Skip to main content

Ik wil een mail server opzetten en daarbij de port forwarding en deze daadwerkelijk in de v10 Modem gezet alleen op een of andere manier gaat deze niet open richting het internet

Zelf de hele server meegenomen naar andere regio met het zelfde internet met zelfde v10 modem en daar werkt het gelijk en blijft deze heel weekend werken

Ik hoor graag wat de oplossing is of wat hier vanuit KPN gedaan kan worden

Hoi @Nathan van Dijk, welkom hier. 

Een mailserver is iets wat buiten ondersteuning valt. Toch hoort een goede port forwarding wel te werken. 

Je geeft aan een andere regio? Wat bedoel je daarmee? En je gebruikt dan ook exact dezelfde V10?


Hoi Bart,

Ik heb alle apparatuur mee naar andere regio en daar werkt het wel. Maar regio waar ik sta ingeschreven werkt het niet.

 

lijkt een probleem van de regio te zijn.

 

De klantenservice verwijst mijn door naar forum en wordt aan alle kanten van kastje naar de muur gestuurd 

 

kort gezegd zet ik de poorten open maar gaan in werkelijkheid niet open voor de buitenwereld maar op een andere regio van Nederland werkt het gelijk.

 

ik hoop dat je aan deze info genoeg hebt anders hoor ik het graag.

 

Groet Nathan 


Hallo @Nathan van Dijk KPN ondersteunt bij consumenten geen eigen mail-servers las ik laatst ergens binnen dit forum.

Dus de enig nuttige reactie die te verwachten is, is van mede-forumleden die daar ervaring mee hebben.

 


Beste Jan,

 

gaat niet om mail server opzetten maar een probleem dat de Port forwarding niet open gaat Terwel ik deze er juist inzet in het modem zowel bij mailserver als andere poorten zoals home assistent en andere services 

 

in andere regio’s werkt het wel maar niet in mijn thuis regio 

 

Groet Nathan 


Dus de enig nuttige reactie die te verwachten is, is van mede-forumleden die daar ervaring mee hebben.

En dan helpt het niet erg om het over zoiets vaags als "regio" te hebben…

Vertel gewoon wat meer.


Regio bedoel ik mee als plaats

 

ik woon in het zuiden zelf maar wil niet als zo delen op het internet en in regio Rotterdam/Dordrecht werkt het port forwarding probleem wel maar in me eigen regio werkt het dus niet 


Is er nog verschil in koper/glasvezel? Zijn het in beide gevallen gewoon particuliere aansluitingen? Beide hetzelfde abonnement bij KPN? Over welke poort gaat het? Hoe test u of de poort open of niet open is? Is er nog zoiets als Sneller Internet Buitengebied in het spel? Pairbonding? Welke software/configuratie gebruikt u?

Eigen domeinnaam? U heeft dus DNS instellingen aangepast om een weekendje te testen op een andere locatie? 


De porten die open moet maar niet open gaan maar wel in het kpn modem staan zijn: 8123, 25, 80, 443, 993, 995, 465, 587, 8006, 143, 110 

 

ik test zowel met test tool online als met mails onder andere te sturen of de pagina (443 80 8006 of 8123) te bezoeken.

 

het gaat om koper bevindingen (zowel bij mij thuis als ergens anders) en zijn geen zakelijke verbindingen. En geen andere verbindingen in dit geval dan Koper verbinding 


Beste Jan,

 

gaat niet om mail server opzetten maar een probleem dat de Port forwarding niet open gaat Terwel ik deze er juist inzet in het modem zowel bij mailserver als andere poorten zoals home assistent en andere services 

 

in andere regio’s werkt het wel maar niet in mijn thuis regio 

 

Groet Nathan 

De topictitel doet anders vermoeden.


Beste Jan,

 

gaat niet om mail server opzetten maar een probleem dat de Port forwarding niet open gaat Terwel ik deze er juist inzet in het modem zowel bij mailserver als andere poorten zoals home assistent en andere services 

 

in andere regio’s werkt het wel maar niet in mijn thuis regio 

 

Groet Nathan 

De topictitel doet anders vermoeden.

Den heb ik zelf een fout gemaakt excuus.


Ik heb de titel even aangepast. Dit geeft meer het probleem weer als je het mij vraagt. 

Kun je wat screenshots plaatsen van de instellingen port forwarding? 

Waaraan merk je dat de port forwarding niet goed werkt? Wat zie je dan precies? Want wat geeft die tool precies aan?


Gebruikt u misschien een 2de router achter de Experiabox? Deco's? Orbi's? 


excuses voor het wachten maar hierbin de gegevens die je vroeg Bart

 

Ik heb zelf geen 2de router er achter staan en de juiste poorten zijn ingesteld 'Zie bijlage’

 

daarbij opent hij enkele wel en aantal niet zoals je kan zien (Dit is op mijn thuisnetwerk waar het niet werkt)

Daarbij merk ik heel duidelijk dat hij gewoon niet wil open gaat Mails komen niet aan op de mail server en daarbij is het maar net de vraag of hij morgen de onderstaande poorten nog open staan

 

 


Ik zie in de schermafdruk dat er geen dhcp binding is. Dat moet natuurlijk wel. Kies ook eens een veel hoger ip adres. Bijvoorbeeld 192.168.2.170 ofzo.


ik heb het nu zo gedaan neem aan dat je dat bedoelde

de poorten willen nog niet open helaas

 

 


Is het externe IP adres in beide regio´s identiek?  Alle clients moeten dan het adres aanpassen, of een "dynamic dns" service moet gebruikt worden die het ip adres waar een domeinnaam naar wijst automatisch aanpast.

