Skip to main content
Beantwoord

Probleem met IPTV via UCG Max en Fritzbox, foutmelding bij draaien script

• 26 februari 2025
  • 13 reacties
  • 151 keer bekeken

Ik probeer via een UCG Max ook IPTV van XS4ALL aangesloten te krijgen via de volgende configuratie:

UCG Max > Switch Ultra 60W > Switch Flex Mini 2.5G > IPTV (XS4ALL)

> Fritzboz 7590 (i.v.m. dect telefoon)

Ik heb vele fora en draadjes gelezen hierover en heb het internet pratend gekregen. Nu bezig om IPTV pratend te krijgen. Zie dat de ene persoon verwijst naar VLAN 4 en een ander naar 661  maakt dit uit?

Zijn er verder nog zaken waar ik bij de Fritzbox aan moet denken?

Beste antwoord door wjb

Heb jij het script van Fabianshere al uitgevoerd op jouw UCG Max.

Zie het onderstaande topic.

Bekijk origineel

13 reacties

• KPN medewerker
  • 6 reacties
  • 26 februari 2025

Hi ​@tricodoro,

Zoals ik de configuratie hier lees, is de UCG Max ingesteld om het signaal vanaf het (O)NT te ontvangen? Dit zou betekenen dat er inderdaad gebruik gemaakt moet worden van VLAN 4 om TV werkend te krijgen. Deze dient geconfigureerd te worden.

KPN configureert in de ONT 3 VLANs
Internet: VLAN = 6 met prioriteit P-bit = 1
Vast Bellen5 : VLAN = 7 met prioriteit P-bit = 5
TV: VLAN = 4 (DHCP gebaseerd die ook IGMPv2 moet ondersteunen) met prioriteit P-bit = 5

Mocht dit niet lukken zou ik persoonlijk aanraden om de Fritz!box op deze plek te gebruiken (of puur als test). Bij het instellen van XS4ALL (FttH) als provider worden de VLANs automatisch geconfigureerd en kunnen daarna gemakkelijk via Switches (IGMP) aangesloten worden. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • Antwoord
  • 27 februari 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025
Patt_ schreef:

Hi ​@tricodoro,

Zoals ik de configuratie hier lees, is de UCG Max ingesteld om het signaal vanaf het (O)NT te ontvangen? Dit zou betekenen dat er inderdaad gebruik gemaakt moet worden van VLAN 4 om TV werkend te krijgen. Deze dient geconfigureerd te worden.

KPN configureert in de ONT 3 VLANs
Internet: VLAN = 6 met prioriteit P-bit = 1
Vast Bellen5 : VLAN = 7 met prioriteit P-bit = 5
TV: VLAN = 4 (DHCP gebaseerd die ook IGMPv2 moet ondersteunen) met prioriteit P-bit = 5

Mocht dit niet lukken zou ik persoonlijk aanraden om de Fritz!box op deze plek te gebruiken (of puur als test). Bij het instellen van XS4ALL (FttH) als provider worden de VLANs automatisch geconfigureerd en kunnen daarna gemakkelijk via Switches (IGMP) aangesloten worden. 

Dank je voor je reactie! Waar zet ik de prioriteit P-bit’s in de UCG Max?

Ik wil overigens graag de UCG Max direct aansluiten op de (O)NT en liefst de Fritzbox er helemaal tussenuit hebben, maar dat kan denk ik niet (zo maar) vanwege mijn Gigaset DECT telefoon? Vandaar dat ik hem aan de UCG wil aansluiten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025
wjb schreef:

Nog niet. Mijn vrouw wilde gisteravond eindelijk TV kunnen kijken dus ik heb het tijdelijk maar weer hersteld. 😅

Pas morgen kan ik ermee aan de slag helaas (druk, druk, druk)...

