Skip to main content

KPN legt bij installatie een UTP kabel tussen het glasvezelkastje en het modem.
Nu wil ik eea aansluiten in een meer dan 100 jaar oude woning naar een appartement op de 2e etage. Er is géén mogelijkheid om de kabel netjes weg te werken. (nee, écht niet….) Er zijn ook geen geschikte loze leidingen meer beschikbaar.

Mijn vraag is of het mogelijk is om de verbinding tussen het glasvezelkastje in de meterkast en het modem in het 2 etages hoger gelegen appartement te realiseren dmv een powerline adapter?
Bijvoorbeeld deze: TP-link AV1000 Powerline Adapter Set, Pass Through, 1 Gigabit Port, HomePlug AV2 (TL-PA7017P KIT)

Ik ben er van op de hoogte dat een powerline adapter wat minder stabiel is dan een fysieke kabel.

Is er iemand die dit ook zélf zo heeft opgelost en wat zijn je ervaringen?

Dank!!!

Gewoon proberen ​@Taco070 , maar ik weet 99,99% zeker dat het niet gaat werken. Tussen de glasvezel kast en de router behoort gewoon een LAN kabel.

Na de router kun je wel met power lines werken.

Gewoon proberen ​@Taco070 , maar ik weet 99,99% zeker dat het niet gaat werken. Tussen de glasvezel kast en de router behoort gewoon een LAN kabel.

Na de router kun je wel met power lines werken.

Nou zo stellig zou ik dat niet beweren.
De verbinding tussen de glasvezel converter en router is gewoon een LAN/UTP verbinding.
Een Powerline kan dat gewoon vervangen, mits natuurlijk Powerline verbinding onderling goed is.
Je haalt natuurlijk (lang) niet de optimale glasvezel snelheid.

Zie ook topic:
Tweakers; glasvezelpunt en modem verbinden met powerline?

Thx, ik ga het gewoon proberen.

Thx, ik ga het gewoon proberen.

Maar als het later niet meer werkt, dan krijg je geen ondersteuning van KPN. En je kan dan ook je abonnement niet opzeggen ofzo. Dus je zult dan alsnog een kabel moeten leggen. Ik snap ook niet wat daar het probleem mee is. De buizen van de centrale verwarming lopen toch ook gewoon over de muren? Waarom is een kabeltje over de muur dan een probleem? 

Er zijn ook geen geschikte loze leidingen meer beschikbaar.

En is er zelfs geen leiding waar de oude telefoonkabel doorheen loopt?

Die kan je dan toch vervangen door een UTP kabel.

Met een powerline adapter gaat echt niet werken.

Ja, dat kan. Een aantal jaren geleden heeft een kpn-monteur bij mijn voormalige buren een V10 in de woonkamer via een paar powerlineadapters (DVS200 zelfs nog) aangesloten op de glasvezelaansluiting in de meterkast. Dat werkt dus al jaren naar tevredenheid. 't Is niet optimaal maar als het echt niet anders kan..... 

Ik ga het ook eens proberen dit weekend, ik heb nog een DVS1200 liggen.

t Is niet optimaal maar als het echt niet anders kan..... 

Precies en dat is waarom ik het sterk af zou raden.

Houd ons op de hoogte, ​@JanD!

Piet.

Hi ​@Taco070,  welkom hier. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Powerline adapters gebruiken om je modem aan te sluiten op het glasvezelkastje kán werken. Dit is afhankelijk van je elektriciteitsnetwerk. Zoals al gezegd kunnen wij dit niet garanderen maar je kunt het wel proberen, als het werkt is het mooi meegenomen. Anders moet er toch een kabel worden getrokken wat altijd stabieler zal zijn. 
Hou ons op de hoogte, ik ben ook benieuwd. 

Piet.

Heb je dit nog geprobeerd, ​@JanD?

Piet.

Piet.

Heb je dit nog geprobeerd, ​@JanD?

Piet.

Ja ​@Piet van der Vooren , werkte niet (meer), sorry, vergeten te updaten.

Iemand anders ervaringen mee?

Piet.

Ik denk dat dit persoonlijk blijft en afhankelijk van de situatie thuis is, aangezien dit via de elektriciteitsnetwerk gaat. Dus waar het ergens perfect kan werken kan het ergens anders weer niet goed werken. 

[..]  het glasvezelkastje in de meterkast en het modem in het 2 etages hoger gelegen appartement ..]

Als je een 3 fase aansluiting hebt dan moet je er voor zorgen dat je in het appartement dezelfde fase gebruikt.
Ofwel de WCD in meterkast op dezelfde fase zetten met de WVD die je boven wil gebruiken.

Voor de test kun je in het appartement meerdere WCD’s langsgaan.

Kan de utp kabel niet gewoon langs buiten naar boven?

Kan de utp kabel niet gewoon langs buiten naar boven?

Mocht je dit willen doen kies dan wel een geschikte kabel met goede isolatie die beschermt tegen de weersomstandigheden, eventueel in combinatie met een kabelgoot. 

Reageer