Een site die kijkt of poorten open staan op de router doet niet wat hij suggereert, die site kan niet kijken in de router. Hij kan alleen kijken of via de router en via alle andere firewalls een poort op een draaiende applicatie te bereiken is. Alle poorten die je controleert moeten  op de server in de "listening" toestand staan, dus alle relevante applicaties moeten draaien.

Als je de server meeneemt zou ik aan de LAN kant van de V10 eigenlijk geen probleem verwachten, maar bij de V10 geldt in het algemeen dat de server het adres via DHCP moet krijgen, dat vervolgens vast gezet wordt. Het is dan een automatisch verkregen adres dat nooit meer verandert, dus je kunt er port forwarding regels naar toe zetten. "Fixed IP-address by DHCP binding" staat uit in het screenshot, dus dat is niet gebeurd. 

 

 

 

 


Gaat het om 1 server/pc? Of zijn het meerdere systemen? 

Staat er geen statisch ip ingesteld op de server? Dus gewoon ingesteld op ip verkrijgen via dhcp?


Gaat het om 1 server/pc? Of zijn het meerdere systemen? 

Staat er geen statisch ip ingesteld op de server? Dus gewoon ingesteld op ip verkrijgen via dhcp?

Het gaat om 1 server en heeft al een vaste dhcp ip dus geen veranderingen tussentijds 

 

en server is ingesteld met een default config en daarbij werkt het in de cloud gelijk 


Het gaat om 1 server en heeft al een vaste dhcp ip dus geen veranderingen tussentijds 

Wat bedoelt u hier mee? Staat het ip adres op de server vast ingesteld? 


Het gaat om 1 server en heeft al een vaste dhcp ip dus geen veranderingen tussentijds 

Wat bedoelt u hier mee? Staat het ip adres op de server vast ingesteld? 

Vaste intern ip adres staat in de dhcp server en ook in de server zelf anders zou in dit geval geen mail server mogelijk zijn 


Op de server stelt u geen vast ip adres in. Die stelt u in op "ip adres verkrijgen via dhcp".


Op de server stelt u geen vast ip adres in. Die stelt u in op "ip adres verkrijgen via dhcp".

Die krijgt hij via de dhcp idd


Kan een mod effe de beste antwoord eruit halen drukte met me dikke vingers op verkeerde knopje 


Ook hier krijg ik de gevraagde poorten via een V10/DSL probleemloos geforward, uiteraard niet alle server programma’s geinstalleerd maar met het linux programmaatje “nc”, waarmee je op een poort kunt luisteren.  Dit is voldoende om zo’n port checker op groen te zetten.

Wel een fout tegengekomen: Je kunt HTTP forwarden naar een IP adres, en HTTPS naar een ander IP adres. Zou moeten kunnen, denk je, maar HTTP is poort 80+443. De HTTPS forward komt dan op het HTTP-IP adres terecht en de SSL server staat vergeefs te wachten. Dit geldt ook voor IMAP en SMTP.

Aangezien dit probleem niet logisch verklaarbaar is, zou ik proberen om het modem naar fabrieksinstellingen terug te zetten, of op zijn minst alle forwards te verwijderen, zodat geen testhistorie achterblijft. Dan opnieuw invoeren, rekening houdend dat HTTP,IMAP en SMTP twee poorten forwarden. POP3S moet zelf gedefinieerd worden.

 


Ook hier krijg ik de gevraagde poorten via een V10/DSL probleemloos geforward, uiteraard niet alle server programma’s geinstalleerd maar met het linux programmaatje “nc”, waarmee je op een poort kunt luisteren.  Dit is voldoende om zo’n port checker op groen te zetten.

Wel een fout tegengekomen: Je kunt HTTP forwarden naar een IP adres, en HTTPS naar een ander IP adres. Zou moeten kunnen, denk je, maar HTTP is poort 80+443. De HTTPS forward komt dan op het HTTP-IP adres terecht en de SSL server staat vergeefs te wachten. Dit geldt ook voor IMAP en SMTP.

Aangezien dit probleem niet logisch verklaarbaar is, zou ik proberen om het modem naar fabrieksinstellingen terug te zetten, of op zijn minst alle forwards te verwijderen, zodat geen testhistorie achterblijft. Dan opnieuw invoeren, rekening houdend dat HTTP,IMAP en SMTP twee poorten forwarden. POP3S moet zelf gedefinieerd worden.

 

Hoi 

Denk je nou echt dat ik mijn modem nog niet heb gereset en terug in fabrieksinstellingen heb gezet als afgestudeerd systeembeheerder?

 

dit probleem ligt niet aan mijn kant maar aan de core netwerk kant van kpn van deze desbetreffende regio want daar ben ik zelf al achter gekomen zoals je hier boven kan zien 

 

ik hoop dat je het hele gesprek hebt gelezen.