Skip to main content
Beantwoord

Problemen met connectie Sonos sinds overstap van Delta naar KPN

• January 2, 2026
  • 8 reacties
  • 76 keer bekeken

Sinds ik ben overgestapt van Delta naar KPN heb ik continue problemen met de connectie met Sonos diw continue wegvalt. Ik krijg geen duidelijkheid en heb meermaals de.modem en Sonos  oogestart.

Nu lees ik veel.berichten dat dit vaker voor komt en men de duurdere fritzbox adviseert.

Beste antwoord door TDN

Bedankt en waar doe ik dat ? Ik heb eerst op google gezocht maar geen duidelijke info hierover.

STP-instellingen configureren om met Sonos te werken

STP in KPN modem zet je aan onder Thuisnetwerk → Ethernetporten

IGMP snooping zet je aan in een managed switch (als je hem tussen KPN modem en Sonos heb). Zonder een switch hoef je niet doen, IGMP snooping is standaard aan in KPN modem.

8 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 2, 2026

Ik zie hier op het forum eigenlijk nooit problemen met KPN modems en Sonos apparaten. Zelf heb ik een huis vol Sonos, en af en toe valt mijn ARC Ultra ook even weg. Dit lijkt meer een Sonos bug dan een probleem met mijn router. Heeft u alle Sonos firmware geüpdatet en alles gereset en opnieuw toegevoegd? Dit zou het deels kunnen oplossen.

Ronald31
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

Misschien kun je je vraag eens stellen op het Sonos forum. Hier ook huis vol met Sonos en nooit ergens last van. Je kan ook een diagnose maken als zich een storing voordoet. Als je dan met Sonos belt kunnen ze aan de hand van dat nummer zien of er iets fout gaat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

@ROBERT0709 Sonos gebruikt STP en Multicast voor communicatie tussen de apparaten. Je moet dus STP inschakelen in KPN-modem en een switch gebruiken, de IGMP snooping ondersteunt.

• Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

Ik zie hier op het forum eigenlijk nooit problemen met KPN modems en Sonos apparaten. Zelf heb ik een huis vol Sonos, en af en toe valt mijn ARC Ultra ook even weg. Dit lijkt meer een Sonos bug dan een probleem met mijn router. Heeft u alle Sonos firmware geüpdatet en alles gereset en opnieuw toegevoegd? Dit zou het deels kunnen oplossen.

Zoek maar op verlies wifi connectie Sonos producten. Dit probleem komt vaker voor. Sommigen adviseren de fritsbox. Voorheen had ik Delta en ik had geen enkele probleem qua connectie. Dus dat ligt dan niet aan Sonos.

Alle firmware is geüpdatet van Sonos als ook van de KPN modem en versterkers.

• Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

@ROBERT0709 Sonos gebruikt STP en Multicast voor communicatie tussen de apparaten. Je moet dus STP inschakelen in KPN-modem en een switch gebruiken, de IGMP snooping ondersteunt.

Bedankt en waar doe ik dat ? Ik heb eerst op google gezocht maar geen duidelijke info hierover.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 5, 2026

IGMP snooping zet je aan in een managed switch (als je hem tussen KPN modem en Sonos heb). Zonder een switch hoef je niet doen, IGMP snooping is standaard aan in KPN modem.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@ROBERT0709, welkom op onze community! Dit moet prima kunnen werken, ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Ik ben benieuwd of de stappen die ​@TDN noemt helpen. Laat je ons weten hoe t afloopt? Als de verbinding slecht blijft ben ik wel benieuwd wat voor apparatuur je verder gebruikt en hoe je alles precies op elkaar aangesloten hebt zitten!

• Auteur
  • Topper
  • January 6, 2026

Ik heb het gevonden en aangepast. Volgens mij werkt het. Ik zie in ieder geval alle Sonos componenten en tot nu toe zijn ze niet verdwenen. Ik had meestal problemen in de avonduren en vaak zelfs zodanig dat zelfs soms mijn TV connectie kwijt was. Er was geen vast peil op te trekken.

@Thomas van KPN Het is van belang dat KPN dit ook beter communiceert, want ik ben meermaals van het kastje naar de muur gestuurd. En vaak naar Sonos en weer terug, zonder resultaat. Ik had dergelijke problemen totaal niet met de vorige provider en zit reeds met dit probleem sinds ik ben overgegaan van Delta naar KPN, dat is al een tijdje. Ik had ook vaak Wifi problemen in het algemeen, ook mijn Siemens keuken appratuur verloor vaak connectie met wifi (dus niet alleen Sonos !!) en die zijn niet allemaal eenvoudig in te stellen. Ik heb veel domotica in huis (ook hue lampen, ring cameras en deurbellen etc), dus een stabiele wifi is van groot belang.