Skip to main content
Vraag

Port forwarding werkt niet op Box 14

• April 18, 2026
  • 26 reacties
  • 119 keer bekeken

Beste Comminity,

Ik heb alle standaardinstructies van KPN voor het doorzetten van poorten exact gevolgd. De volgende poorten en poortbereiken heb ik geconfigureerd:

• 80, 443, 8080, 8006, 3306, 2022, 20-21, 30000-30500 en SSH (22)

Echter functioneren slechts twee van deze poorten correct, namelijk poort 8006 en poort 22. De overige poorten blijven onbereikbaar.

Mijn vraag is:

• Wat kan de oorzaak zijn dat alleen poort 8006 en 22 werken?

• Kan ik ondersteuning krijgen bij het oplossen van dit probleem?

Ik verneem graag hoe ik verdere hulp kan krijgen bij het volledig functioneel krijgen van alle genoemde poorten.

26 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 18, 2026

Wat kan de oorzaak zijn dat alleen poort 8006 en 22 werken?

Het kan zijn dat de andere services niet draaien op de doelcomputer, of dat ze luisteren op de verkeerde interface.

Laten we bij 80 beginnen. Kun je intern die poort met een browser wel bereiken? Is dat op het ip wat je bij de port forward opgegeven hebt?

Zo moet je alle services 1 voor 1 controleren.

Zet ook even de firewall op standaard. Bij midden wordt n.l. verkeer naar buiten geblokkeerd.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@DennisBVH, welkom op onze community! Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten maar ik zie dat ​@rvk01 al goed meedenkt.
Kom je er uit zo?

We hebben er ook een artikel over geschreven: 

• Auteur
  • Topper
  • April 29, 2026

Ik heb alle stappen die daar beschreven staan al uitgevoerd, maar het probleem blijft bestaan. Daarnaast blijft poort 80 gesloten.

​@Thomas van KPN en ​@rvk01 

• Auteur
  • Topper
  • April 29, 2026

Het betreft een server die draait op Proxmox VE, waarop een virtuele machine met een Ubuntu Server-installatie actief is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Ik heb alle stappen die daar beschreven staan al uitgevoerd, maar het probleem blijft bestaan. Daarnaast blijft poort 80 gesloten.​

Voor ieder port forwarding regel moet je een unieke naam gebruiken, waarschijnlijk heb je geen naam gebruikt, en de volgende regel vervangt de vorige regel.

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026
Dit is mijn huidige configuratie ​@TDN 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 3, 2026

​@DennisBVH Maak een screenshot van de overzicht van portforwardings. Waarschijnlijk staat nog een andere regel onder dezelfde naam HTTP voor een andere poort.

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026
alstublieft ​@TDN 

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

Is poort 80 http wel intern te bereiken vanaf je telefoon? 

Ik zie daar poort 3306 staan maar ik zou sterk afraden deze zo maar op internet open te zetten. 

Zet er een IP restrictie op of gebruik VPN. Maar dit zijn poorten die regelmatig aangevallen en gehackt worden. 

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

Poort 80 is niet bereikbaar via mobiele apparaten ​@rvk01 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 3, 2026

​@DennisBVH Hoe stel je het ip adres van de Proxmox? Statisch in het apparaat of dynamisch vast via DHCP reservering? Kan je de webserver bereiken vanuit subnet 192.168.1.xxx? Maar je kan beter het subnet op standaardwaarde 192.168.2.xxx laten, KPN modem heeft eigenaardige bugs als het subnet veranderd is. Waarschijnlijk is het adres 192.168.2.254 vast gecodeerd in firmware.

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

Poort 80 is niet bereikbaar via mobiele apparaten ​@rvk01 

Dus je kunt intern niet naar http intern ip op mobiel? Dan luistert je OS/applicatie dus niet op poort 80. Dan kun je van alles proberen op de router maar als er geen applicatie luistert op dat interne IP adres, dan gaat dat nooit werken.

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

Mijn Proxmox-server heeft momenteel een statisch IP-adres. Ik zal de server opnieuw installeren en daarnaast het subnet van het KPN-modem wijzigen van 192.168.1.xxx naar 192.168.2.xxx.

Ik kom hierop terug zodra de configuratie is afgerond en ik kan bevestigen of het probleem is opgelost. ​@TDN 

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

​@rvk01 De firewall op mijn eigen server staat uit, maar poort 80 is desondanks niet zichtbaar/open.

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

Welke applicatie luistert er naar poort 80 volgens jou op Ubuntu? Heb je gecontroleerd dat die ook echt open staat? Welk ip adres heeft je Ubuntu OS? Dat kan een andere zijn dan Proxmox VE. Interne adressen kun je gewoon doorgeven want die zijn voor buiten toch niet van belang.

