Skip to main content

Ik heb sinds kort KPN glasvezel. met een KPN box 12. Ik heb een eigen server draaien en om die te kunnen bereiken vanaf buiten forward ik onder andere port 443. Probleem dat ik heb is dat mijn zoon discord niet kan gebruiken op zijn eigen PC. Inschakelen van upnp igp loste het niet op. Op de site portforward.com zie ik dat discord, naast een aantal hoge udp poorten, ook tcp poort 443 wil gebruiken.

Ik heb tijdelijk deze poort naar de pc van zoonlief toegestuurd en nu werkt discord wel(!) blijkbaar heeft discord een server draaien op 443. Ik ben er nog niet uit wat voor vreselijke straf degene die dit verzonnen heeft verdient.

Maar los daarvan, toen ik nog een ADSL verbinding van een andere provider had, kon mijn zoon wel contact leggen met discord terwijl ik  een webserver had draaien.

Hoe kan dit?

Gaat de KPN box niet goed op met related packages zodat hij beide verbindingen niet uit elkaar kan halen?

Hoe kan ik dit oplossen. Ik kan de webserver op poort 80 gaan draaien, maar met https is dat ook nogal irritant.

Hoi ​@MartijnZM, welkom op de KPN Community! En leuk dat je voor KPN hebt gekozen! 💚

Poort 443 is een standaard communicatiepoort voor https. Het meeste reguliere internetverkeer loopt dan ook via poort 443. Maar dat jij poort 443 forward zou er niet voor moeten zorgen dat Discord niet meer werkt.

Nu moest ik zelf ook even zoeken. Maar ik heb gevonden dat Discord ook poort 443 gebruikt als jouw zoon de Discord server op zijn eigen PC host bron]. En dan is het inderdaad zo dat je elke poort maar 1 keer open kunt zetten, dus of voor jouw server, of voor jouw zoon.

De oplossing zou dan zijn om voor de server een andere poort te kiezen. Of om de Discord server ergens anders te hosten.

Probleem dat ik heb is dat mijn zoon discord niet kan gebruiken op zijn eigen PC.

Wat is "discord"? Is dat een programma op de pc? Als ik een beetje Google vind ik VPN software waar Denise het over heeft. Maar ook een spelletjes website?

Heh, ik heb zelf meerdere Discord servers gehad en/of beheert en heb nog nooit poort 443 open hoeven zetten hiervoor. Ook heb ik tegelijkertijd wel eens (tijdelijk) een webserver online gehad. Voor Discord hoef je geen poorten open te zetten. (gelukkig maar)

​@MartijnZM Heeft je zoon laatste versie van Discord app op computer en mobiel enzovoort? En heeft je zoon op elk apparaat dat Discord dan niet werkt?

Kan je eens alle instellingen op je KPN Box 12 delen én foutmeldingen die je zoon ziet? Heb je anti virus aan staan?

Het enige wat ik mij bedenk is dat poort 443 vanaf binnen naar buiten toe is geblokkeerd. Maar dan zou je vrijwel geen https website moeten kunnen bezoeken. Webserver open zetten is van buiten naar binnen, dus heel wat anders.

Wat is "discord"? Is dat een programma op de pc?

​@Marlon92 Discord is een chatdienst waarmee vooral games met elkaar kunnen communiceren. Je kan eigen servers aanmaken en bijvoorbeeld die van andere joinen om te socializen. Het lijkt op TeamSpeak, maar dan makkelijker.

Heh, ik heb zelf meerdere Discord servers gehad en/of beheert en heb nog nooit poort 443 open hoeven zetten hiervoor.

Nee, ik dus ook niet. Daarom vind ik het ook gek. Mijn zoektocht op Google leverde dit op.

Ik heb het probleem opgelost door het security level van de firewall op medium te zetten. Voelt niet helemaal goed. Ik zal kijken of ik met custom en extra poortrange voor uitgaand verkeer het ook werkend kan krijgen.

Ik heb het probleem opgelost door het security level van de firewall op medium te zetten. Voelt niet helemaal goed. Ik zal kijken of ik met custom en extra poortrange voor uitgaand verkeer het ook werkend kan krijgen.

Medium is toch de standaardinstelling? Dit bedoel je dus?

Reageer