Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds een paar dagen heb ik nu Experia Wifi punten geïnstalleerd thuis. Sinds dat moment heeft de Solaredge omvormer van de zonnepanelen geen verbinding meer met het internet. Deze is overigens bedraad aangesloten op het modem via een switch. Deze aansluiting is onveranderd. 

De Solaredge monteur zegt dat de poort nu geblokkeerd wordt en opnieuw open gezet moet worden. De KPN helpdesk kan mij niet verder helpen. Zij geven aan dat dit met behulp van PoortForwarding kan, maar hier kom ik niet uit. De omvormer heeft nu uiteraard geen IP adres, dus een nieuw item aanmaken kan niet. 

Hoe krijg ik mijn Solaredge omvormer weer aangesloten op het internet, zodat de data niet verloren gaat?

Alvast bedankt.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Er hoeft helemaal geen poort geforward te worden voor de SolarEdge dus daar slaat de monteur van de SolarEdge de plank volledig mis.

Als de SolarEdge geen wifi verbinding heeft met de Experia WiFi of Experia Box dan is het logisch dat er geen communicatie meer plaatsvindt en zal eerst die wifi verbinding hersteld moeten worden.

Helaas lees ik de laatste tijd maar al te vaak dat apparaten die alleen 2.4GHz wifi ondersteunen geen verbinding (meer) kunnen krijgen met de Experia WiFi's sinds de netwerken voor 2.4GHz en 5GHz niet meer apart ingesteld kunnen worden.

 

Als je de Experia WiFi's even uit zet en de wifi van Experia Box aan zet, krijgt de SolarEdge dan wel weer een verbinding?


Er hoeft helemaal geen poort geforward te worden voor de SolarEdge dus daar slaat de monteur van de SolarEdge de plank volledig mis.

Als de SolarEdge geen wifi verbinding heeft met de Experia WiFi of Experia Box dan is het logisch dat er geen communicatie meer plaatsvindt en zal eerst die wifi verbinding hersteld moeten worden.

Helaas lees ik de laatste tijd maar al te vaak dat apparaten die alleen 2.4GHz wifi ondersteunen geen verbinding (meer) kunnen krijgen met de Experia WiFi's sinds de netwerken voor 2.4GHz en 5GHz niet meer apart ingesteld kunnen worden.

Beste WJB,

 

Er is geen Wifi probleem, omdat de Solaredge omvormer geen wifi functie heeft. De omvormer is bedraad aangesloten. Ik hoor graag hoe ik dit kan oplossen.


Er is geen Wifi probleem, omdat de Solaredge omvormer geen wifi functie heeft. De omvormer is bedraad aangesloten. Ik hoor graag hoe ik dit kan oplossen.

Oeps :disappointed_relieved: ... iets te snel gereageerd.

Wat is het LAN IP adres dat toegewezen is aan jouw SolarEdge?

Heb je de toepassing Fing op een iOS of Android telefoon/tablet staan.

Daarmee kan je eenvoudig jouw netwerk scannen en zien welk IP adres aan welk apparaat is toegekend.

Als de SolarEdge er niet tussen staat, zet dan de Experia WiFi's even uit en de wifi van de Experia Box aan. Zie je de SolarEdge nu wel verschijnen in Fing?

 


Er is geen Wifi probleem, omdat de Solaredge omvormer geen wifi functie heeft. De omvormer is bedraad aangesloten. Ik hoor graag hoe ik dit kan oplossen.

Oeps :disappointed_relieved: ... iets te snel gereageerd.

Wat is het LAN IP adres dat toegewezen is aan jouw SolarEdge?

Heb je de toepassing Fing op een iOS of Android telefoon/tablet staan.

Daarmee kan je eenvoudig jouw netwerk scannen en zien welk IP adres aan welk apparaat is toegekend.

Als de SolarEdge er niet tussen staat, zet dan de Experia WiFi's even uit en de wifi van de Experia Box aan. Zie je de SolarEdge nu wel verschijnen in Fing?

 

Het hele punt is dat het modem gereset is door kpn. Er is sinds dat moment ook geen contact geweest met de omvormer. Er is dus geen IP adres toegewezen aan de omvormer. Ik heb even gekeken met Fing, maar zoals verwacht ziet die alleen de apparaten die op dit moment verbonden zijn met het netwerk. Ik heb geprobeerd de Experia Wifi punten uit te zetten, maar omdat deze gekoppeld zijn aan de V10 (ik heb geen V10a) wordt de wifi echt overgenomen en zend het modem dus geen wifi signaal meer uit. Daarom kan ik niet met mijn Iphone op het netwerk om te kijken of de SolarEdge is verbonden. Ik heb wel even op het apparaat zelf gekeken, en daar staat ook nog steeds “disconnected” en er is geen IP adres opgeslagen in de SolarEdge.


