Skip to main content

Goedemorgen,

 

Op aanraden van de klantenservice van KPN dan toch maar een bericht op het forum van KPN. 

Allereerst moet mij van het hart dat ik het heel erg jammer vind dat zowel bij Nefit als bij KPN er naar elkaar gewezen wordt maar dat er voor de klant naast moeilijke taal geen oplossing mogelijk is. 

 

Naar aanleiding van bovenstaande...omdat we er gewoon niet uitkomen zet ik dit berichtje toch online in de hoop dat iemand ons kan helpen met het probleem. Wij hebben een NEFIT ketel in gebruik met daarbij de Nefit Easy. Op de NEFIT Connect brand een groen lampje en dus is er verbinding tussen de thermostaat en de Connect. In het hele huis hebben wij gewoon WIFI overal kan ik perfect internetten met onze glasvezel van KPN!!

 

Alleen…… uit het niets kunnen we de ketel niet meer bedienen met de app...sterker nog… de drie bekende tekentjes op de NEFIT thermostaat (vlammetje, wifi, wereldbol) daar beginnen de problemen al…. Het vlammetje daar komt een groen vinkje achter dus er is verbinding met de ketel…

Daarna moet het WIFI netwerk geselecteerd worden en dan ontstaan de problemen. Ons wifi netwerk wordt gevonden en kan ik aanklikken maar met 100000% het juiste wachtwoord maakt de thermostaat geen verbinding met de wifi. Allerlei dingen getracht te doen…. plaat los… modem resetten…. ketel van het stroom… etc… etc… etc…. 

 

Contact opgenomen met Nefit en de volgende oplossingen gekregen…

- WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps als WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet! (STAAT OP AUTO kanaal 1-6-11)

- Hotspots deactiveren (STOND AL OP GEDEACTIVEERD)
- DHCP inschakelen (STOND AL OP GEACTIVEERD)
- WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren (STOND AL OP WPA2)
- SSID zichtbaar maken (SSID IS GEWOON ZICHTBAAR OP DE NEFIT THERMOSTAAT)
- 802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz (MIXED IS GESELECTEERD)

(HEBBEN DE ONDERSTAANDE INSTELLINGEN NIET TE MAKEN MET HET WERELDBOLLETJE???)
1. ModuLine Easy MAC-adres als vertrouwd apparaten toevoegen in de router
2. Router poort 5222 en 5223 open zetten, indien mogelijk
3. Firewall op de router uitzetten
4. Router terugzetten naar fabrieksinstellingen i.v.m.:

- Mogelijke dubbele IP adressen in router
- ModuLine Easy/Bosch EasyControl staat in router op blacklist
- De router verstuurd geen berichten meer naar ModuLine Easy/Bosch Easycontrol terwijl er wel een wifi verbinding is.
 

Het is een heel bericht geworden en zoals jullie kunnen lezen hebben we best al wel wat gedaan alleen ik zie het niet meer en we willen toch wel heel erg graag dat dit weer in orde komt, zoals het altijd was….

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

 

Groetjes,

Bart

Het heeft waarschijnlijk gewoon met de Experiabox te maken en niet met de Easy (wat ze ook zeggen). De apparatuur van KPN is er 'berucht' om dat ze problemen hebben met IoT (internet of things) zoals thermostaten, slimme lampen, slimme stekkers, Sonos etc etc etc. 

Het probleem zit hem in het verbinden met de band (2.4Ghz). Wat voor Experiabox heb je en kun je de 5Ghz band tijdelijk uitschakelen?

Je geeft aan dat Easy op de Blacklist staat. Dat is niet goed. Het moet juist de whitelist zijn. 

Ik heb hier al jaren een Nefit Easy hangen zonder verbindingsproblemen, maar ik gebruik dan ook geen Experiabox en/of Wifi-punten van KPN.


Welke Experiabox heeft u? Of heeft u de KPN Box? En heeft u WiFi versterkers van KPN? Welke?


Thx SledgehammerNL!!

 

Enig idee hoe ik inderdaad de easy op de whitelist kan krijgen?? 

Voor nu zie ik hem niet eens meer tussen de apparaten staan omdat hij niet eens de verbinding kan maken meer met het WIFI netwerk…

 

Grrrr…..


Hey Nick,

 

Wij hebben de ExperiaBox V10 en ja we hebben 1 super wifi punt...


Thx SledgehammerNL!!

 

Enig idee hoe ik inderdaad de easy op de whitelist kan krijgen?? 

