Skip to main content

Hallo, ik loop vast met het instellen van mijn eigen router i.c.m. glasvezelinternet. Hopelijk kan iemand hier helpen!

Doel

Mijn doel is om de Experiabox te vervangen met een pfSense router. Ik heb redelijk wat bronnen gevonden die beschrijven hoe de configuratie zou moeten zijn. Helaas geeft dit niet het gewenste resultaat. Om het aantal variabelen te beperken probeer ik als eerste stap internet via IPv4 werkend te krijgen. Dus nog geen IPv6, IPTV of telefonie op dit moment.

Gebruikte configuratie

De verscheidene handleidingen die ik heb gevonden beschrijven allemaal dezelfde hoofdlijnen. Op basis daarvan heb ik de volgende zaken geconfigureerd op een volledig schone pfSense installatie.

  1. VLAN configuratie: VLAN ID 6 op WAN interface (igb0).
  2. WAN interface configuratie:
    1. IPv4 configuratie type = PPPoE
    2. IPv6 configuratie = None
    3. Username/password = internet/internet
    4. Bij het opslaan via de GUI maakt pfSense automatisch een PPP configuratie aan (pppoe0), en een interface assignment die pppoe0 aan de WAN interface toewijst.
  3. pppoe0 configuratie:
    1. Link interface: igb0.6 (= KPN internet VLAN)
    2. Username/password = internet/internet
    3. "Configure NULL service name” aangevinkt.

Ik verwachtte dat dit voldoende zou zijn om een IPv4 adres te krijgen. Helaas gebeurt dat niet.

Logs

In de PPP log van pfSense zie ik het volgende herhalen:

...
/wan_link0] Link: reconnection attempt 275
/wan_link0] PPPoE: Connecting to ''
/wan_link0] PPPoE connection timeout after 9 seconds
/wan_link0] Link: DOWN event
/wan_link0] LCP: Down event
/wan_link0] Link: reconnection attempt 276 in 4 seconds
/wan_link0] Link: reconnection attempt 276
/wan_link0] PPPoE: Connecting to ''
/wan_link0] PPPoE connection timeout after 9 seconds
/wan_link0] Link: DOWN event
/wan_link0] LCP: Down event
...

Network capture

Als ik het netwerkverkeer tussen de pfSense router en de NTU afvang, dan zie ik dat de router herhaaldelijk een PADI-bericht verstuurt. Dit is precies wat ik zou verwachten bij het opzetten van een PPPoE verbinding. Daarna zou er PADO-bericht als response terug moeten komen, maar die blijft uit. Dit lijkt tot de timeout/retry loop te leiden die ik in de logs zie.

Ter controle heb ik ook het verkeer tussen de Experiabox en de NTU afgevangen. Daarin zie ik de volgende verschillen:

  • Het pakket is verzonden op VLAN 6 met prioriteit 7.
  • Het source MAC adres is anders.
  • De Host-Uniq waarde (lijkt gegenereerd te zijn, want is iedere sessie verschillend).

Ik heb ook de VLAN prio ingesteld, het MAC adres gespoofd en een Host-Uniq waarde geconfigureerd die ik van de Experiabox heb afgevangen. Maar helaas krijg ik nog steeds een timeout na het het PADI request.

 

Vraag

Weet iemand wat hier fout gaat? Suggesties zijn erg gewaardeerd!

Hoi @Ayuda, welkom op ons forum!
Inhoudelijk heb ik hier zelf weinig aan bij te dragen, de community heeft hier doorgaans een stuk meer verstand van.

We hebben hier wel een paar handige topics over!