Skip to main content

Goedemiddag,


Ja, slechts 3 dagen glasvezel (500/500) klant maar ik moet toch al hier op het forum mijn licht opsteken. Ondanks het feit dat ik wel "weet wat ik doe", zit ik toch met een wat vreemde issue en dat is relatief traag internet… Ik beschrijf even mijn infrastructuur:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hardware:

KPN Box 12 (Wi-Fi staat UIT),

2x TP-Link Deco M5 met bekabelde backhaul, 1x Deco M9 Wi-Fi. Alledrie uiteraard in Access Point mode. Zenden op 2,4 & 5Ghz uit...

Wired clients: Synology NAS, diverse apparaten (AV-receivers, mediaspelers, dat soort spullen).

Wi-Fi clients: laptops, smartphones, tablet, thermostaat, Harmony Hub, wat lampjes en stopcontacten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Algemene situatie:
Het moge duidelijk zijn dat alles wat bekabeld (Gigabit) loopt prima draait: downloads gaan tot zo'n 60MBps en dat correspondeert mooi met de verwachte snelheid. De internetverbinding die de Deco's bekabeld gebruiken geeft +/- 500Mbps down & 660Mbps up.

Internetsnelheid op Deco

De Deco's bieden een stabiel netwerk op 433Mbps aan en een file copy van mijn NAS naar een Wi-Fi client (bijvoorbeeld Samsung A5 2017) geeft een doorvoer- cq. downloadsneldheid op de A5 van rond de 270Mbps.

Wi-Fi snelheid op Samsung A5

&

Wi-Fi file copy van NAS naar Samsung A5

 

Dat vind ik acceptabel voor mijn Wi-Fi netwerk en dit heeft uiteraard niets te maken met de snelheid van de internetverbinding...

Echter levert een test van de internetsnelheid op dezelfde A5 structureel rond de 60Mbps down & 120Mbps up aan:

Internetsnelheid op Samsung A5

 

Dat vind ik vreemd: in mijn optiek zou de snelheid van mijn Wi-Fi netwerk de bottleneck moeten zijn? Ook op zolder -daar waar de onbekabelde Deco M9 het mesh netwerk vergroot- krijg ik vergelijkbare internetsnelheden...

Eerlijkheidshalve moet ik ook melden dat mijn wat oudere -en met niet de beste Wi-Fi adapter uitgeruste- Lenovo Yoga 2 ook mindere snelheden over Wi-Fi haalt: zowel qua internetsnelheid als netwerksnelheid (file copy) zit deze ook zo rond de 60Mbps als maximum, de Samsung A5 is dus véél sneller met file copy, maar identiek qua internetsnelheid. Ook hebben we wat nieuwere hardware die wel behoorlijke snelheden halen in beide gevallen.

In het geval van de Samsung A5 snap ik echt niet waarom een file-copy ruim 5x sneller per seconde verloopt dan een download over het internet. Ik denk ook dat ik iets over het hoofd zie of mis, maar alles loopt natuurlijk over hetzelfde netwerk... Dezelfde setup -maar dan met een gebridgde Ziggo router en de Deco's in router mode en mijn Ziggo 250/25 abonnement- leverde significant hogere internetsnelheden.

In vind het vreemd: volgens mij ligt het aan een mix van wat oudere en nieuwere hardware, maar dan nog vind ik max 60Mbps op een telefoon uit 2017 behoorlijk traag.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Bedankt & groeten,

Wilco

 

Zo, KPN Box 12 er maar tussenuit gehaald. Doet niet veel (ik heb alleen Internet) en scheelt weer een stroomverbruiker en biedt meer flexibiliteit.

Sinds de Deco's in AP-mode stonden had ik ook wat vreemde issue met wat andere zaken thuis die over wifi gingen zoals een zeer traag reagerende Harmony Hub en sterk fluctuerende snelheden (zoals een Nintendo Switch die letterlijk 20cm naast een bekabeld AP slechts 17Mbit down haalt). Wat dingen over andere mesh-gebruikers gelezen die ook een significant verschil tussen AP & routermode merkten bij Ubiquiti-systemen. Ondanks dat het theoretisch niet zou moeten kunnen, is het er toch. Nah ja.

Enfin:  Deco's in routermode doen het prima, wifi-internetsnelheid is wat beter zeker op de ‘nearly dead'-zone op zolder. Gaat binnenkort nog wat Cat6e naar de enige onbekabelde Deco (hoop dat dat gaat).

Komt vast allemaal goed!

Groeten, Wilco

 

Â