Skip to main content

Op mijn KPN-box 12 heb ik een poging gedaan om port forwarding in te stellen voor SSH. Zie onderstaande instellingen:

Deze forwarding wil alleen niet werken vanaf extern. Als ik vanuit mijn interne netwerk in PowerShell het commando “ssh <user>@<extern-ip>” geef, krijg ik wel verbinding met mijn ssh-server. Maar over 4G werkt het dus niet. Doe ik iets verkeerd?

Context:

  • Pi heeft een vast ip-adres in de range van de modem.
  • Pi heeft ook een DHCP-reservering in de modem voor de zekerheid.
  • UPnP staat uit. Ook getest met UPnP aan maar dat had geen effect.
  • DMZ functionaliteit aan/uit maakt ook geen verschil. Staat nu weer uit.
  • Ook getest met IPv6 aan en uit, maar ook dat maakt geen verschil.

Hoe maakt u via 4G verbinding? Via een app op uw mobiel? Of maakt u een hotspot aan op uw mobiel en verbind u daar uw laptop mee? Of iets anders?


Vanaf mijn mobiele telefoon over 4G met een console-applicatie. Overigens geven ook portcheckers aan dat de poort nog dicht zit.


Hi en welkom op ons forum @johnzonderw! Leuke username 😁

We denken hier graag met je mee. Zelf kan ik je alleen verwijzen naar de uitleg in onze Kennisbank over port forwarding op de KPN Box 12. Daar vind je meer uitleg. Ik hoop dat je daarmee verder komt en zo niet, dan hoop ik dat er nog andere forumgebruikers langs je topic komen die je verder kunnen helpen! Het kan ook helpen om even rond te zoeken op het forum.


Pi heeft een vast ip-adres in de range van de modem.

Maak dit eens ongedaan. Gewoon dhcp gebruiken. Het ip zet u in het modem vast. Niet op de pi.

Controleer daarna of updaten correct werkt. Als dat correct werkt, er komen updates binnen zonder foutmeldingen, dan weet je dat internet goed ingesteld is.


Tijdens het troubleshooten mijn hele Pi overhoop gehaald.

Na een herinstallatie met nu een adres via DHCP werkt het weer.

Toch vreemd, serverdiensten horen een statisch IP te hebben vind ik. DHCP-reserveringen zijn maar een gebrekkige oplossing.