Voor nu zie ik hem niet eens meer tussen de apparaten staan omdat hij niet eens de verbinding kan maken meer met het WIFI netwerk…

 

Grrrr…..

Ik gebruik zelf (gelukkig) geen Experiabox maar ik neem aan dat als je inlogt op de Experiabox je de Blacklist kunt muteren? 


Hey Nick,

 

Wij hebben de ExperiaBox V10 en ja we hebben 1 super wifi punt...

Ok. Dan staat WiFi op de Experiabox dus uit.

Kunt u dat even controleren? Het lampje, is dat uit?

Zo ja, kunt u inloggen op de SuperWiFi? 

http://192.168.2.151

Krijgt u dan een login venster?


Hey Nick,

 

Klopt het lampje is uit…..

De pagina die je noemt wordt helaas niet geladen...


Hey Nick,

 

Klopt het lampje is uit…..

De pagina die je noemt wordt helaas niet geladen...

Ok. Kunt u inloggen op de Experiabox? Dan ziet u de SuperWiFi als het goed is bij de aangesloten apparaten staan. Klopt dat?

Staat daar een ander ip bij dan 192.168.2.151?


Hey Nick,

Bij WIFI staat helemaal niks bij ons….

Als ik op de WIFI-instellingen klik staat er ook….

 

Wifi aan/uit staat hij op uit….. terwijl ik wel wifi heb ik huis op de laptop en telefoons...


Hey Nick,

Bij WIFI staat helemaal niks bij ons….

Ja dat klopt. WiFi is uit op de Experiabox. De SuperWiFi is bekabeld verbonden. Met een kabeltje dus. Alle apparaten die in huis een WiFi verbinding hebben zijn verbonden met de SuperWiFi. En komen vervolgens via het kabeltje de Experiabox binnen wandelen. Dus alles staat in de 2de kolom, onder "LAN-instellingen".

Als ik op de WIFI-instellingen klik staat er ook….

 

Wifi aan/uit staat hij op uit….. terwijl ik wel wifi heb ik huis op de laptop en telefoons...

Ja, via de SuperWiFi. 

Het ip van de SuperWiFi staat dus ook in de 2de kolom. Als u dan een nieuw tabblad opent, dan kunt u het ip op de adresbalk invullen. Met "http://" er voor. Dus: "http://192.168.2.xx/". Als het goed is krijgt u dan een inlogvenster wat er zo uit ziet:

 


Check gevonden en ja als ik die gebruik krijg ik een inlog.


Check gevonden en ja als ik die gebruik krijg ik een inlog.

Mooi. Het wachtwoord staat achterop de SuperWiFi. Achter het klepje:

Achter "Admin Password". Lukt het om daarmee in te loggen?


Helaas…. in kan niet inloggen met dat wachtwoord….


Zie overigens nu ook dat het lampje van de superwifi steeds blauw knippert…..


En nu weer groen...


Zie overigens nu ook dat het lampje van de superwifi steeds blauw knippert…..

Dat klopt. Als u het login venster open heeft staan, dan gaat de SuperWiFi blauw knipperen. 

Heeft u de thuis app op de mobiel wel eens gebruikt?


Die heb ik inderdaad op mijn telefoon alleen moet ik inloggen met een beheerderswachtwoord. Dit moet naar mijn weten het wachtwoord van de superWifi zijn alleen dat wachtwoord doet het niet….


Nou de Nefit Easy doet het weer…. Kennelijk zat het hem ergens in de SuperWifi…

Die heb ik van het stroom af gehad en een reset gegeven. Resultaat NefitEasy en het draadloze printen werkt weer…. vraag me niet waarom hahaha.

Blijf het wel raar vinden dat ik überhaupt niet meer kan inloggen op thuis vanwege het onjuiste wachtwoord…. 

 

Maar das weer een ander probleem hahaha. Hetgeen waarvoor ik hier kwam werkt weer!!!

 

Thx!!


Aha, de SuperWiFi een reset gegeven? Heeft u 15 seconden met een paperclip het resetknopje ingedrukt? Dan zou nu dat Admin Password moeten werken. Bij de eerste keer inloggen moet u een ander wachtwoord kiezen. Met dat andere wachtwoord zou u ook in moeten kunnen loggen op de app. Misschien handig om dat in orde te maken, dat het werkt. Voor als ulater nog eens iets heeft wat niet helemaal goed werkt.


Yep wederom nog een keer een reset gedaan en opgelost!!

De thuisapp werkt ook naar behoren nu!!


Top bedankt voor deze uitgebreide handleiding. Ik ga hem bewaren!!

 

Greetz