het Internet poortnummer op 8000. Heb je nu drie regels in de tabel staan?
Hallo wjb,
dank voor het meedenken, maar het is duidelijk dat de Box 12 nogal wat mankementen heeft. Voor een eenvoudige gebruiker, die 1 of 2 randapparaten met dhcp heeft en voorts Wifi 6 wil hebben, voldoet het apparaat wel, denk ik.
Mijn netwerk (19 diverse soorten apparatuur) stelt een paar simpele basiseisen die niet werken.
Ik heb minimaal 10 jaar ervaring met diverse routers. Ze hadden een duidelijke, gebruiksvriendelijke User Interface. Wifi was 2,4 / 5 Ghz gescheiden in te stellen. Port Forwarding werkte gewoon voor meerdere canera’s op http.
DHCP / Statisch (fixed)/ dynamisch duidelijk en begrijpelijk instelbaar.
Ik heb al besloten om morgen een V9 aan te schaffen.
Kost 20 Euro, maar dan heb ik iets wat werkt.
Ik zou iedereen met dezelfde problemen aanraden om terug te gaan naar V9, mits je voldoence kennis in huis hebt, want KPN ondersteunt dit niet meer.
Dus bedankt voor je hulp, ik hou de ontwikkelingen wel in de gaten. Wellicht komt er nog eens andere software voor Box 12, dan kan ik het weer eens proberen.
dank voor het meedenken, maar het is duidelijk dat de Box 12 nogal wat mankementen heeft.
Maar niet t.a.v. port-forwarding , dat werkt gewoon prima.
Helaas plaats je niet eventjes een screenshot met een tweede port-forwarding terwijl ik 100% zeker weet dat dat geen enkel probleem zou mogen zijn.
Nogmaals, als het mij lukt om willekeurige poorten te forwarden (uitgezonderd TCP 8085) dan moet het jou ook kunnen lukken.
Wat lukt er dan niet, waar loopt het mis? Plaats anders eens screenshots van elk stapje.
Geef elke port-forwarding een andere service naam en (uiteraard) een ander Internet poortnummer.
Ik zou iedereen met dezelfde problemen aanraden om terug te gaan naar V9, ...
Met alle respect maar dat is echt onzin, port-forwarding is prima mogelijk met de V12.
Zoals je ziet krijg ik nu 3 regels. Ik zal eens testen of deze forwardings werken.
Ik begin nu te begrijpen dat de Service-omschrijving alleen maar een naam is. Dus ik zou bijvoorbeeld voor 3 camera’s als servicenamen Camera-1, Camera-2 en Camera-3 in kunnen vullen en dan toch een tabel krijgen.
Dan blijft v.w.b. Portforwarding alleen de vraag over, hoe krijg ik het aan de praat ?
Het werkte vroeger altijd met een IP-CAM app op Android (ook iPad) waar ik het openbare ip-adres moest opgeven, protocol, poortnummer, gebruikersnaam en wachtwoord.
Krijgen die camera’s hun IP adres van de DHCP server van de V12 en zijn hun IP adressen vastgezet met een DHCP reservering?
Op welke poort luisteren die camera's? (80, 8080, 8000, ...)
Kan je op jouw thuisnetwerk die camera's benaderen op hun LAN IP adres met de bijbehorende doel poortnummer?
Het werkte vroeger altijd met een IP-CAM app op Android (ook iPad) waar ik het openbare ip-adres moest opgeven, protocol, poortnummer, gebruikersnaam en wachtwoord.
Dat zou nadat alles goed geconfigureerd nu ook het geval moeten zijn.
Krijgen die camera’s hun IP adres van de DHCP server van de V12 en zijn hun IP adressen vastgezet met een DHCP reservering?
Op welke poort luisteren die camera's? (80, 8080, 8000, ...)
Kan je op jouw thuisnetwerk die camera's benaderen op hun LAN IP adres met de bijbehorende poort?
Jazeker, zo bekijk ik ze nu ook noodgedwongen met mijn lokale ip-adressen, natuurlijk alleen vanaf mijn netwerk.. Zoals gezegd, heeft elke camera een vast ip-adres en poortnummer, dus lokaal bekijken gaat prima. Maar daar is alleen maar een switch-functie voor nodig.
Ik gebruik poorten 8084 en verder.
Zoals gezegd, heeft elke camera een vast ip-adres en poortnummer, dus lokaal bekijken gaat prima.
Maar is dat vaste IP adres nu vast ingesteld op de camera of krijgt de camera zijn IP adres van de DHCP server van de V12 en is er op de V12 een DHCP reservering vastgelegd zodat het IP adres niet zal wijzigen.
Als ik me goed kan herinneren werken port-forwardings op de V12 alleen als het apparaat zijn IP adres via DHCP krijgt. Configureer dat dan ook als zodanig.
Plaats alsjeblieft zo veel mogelijk screenshots.
Maar daar is alleen maar een switch-functie voor nodig.
Uiteraard, maar daar ging het mij ook niet om, het ging mij om het uitsluiten van mogelijke oorzaken en als het op jouw LAN dus werkt dan weten we tenminste dat we een fout in (de configuratie van) de camera's uit kunnen sluiten.
Ik gebruik poorten 8084 en verder.
TCP poort 8085 is gereserveerd voor het beheer van de V12 zelf dus die moet je niet gebruiken.
Overigens is mijn stelling dat je de camera's beter op hun standaard poort kunnen laten staan en alleen het Internet poortnummer laat verschillen.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.