En knipperen de ledjes dan wel op de LAN poort van switch waar die SolarEdge op aangesloten is?

Wat kan je allemaal aflezen op die SolarEdge qua netwerkinstellingen?


En knipperen de ledjes dan wel op de LAN poort van switch waar die SolarEdge op aangesloten is?

Wat kan je allemaal aflezen op die SolarEdge qua netwerkinstellingen?

Nee die ledjes knipperen niet. Ik kan een aantal zaken aflezen normaal gesproken, maar die zijn nu allemaal leeg omdat er geen verbinding is.


En knipperen de ledjes dan wel op de LAN poort van switch waar die SolarEdge op aangesloten is?

Wat kan je allemaal aflezen op die SolarEdge qua netwerkinstellingen?

Nee die ledjes knipperen niet. Ik kan een aantal zaken aflezen normaal gesproken, maar die zijn nu allemaal leeg omdat er geen verbinding is.

Branden die ledjes ook niet?

En de ledjes op andere poorten van die switch waar een apparaat op aangesloten is die aan staat?

Ik neem aan dat je wel jets kun aflezen als bijvoorbeeld of de SolarEdge zijn IP adres via DHCP verkrijgt?


En knipperen de ledjes dan wel op de LAN poort van switch waar die SolarEdge op aangesloten is?

Wat kan je allemaal aflezen op die SolarEdge qua netwerkinstellingen?

Nee die ledjes knipperen niet. Ik kan een aantal zaken aflezen normaal gesproken, maar die zijn nu allemaal leeg omdat er geen verbinding is.

Branden die ledjes ook niet?

En de ledjes op andere poorten van die switch waar een apparaat op aangesloten is die aan staat?

Ik neem aan dat je wel jets kun aflezen als bijvoorbeeld of de SolarEdge zijn IP adres via DHCP verkrijgt?

Ja er branden wel andere ledjes. Je laatste zin snap ik niet helemaal, kun je me vertellen hoe je dat bedoelt en wat ik moet doen?


Je laatste zin snap ik niet helemaal, kun je me vertellen hoe je dat bedoelt en wat ik moet doen?

Ik weet niet hoe zo'n SolarEdge werkt en wat je er allemaal op af kunt lezen en dus ook niet wat je moet doen om die instellingen af te lezen maar normaliter zou je moeten kunnen instellen of die SolarEdge zijn IP adres ophaalt bij de DHCP server of dat deze handmatig ingesteld wordt.

Als er geen enkel ledje brandt bij de LAN poort van de switch waar de SolarEdge op aangesloten is, dan zou ik je willen vragen om de netwerkkabel aan beide zijden eens opnieuw in te steken en als er dan nog steeds geen ledje brandt om eens een andere LAN poort op de switch te gebruiken.


Je laatste zin snap ik niet helemaal, kun je me vertellen hoe je dat bedoelt en wat ik moet doen?

Ik weet niet hoe zo'n SolarEdge werkt en wat je er allemaal op af kunt lezen en dus ook niet wat je moet doen om die instellingen af te lezen maar normaliter zou je moeten kunnen instellen of die SolarEdge zijn IP adres ophaalt bij de DHCP server of dat deze handmatig ingesteld wordt.

Als er geen enkel ledje brandt bij de LAN poort van de switch waar de SolarEdge op aangesloten is, dan zou ik je willen vragen om de netwerkkabel aan beide zijden eens opnieuw in te steken en als er dan nog steeds geen ledje brandt om eens een andere LAN poort op de switch te gebruiken.

Uiteindelijk maar alle Experia Wifi punten afgekoppeld, factory reset op het modem gedaan, maar nog steeds geen verbinding met de omvormer. Nu uit de switch gehaald en direct op het model aangesloten en we hebben weer contact met SolarEdge. Geen idee wat dit veroorzaakt heeft… Kom nu eigenlijk gigabit poorten te kort op het modem, maar er is in ieder geval weer data beschikbaar van de zonnepanelen. Dank voor je hulp.


Wat is het merk en type van die switch?

Wat is/was er allemaal nog meer op die switch aangesloten?

Als je een ander apparaat op de LAN poort van die switch aansluit waar eerder de SolarEdge op zat, werkt die dan wel?


Ik heb hetzelfde probleem met de aansluiting van de Solaredge omvormer (via kabel, dus geen wifi) op de experiabox V9

Is dit een omvormer met een uitleesscherm of met alleen uitlezing met de telefoon

Ik krijg geen verbinding met de Experiabox, lampjes branden, in experiabox is de omvormer zichtnbaar maar de omvormer krijgt geen IP adres. 

Is dit helzelfde probleem?