(Zo mag jij bv rustig weten dat mijn server intern op 192.168.2.21 staat... daar heeft niemand van buiten wat aan)

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

Ik heb een Proxmox-server waarop een Ubuntu VM draait. Deze Ubuntu-server heeft een eigen, apart IP-adres binnen het netwerk.

Op de Ubuntu VM moeten de benodigde poorten, waaronder poort 80 en eventuele andere vereiste poorten, correct worden geconfigureerd en opengezet worden. ​@rvk01 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 3, 2026

Mijn Proxmox-server heeft momenteel een statisch IP-adres.

Statisch is verschillend met vast IP adres via DHCP reservering. Meerdere apparaten kunnen hetzelfde IP adres statisch instellen, wie eerst online komt, krijgt dit IP adres. Uit veiligheidsredenen accepteren vele ISP router geen portforwarding voor apparaten, de hun adressen niet via DHCP reservering gekregen hebben.

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

Je kunt op Ubuntu met ip a zien welk intern adres je hebt. Maar verder moet er wel een applicatie geconfigureerd zijn die naar die poort luistert. Mijn vraag is, is dat het geval? Dat kun je dus controleren door met je telefoon dat interne ip adres in een browser in te tikken. Als je dan niet de verwachte website ziet, zit er iets mis in die configuratie en heeft het weinig zin iets met poorten op de router te doen. Pas als het intern werkt kun je proberen de poorten naar buiten open te zetten (wat ik dus voor MySQL sterk afraad maar voor poort 80 en 443 wel kan).

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

​@rvk01 en ​@TDN Ik heb alle door u aangegeven stappen zorgvuldig doorlopen en de benodigde aanpassingen doorgevoerd. Helaas werkt het probleem nog steeds niet naar behoren.

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

Je hebt nog steeds niet aangegeven of je de server intern wel kunt bereiken. Als je geen informatie geeft over de dingen die wij aandragen kunnen wij ook niet echt helpen. 

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

nee alsgoed is niet ​@rvk01 

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

nee alsgoed is niet ​@rvk01 

Wat bedoel je daarmee? Je server is dus intern niet te bereiken?

Stop dan met het kijken naar de router. Je probleem ligt dan bij Proxmox of de Ubuntu VM.

Ga eerst op Ubuntu kijken of je een webserver hebt draaien. Is die op Ubuntu zelf wel te bereiken op localhost? Zo ja, is ie dan op Ubuntu te bereiken met het interne ip van Ubuntu op Ubuntu zelf. Zo ja, dan ga je kijken naar de firewall etc. etc.

Maar als een van deze dingen niet werkt weet je dus waar het probleem ligt. 

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2026

Momenteel is de Proxmox-server niet bereikbaar via poort 80. Verkeer op deze poort lijkt volledig niet binnen te komen of wordt niet afgehandeld door de server.

Ter controle is er ingelogd op de onderliggende Ubuntu-omgeving. Uit de uitvoer van ss -tulnp blijkt dat er geen enkele service luistert op poort 80. De enige actieve luisterende TCP-poorten zijn:

• Poort 22 (SSH)
  • Lokale DNS resolver (127.0.0.53:53)

Dit bevestigt dat er op dit moment geen webserver of Proxmox-webinterface actief is op poort 80.

​@rvk01 

rvk01
Slimmerik
  • May 3, 2026

Proxmox zelf luistert normal ook niet op poort 80. Default voor Proxmox interface zelf is 8006. Maar die zet je uiteraard niet open naar het internet.

Normaal gebruik je 80 en 443 dan voor een VM in Proxmox. Maar dan moet je wel een webserver in Ubuntu installeren.

Daarna hangt het van de netwerk interface af of je nog iets in Proxmox moet forwarden. Bij een bridge netwerk interface hoeft dat niet (Ubuntu krijgt immers een eigen IP op jouw interne netwerk). Bij een NAT interface moet dat wel (Ubuntu krijgt een intern Proxmox IP).

Ik denk dat je dus nog wel even wat uit moet zoeken (wat je precies wil en dat dan ook moet installeren en goed moet configureren).

• Auteur
  • Topper
  • May 4, 2026

Ik begrijp de situatie, echter heb ik de configuratie reeds correct ingesteld. Desondanks worden de poorten, waaronder 443, binnen het zakelijke netwerk niet geopend. Graag ontvang ik ondersteuning om te achterhalen waar dit wordt geblokkeerd en hoe dit opgelost kan worden. ​@rvk01Â