Skip to main content
Antwoord

Probleem NFS filesharing na update Experia box naar V10.C.24.12.11

• January 22, 2025
  • 3 reacties
  • 63 keer bekeken

Na update naar  V10.C.24.12.11 van mijn experiabox werkte in eerste instantie de NFS shares niet meer. Situatie: in mijn thuisnetwerk zijn een NAS en een mediaspeler aangesloten. De mediaspeler leest via NFS bestanden. Heeft jarenlang naar tevredenheid gewerkt, maar na deze update kwam in eerste instantie deze melding:

Ofwel, de NFS shares worden door de mediaspeler gezien, maar verder doorbladeren binnen 1 zo’n share leverde deze melding op. 

Na gelezen te hebben over firewall settings die default nu anders staan waardoor FTP niet meer werkt, geprobeerd of dit wat aan mijn probleem zou doen. Ik heb nu onder beveiliging, firewall het beveiligingsniveau op Standaard gezet.

Nu kan ik wel doorbladeren binnen mijn NFS shares. 

vraag 1: Waarom heeft deze firewall instelling invloed op apparatuur op mijn thuisnetwerk??

Nu treedt een volgend probleem op: bij afspelen van mediabestanden op de mediaspeler vanaf de NAS treedt er gestotter op, alsof het netwerk niet snel genoeg meer is.

Voor alle duidelijkheid: de enige wijziging in mijn hele setup is de firmware update van de Experia. 

vraag 2: wat veroorzaakt traagheid in het netwerk? en wat kan ik hieraan doen?

Voor alle duidelijkheid: dit gaat over een bedraad thuisnetwerk. Wifi wordt hierin niet gebruikt

Beste antwoord door JacoVis

Hmmpff. Na uit- en weer aanzetten van alle apparatuur in het thuiswerk, ook 2 switches die tussen de mediaspeler en de NAS zitten, werkt alles weer goed.
Voor de reset van alle apparatuur had ik al wel dat apparaat waar de glasvezel op binnenkomt, de Experia en de mediaspeler herstart. 

Omdat alles werkte behalve afspelen via mediaspeler vanaf NAS (afspelen op laptop / PC vanaf NAS ging wel goed) heb ik iets teveel geconcentreerd op die mediaspeler. 
Blijkt denk ik nu dat er ergens anders een netwerk stack ofzo omgevallen is. Geen idee wat er dus fout was, maar een algehele reset heeft het probleem opgelost.
Ook met firewall op default instelling “Middel” werkt het 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 23, 2025

Ik kan op dit moment alleen een LAN-Wifi verbinding testen, maar met firewall op Middel kan ik zonder probleem een NFS verbinding opzetten, in beide richtingen. (Linux, nfs versie 3 en 4) De uitgaande firewall zou hier helemaal buiten moeten staan. Heeft u al geprobeerd de firewall terug te zetten op middel?  De snelheid is hier wat ik verwacht van een twee-verdieping wifi verbinding zonder repeater. Misschien dat ik deze dagen nog even Lan-Lan kan proberen.

Ook met de firewall op hoog werkt het gewoon. Versie V10.C.24.12.15

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 24, 2025

Interessante bevinding, ​@JacoVis. Welkom hier. Welke NAS gebruik je, welke mediaspeler? Misschien dat die bepaalde protocollen gebruiken in aanvulling op NFS.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • January 26, 2025

Hmmpff. Na uit- en weer aanzetten van alle apparatuur in het thuiswerk, ook 2 switches die tussen de mediaspeler en de NAS zitten, werkt alles weer goed.
Voor de reset van alle apparatuur had ik al wel dat apparaat waar de glasvezel op binnenkomt, de Experia en de mediaspeler herstart. 

Omdat alles werkte behalve afspelen via mediaspeler vanaf NAS (afspelen op laptop / PC vanaf NAS ging wel goed) heb ik iets teveel geconcentreerd op die mediaspeler. 
Blijkt denk ik nu dat er ergens anders een netwerk stack ofzo omgevallen is. Geen idee wat er dus fout was, maar een algehele reset heeft het probleem opgelost.
Ook met firewall op default instelling “Middel” werkt het