Skip to main content

In mijn thuis netwerk heb ik een monitoring systeem van verschillende apparaten, waarmee ik data verzamel over mijn zonnepanelen, slimme meter, weerstation, etc. Meestal werkt het goed, maar bijna elke dag is er wel een probleempje om een bepaald apparaat uit te lezen. Dit duurt meestal kort, een kwartier of zo, Maar soms kan het ook meer dan een dag zijn. Als ik thuis ben kan ik het vaak verhelpen door zo’n apparaat te herstarten. De meeste apparaten heb ik gekocht en dan is diagnostiek erg lastig. Zelf heb ik ook wat ontwikkeld en in het geheel zitten ook twee Raspberry Pi systemen. Soms raken deze twee systemen ook het contact met elkaar kwijt. Ik kan dan nog wel inloggen op beide systemen en wat diagnostiek doen. Ik zie dan dat beide systemen geen probleem hebben om het Internet op te gaan. Ook kunnen ze allerlei andere systemen op mijn thuis netwerk wel bereiken. Maar ze kunnen geen contact krijgen met elkaar. Zelfs een ping naar elkaar geeft een time-out (zowel IPv4 als IPv6).

Als ik dan inlog op de Experia Box V10a, dan ze ik dat de ene Raspberry Pi verbonden is via 2.4GHz WiFi en de andere via 5GHZ WiFi. Een herstart van de Experia lost het probleem dan wel weer voor een paar dagen op. Dit geeft mij het vermoeden dat de Experia een probleem heeft om verkeer tussen 2.4GHz en 5GHz te routeren. Dat zou alle verschijnselen verklaren. Ik vraag me af of daar iets over bekend is.

 

Voor een verdere diagnostiek zou ik de 5GHz WiFi wel uit willen zetten, om te zien of het probleem dan wegblijft. Die optie kan ik niet vinden voor de standaard WiFi. (Wel bij de Extra Wi-Fi, maar dat gebruik ik niet. Misschien is dat nog een idee.) Ook kan ik niet vinden hoe ik WiFi helemaal uit zet. (Ik heb ook andere WiFi punten, dus ik kan wel even zonder de WiFi van de Experia.) Iemand een idee of dat mogelijk is?

Hoi @Fred.Zwarts, zoals je het beschrijft klinkt het inderdaad alsof de apparaten niet goed schakelen tussen beide banden. Dat is niet een bekend iets met het modem. De Extra Wifi die je al noemt is ook mijn eerste gedachte om die te proberen, kijken hoe het daarmee gaat. 

Wifi helemaal uitzetten en je eigen apparatuur kan ook, aan de zijkant van de V10a zit een knopje waarmee je dat kunt doen.Â