Skip to main content

Hallo!

 

Twee maanden geleden heb ik een nieuwe Canon printer met AirPrint gekocht en geïnstalleerd. Destijds via Wifi verbonden met mijn KPN Netwerk (Glasvezel met ExperiaBox V12) en alles werkte naar behoren. Sinds een paar weken ineens problemen om de printer te vinden in het netwerk, zowel mijn iPhone als MacBook vinden hem niet meer in AirPrint en de Canon app op mijn iPhone kan hem ook niet vinden. Echter, de printer verbindt wel met de Wifi en krijgt ook een IP-Adres. Ik kan de printer ook op basis van IP toevoegen aan mijn MacBook en vervolgens printen dus dat zit wel snor.

Dit probleem is vermoedelijk opgetreden sinds de laatste update van de ExperiaBox (V12.C.23.15.06). Ik heb de printer gekoppeld aan een ander netwerk (lokale hotspot op mijn telefoon) en dan werkt alles naar behoren, kortom het probleem zit hem in het netwerk. Ook het overzetten van de printer naar het 2.4 GHz only netwerk lost geen problemen op.

Heeft iemand een idee wat hier aan te doen valt? Canon geeft aan geen idee te hebben en navraag naar de gebruikte protocollen voor het ‘vinden’ van de printer levert ook geen antwoorden op.

Alvast bedankt!

Ja dat is dan een lastige situatie Wesley, zeker omdat ik ook geen inzicht heb in de gebruikte protocollen. Je zou verwachten dat wanneer de printer een IP-adres krijgt het gewoon zou moeten werken. Er zijn geen zaken als versterkers of eigen routers in het spel?


Dag Remco,

 

Klopt, dat maakt het lastig. Na een beetje googlen lijkt het mDNS te zijn maar dat zou gewoon moeten werken. Ik heb inmiddels wel 1 SuperWifi 2 punt maar die heb ik pas sinds 2 week, daarvoor waren de problemen er ook al.

 

Ik hoor graag wat ik kan testen.

 

Hartelijke groet,

Wesley


Ik denk dat je zo'n beetje alles hebt getest, wat je kon testen Wesley. Ik koppel dit even terug maar ik heb op dit moment niet direct advies voor je. Je kan eens proberen om het SuperWifi punt een uit te zetten maar zoals je al aangeeft lijkt mij dat ook onwaarschijnlijk.


Staat Airprint aan jouw canon printer? 

En heb je ook de wifisleutel van WPA 3 naar WPA2 wifisleutel omgezet in jouw KPN V12 box? 

Want heel veel printers ondersteunen de nieuwe wifisleutel WPA3 nog niet. 

Installeer dan jouw Canon Printer opnieuw en kijken of jouw Canonprinter wel draadloos kan gaan printen. Want jouw Canon printer moet draadloos kunnen printen met Airprint. 

Veel succes nog. 


Bedankt voor de tip Frans!


Ik heb hetzelfde probleem, sinds de update van 27 mei werkt mijn printer niet meer. Er staan op het scherm van de printer twee Mac adressen en zijn allebei niet van mijn router. De modem ziet hij wel maar bij het verbinden met de router kom ik niet verder omdat het Mac adres niet klopt, heb alles opnieuw opgestart en ook al een WPA 2 wifi punt aangemaakt samen met en medewerker van KPN maar niks doet het.


Dan weet ik het ook even niet Ingry. Weet je zeker dat hij dan weer op WPA2 staat? Je zou ook even kunnen kijken of de printer up-to-date is. 

 


Ik heb alles geprobeerd ook de printer is up to date, het kan toch niet zijn dat ik na iedere update van KPN de printer niet meer kan gebruiken dan zou ik telkens een nieuwe moeten kopen dat lijkt me niet de bedoeling en een duur grapje


Standaarden veranderen helaas soms maar het zou gewoon aanpasbaar moeten zijn in de interface van het modem. Ik kan zo op afstand niet bepalen wat er dan exact misgaat 😞


Staat Airprint aan jouw canon printer? 

En heb je ook de wifisleutel van WPA 3 naar WPA2 wifisleutel omgezet in jouw KPN V12 box? 

Want heel veel printers ondersteunen de nieuwe wifisleutel WPA3 nog niet. 

Installeer dan jouw Canon Printer opnieuw en kijken of jouw Canonprinter wel draadloos kan gaan printen. Want jouw Canon printer moet draadloos kunnen printen met Airprint. 

Veel succes nog. 

Dag @Frans123,

 

Allereerst dank voor je reactie! Het probleem is niet het verbinden van de printer met het netwerk, dit lukt (uiteindelijk) prima, maar juist het ‘ontdekken’ van de printer op het netwerk door apparaten zoals mijn iPhone en MacBook. Normaal zijn deze automatisch te vinden op het netwerk maar dat is nu niet het geval (directe benadering op basis van IP-Adres gaat prima). Het probleem is dat ze daardoor niet verschijnen in AirPrint, maar ook niet in de Canon App zelf, beide apps/ technieken maken gebruiken van een discovery protocol (vermoedelijk Apple Bonjour wat weer gebaseerd is op mDNS). Het probleem is begonnen na de laatste update van mijn router. Ik kreeg zonet een melding dat mijn router vannacht weer geüpdatet gaat worden. Helaas stond er niks in de release notes wat mijn probleem zou kunnen oplossen maar het is natuurlijk het testen waard morgen.

 

Hopelijk is het probleem snel opgelost, een printer die alleen gebruikt kan worden via een andere router of mijn lokale telefoon hotspot is verre van ideaal.

 

Hartelijke groet,

Wesley


De update is geïnstalleerd en tot mijn verbazing lukt het nu wel. Ik zou niet durven zeggen wat het probleem heeft opgelost maar het is in ieder geval wel opgelost 🙂  Dit topic kan gesloten worden


Reageer