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Ik heb nu het script gedraaid van de Fabianishere Github repository maar krijg een foutmelding: 

=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: true
=== IP Link and Route ===
Device "iptv" does not exist.
Cannot find device "iptv"
=== Service Logs ===
Feb 27 20:06:12 UCG-Max systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Feb 27 20:06:17 UCG-Max systemd[1]: udm-iptv.service: Scheduled restart job, restart counter is at 157.
Feb 27 20:06:17 UCG-Max systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Feb 27 20:06:17 UCG-Max systemd[1]: Started IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Feb 27 20:06:17 UCG-Max udm-iptvd[14163]: Device "eth8" does not exist.
Feb 27 20:06:17 UCG-Max udm-iptvd[14162]: Device eth8 for iptv does not exist
Feb 27 20:06:17 UCG-Max systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Feb 27 20:06:17 UCG-Max systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Feb 27 20:06:22 UCG-Max systemd[1]: udm-iptv.service: Scheduled restart job, restart counter is at 158.
Feb 27 20:06:22 UCG-Max systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.

Zit dit er in dat een UCG Max 4 poorten heeft? En hoe stel ik dit in?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 27 februari 2025

Die WAN interface moet wijzen naar de eth poort die als WAN poort dienst doet.

Ik weet niet welk eth nummer dat is op een UCG Max.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025
wjb schreef:

Dat is poort 5. Maar ik lees op andere fora dat eth8 op een USG Max eth4 zou moeten zijn?! Hoe/waar stel ik dit in?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 27 februari 2025
tricodoro schreef:
wjb schreef:

Dat is poort 5. Maar ik lees op andere fora dat eth8 op een USG Max eth4 zou moeten zijn?! Hoe/waar stel ik dit in?

Dat klopt dan want ze beginnen te tellen bij eth0.

Dat betekent dat er een fout in het script van Fabian zit maar als ik die bestanden bekijk dan zou de WAN poort toch echt ingesteld moeten zijn op ofwel eth4 ofwel eth3. Als het goed is heb je die vraag ook gehad tijdens het draaien van dat script van Fabianshere.

Ik weet niet in welk bestand de configuratie opgeslagen wordt op een UCG Max.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025
wjb schreef:
tricodoro schreef:
wjb schreef:

Dat klopt dan want ze beginnen te tellen bij eth0.

Dat betekent dat er een fout in het script van Fabian zit maar als ik die bestanden bekijk dan zou de WAN poort toch echt ingesteld moeten zijn op ofwel eth4 ofwel eth3. Als het goed is heb je die vraag ook gehad tijdens het draaien van dat script van Fabianshere.

Ik weet niet in welk bestand de configuratie opgeslagen wordt op een UCG Max.

Die vraag krijg ik niet bij de installatie… 😕

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Update: in /etc/udm-iptv.config heb ik de wijziging kunnen aanbrengen:

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"

Nu draait het script wel! 👍🏼

• KPN medewerker
  • 6 reacties
  • 28 februari 2025

Benieuwd of daar mee ook TV nu werkt via de UCG Max!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 2 maart 2025
Patt_ schreef:

Benieuwd of daar mee ook TV nu werkt via de UCG Max!

Ja, het werkt! Duurde even voordat ik het kon testen…

Een VLAN4 aangemaakt (genaamd IPTV) voor de poort op de UCG Max richting de tv-box (bij mij is dat port 4) en verder ‘IPTV Streaming’ aangezet voor de VLAN IPTV binnen de internet instelling op de UCG Max.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 4 maart 2025

@tricodoro, Zou jij voor mij eens willen kijken of op jouw UCG Max het bestand /etc/board.info staat en zo ja wat er in dat bestand bij “board.shortname” staat?

En wat geeft het commando sed -n 's/^board.shortname=\s*\(.*\)\s*/\1/p' /etc/board.info dan als resultaat?

Als dat bestand niet bestaat, bestaat dan het bestand /proc/ubnthal/system.info en zo ja wat staat daar dan in bij “shortname”?

En wat geeft het commando sed -n 's/shortname=\s*\(.*\)\s*/\1/p' /proc/ubnthal/system.info dan als resultaat?

Reageer