Skip to main content
Vraag

Port forwarding op V10 werkt niet voor FTP server

• October 17, 2025
  • 20 reacties
  • 103 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Gegroet, allen.

Ik probeer port forwarding werkend te krijgen op m'n box V10, om van buitenaf een FTP server te benaderen die in m’n netwerk hangt.

Krijg het niet voor elkaar. Heb de handleiding gevolgd, en de relevante (vaak verouderde) topics op dit forum gelezen.

(De klantenservice wil/kan me niet helpen. Telefooncontact werd verbroken toen ze even iets gingen nakijken :-/ 
De brief die ik van KPN kreeg toen ik jaren geleden gedwongen van Telfort naar KPN ging waarin stond ‘de monteur gaat pas weg als alles werkt, zodat u helemaal tevreden bent’, berustte niet op waarheid :p)

Allright, de situatie: Wanneer ik van binnen in het netwerk naar 192.168.2.199 ga met bv FileZilla heb ik contact. Van buitenaf naar m’n WAN adres….. times out.

Het apparaat heeft een IP adres gekregen, wat ik vervolgens ‘gereserveerd’ heb om te zorgen dat ie voortaan dat specifieke adres krijgt:

dit zijn al m'n port forwarding regels:

Volgens de handleiding zou dit moeten werken… wat doe ik fout, wat ben ik vergeten?

wellicht relevant:
firmware: V10.C.25.08.03

20 reacties

• October 17, 2025

Je moet ook nog een 2de poort met een hoog poortnummer open zetten.

Een Archer C5 is een router toch?

Zet de firewall van de Experiabox op Standaard. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Archer C5 is inderdaad een router. In mijn Lijbrandt / Telfort tijd had ik een glasvezelmodem waar 1 ethernetpoort in zat, de rest moest je zelf regelen. dit was toen m'n router.

Momenteel zit ie bekabeld aan de V10, en gebruik ik m als accesspoint. En wil ik net als vroeger weer een ftp server, dus.

Een 2de poort met en hoog poortnummer? Enig idee welke? (en waarom?)

• October 17, 2025

Een 2de poort met en hoog poortnummer? Enig idee welke? (en waarom?)

Vergeet dat maar even. Zet eerst de firewall van de Experiabox eens op Standaard en probeer het dan eens opnieuw. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Sorry, ik las daar overheen in je reactie. De firewall staat reeds op Standaard,

• October 17, 2025

Sorry, ik las daar overheen in je reactie. De firewall staat reeds op Standaard,

En het werkt nog niet?

In Filezilla zit een log venster. Kun je daarvan de inhoud hier plakken die je te zien krijgt bij het verbinding maken?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Nope, werkt nog steeds niet. Basically een time out met wat retries:

Error:    Connection timed out after 20 seconds of inactivity
Error:    Could not connect to server
Status:    Waiting to retry...
Status:    Connecting to 86.88.xx.xxx:21...
Error:    Connection timed out after 20 seconds of inactivity
Error:    Could not connect to server

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

extra informatie:
Ik heb op de Archer remote management aangezet, op een willekeurige poort.
Deze poort ook toegevoegd aan port forwarding.

In theorie kan ik nu vanaf buiten in m'n settings komen…

Ook hier geldt echter dat het van binnenuit wél lukt (192.168.2.199:8080), en van buitenaf niet.

• October 17, 2025

Ok. Heb je het ip 192.168.2.199 ook op de Archer vast ingesteld? Dat kan beter niet. De Archer moet zn ip automatisch via DHCP verkrijgen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Hmm. Dit is het network/lan deel van m'n archer settings. 
Daar geef ik inderdaad het gewenste IP aan. Wat ik hier invul, komt ook bij de connectie op de ExperiaBox te staan.
Maar ik moet daar wel iets invullen, leeg laten kan niet.

DHCP op de archer staat disabled, hij deelt zelf geen IP's uit.

• October 17, 2025

Je hebt hem toch wel met de WAN poort verbonden met de Experiabox? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

nope, LAN poort van Archer, anders kan ik m schijnbaar niet als AccessPoint gebruiken.

• October 17, 2025

nope, LAN poort van Archer, anders kan ik m schijnbaar niet als AccessPoint gebruiken.

Dan werkt het niet denk ik. Als je hem gewoon met de WAN poort verbind, en dhcp aan zet, dan heb je router achter router. Dat zorgt soms voor wat uitdagingen. Maar dat werkt gewoon.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

Ik vrees dat je gelijk hebt, zonder dat de Archer de WAN poort gebruikt, gaat dit niet lukken.

Maar daar ben ik een tijdje geleden van afgestapt - veel te veel problemen met het netwerk.

(Ik had verschillende IP ranges voor modem en router, desondanks gaven laptops die via de archer connecten veel te vaak ‘connected, no internet’. Lijkt erop dat de Archer zo'n setup gewoon niet fijn vindt)

Ik geef het op,
toch bedankt voor je suggesties!

• October 18, 2025

Ja, je hebt verschillende ip ranges. Dat moet ook. Dat kan je niet gelijk maken. Als je dat toch doet krijg je ellende.

Maar wat is het probleem aan verschillendeip ranges? Heb je een nas die je niet meer kon bereiken? 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik vrees dat je gelijk hebt, zonder dat de Archer de WAN poort gebruikt, gaat dit niet lukken.

Maar daar ben ik een tijdje geleden van afgestapt - veel te veel problemen met het netwerk.

(Ik had verschillende IP ranges voor modem en router, desondanks gaven laptops die via de archer connecten veel te vaak ‘connected, no internet’. Lijkt erop dat de Archer zo'n setup gewoon niet fijn vindt)

Ik geef het op,

Hoi ​@WandelendeTak Welkom op de KPN Community. Ik volgde het topic en zag dat ​@Marlon92 je van goed advies heeft voorzien. Jammer dat er niet direct een oplossing naar voor kwam dan. Ik was toch even benieuwd. Heb je nog een oplossing kunnen vinden die voor jouw werkt nu?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik geef het op,

Hoi ​@WandelendeTak Welkom op de KPN Community. Ik volgde het topic en zag dat ​@Marlon92 je van goed advies heeft voorzien. Jammer dat er niet direct een oplossing naar voor kwam dan. Ik was toch even benieuwd. Heb je nog een oplossing kunnen vinden die voor jouw werkt nu?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 10, 2025

De boel werkt nu min of meer. 
Probleem lag niet bij de Experiabox, maar bij de Archer. Diens FTP functie werkt alleen als ie aan de WAN poort zit.

Maar dat brengt zoals gezegd complexiteit met 2 verschillende netwerken en/of instellen van IP ranges met zich mee.

Uiteindelijk heb ik simpelweg m'n Archer vervangen :)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat fijn dat je dan toch een oplossing hebt gevonden ​@WandelendeTak! En bedankt dat je de oplossing nog even deelt. Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen doen! 

Lampjesman
Helper
  • Helper
  • November 11, 2025

Hier werkt het nu ook eindelijk door firewall op aangepast te zetten en poort 21 en 22.of wat je hem heeft door te forwarden naar de interne poort

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Fijn om te horen ​@Lampjesman! Mooi dat die weer werkt :-) .