Skip to main content
Vraag

Problemen met DHCP en DNS met Experia Box V10, NAS aansluiten lukt niet

• November 1, 2025
  • 12 reacties
  • 62 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Deze vraag is een vervolg op https://community.kpn.com/topic/show?tid=642080&postid=2191385

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuwe NAS (openmediavault) en ondervind problemen rond DHCP en DNS.

Scenario 1

• NAS ingesteld op IP via DHCP
  • Op V10 DHCP-binding ingesteld voor NAS (mac), maar NAS staat op ander adres (!)
    Hetzelfde geldt voor andere apparaten die ik al jaren middels DHCP-binding op een vast IP had ingesteld. Ze blijken te zwerven. Hmm, zou dit de oorzaak zijn van onze terugkerende problemen met het vinden van de netwerkprinter?
  • VRAAG: Functioneert DHCP-binding wel in versie V1.01.00T04.4Intermediate?
  • NAS is in staat updates te vinden en downloaden
  • NAS is in staat om Notification e-mails te verzenden

Scenario 2

• NAS handmatig ingesteld op vast IP-adres (192.168.2.201)
  • NAS voorzien van specifiek DNS serveradres (192.168.2.254 of 195.121.1.34 of zelfs 8.8.8.8)
  • NAS kan geen verbinding maken met update server
  • NAS verstuurt geen Notificatie e-mails (blijven in wachtrij)
  • VRAAG: Wat is hier nu aan de hand? Moet ik in deze situatie ook nog een poort op de V10 openen of zoiets?

12 reacties

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 2, 2025

Welke merk Nas heb je? 

Welk merk printer heb je? 

Lees eerst de handleiding van jou nas zeer goed door. 

Maak dan op de nas een virtuele server van.

installeer op de viruele server van jou nas Windows server of Linux server. 

Voor deze server besturingssystemen moet je wel genoeg kennis voor hebben. 

Geef jou virtuele server een naam + een vast ipv4 adres 

Stel op je virtuele server dns server adressen in. 

Ga dan naar de webinterface van jou KPN Experiabox en log in. 

Zoek in de webinterface DHCP en vul in DHCP binding de naam van jou virtuele server + het ipadres in. 

Daarna moet jouw apparaten verbinden met jou virtuele server op je nas. 

https://www.asustor.com/nl/online/College_topic?topic=226

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@StephanP, heb je de uitgebreide reactie van ​@Frans123 al kunnen bekijken? We horen graag hoe het ervoor staat!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 3, 2025

Hi ​@StephanP, heb je de uitgebreide reactie van ​@Frans123 al kunnen bekijken? We horen graag hoe het ervoor staat!

Gelezen, maar kan er niet veel mee, want het geeft geen antwoorden op de vragen die ik heb gesteld of aanwijzingen die daartoe kunnen leiden.

Antwoorden op de vragen van Frans123:

• Openmediavault
  • Hp laserjet via wifi
  • Virtuele server aanmaken? Wat is dat? De tip lijkt mij niet aan te sluiten bij mijn omv nas.

Mogelijk heb ik mijn probleem niet duidelijk genoeg beschreven. Zie de twee scenario's hierboven. Beiden zijn op een andere manier niet bevredigend.

Scenario 1: dhcp-binding functioneert niet en nas bevindt zich op niet-gespecificeerd ip. Dit geldt ook voor andere apparaten waarvoor ik dhcp-binding heb ingesteld.

Scenario 2: nas ingesteld op vast ip, maar dan werken updates en de uitgaande e-mail niet, maw nas krijgt geen verbinding met internet.

Ik vermoed dat er iets niet oké is met de v10 en firmware V1.01.00T04.4Intermediate die een paar maanden geleden zou zijn verspreid.

Ik merk dit nu pas op omdat ik voor het eerst sinds tijden weer eens netwerkapparaten en ip adressen aan het instellen ben.

• November 3, 2025

Heb je de Experiabox al eens gereset naar fabrieksinstellingen?

Je hebt geen andere routers in je netwerk? Geen oude router die je gebruikt als WiFi punt ofzo?

Heb je tv van KPN? Gebruik je de tv ontvangers? 

... en nas bevindt zich op niet-gespecificeerd ip.

Wat is dat andere ip dan? Is alleen het laatste cijfer anders?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 3, 2025

Heb je de Experiabox al eens gereset naar fabrieksinstellingen?

Je hebt geen andere routers in je netwerk? Geen oude router die je gebruikt als WiFi punt ofzo?

Heb je tv van KPN? Gebruik je de tv ontvangers? 

De modem/router resetten had ik wel al bedacht, maar nog even niet gedaan met het oog op uitval van tv. Misschien vanavond.

Wij hebben geen andere routers, de router functies op de 3 wifi ap's staan uit. Wij hebben wel 3 tv-ontvangers. Zie onderschrift.

• November 3, 2025

Wij hebben geen andere routers, de router functies op de 3 wifi ap's staan uit.

Welke "wifi ap's" heb je dan? De SuperWiFi's en Experia WiFi's van KPN hebben geen router functie, dus die bedoel je niet neem ik aan?

Wij hebben wel 3 tv-ontvangers. Zie onderschrift.

Hoe zijn die aangesloten? Gebruik je 1 of meerdere switchen in je netwerk? Wat is daarvan het merk en type?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 3, 2025

Kunnen switches een rol spelen?

Onze wifi's zijn de hieronder vermeldde kpn super wifi 2 en twee zwarte kpn experia wifi's.

Bij de v10 heb ik een Zyxell gs 108b v3 switch

In de woonkamer (superwifi 2, tv, div av-apparatuur) is nog een 8p switch in gebruik: TP-Link TL-SG108

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 3, 2025

De nas heb ik met dhcp-binding ingesteld op 192.168.2.201, maar ze is door de router geplaatst op 192.168.2.20

• November 3, 2025

Voor tv van KPN moeten de switchen igmp snooping ondersteunen. Geen 1 van de switchen die jij hebt ondersteund dat denk ik.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 3, 2025

En dat leidt tot de problemen die ik ervaar?

• November 4, 2025

En dat leidt tot de problemen die ik ervaar?

Ja dat kan voor diverse problemen in je netwerk zorgen. Vaak zat blijft tv wel goed werken. Maar hebben andere apparaten in het netwerk problemen.

Maar reset die Experiabox eerst eens naar fabrieksinstellingen. 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 4, 2025

Op welk NAS of computer heb jij openmediavault geinstalleerd? 

En heb je ook de handleiding van Openmediavault doorgelezen? 

Network — openmediavault 7.x.y documentation