Skip to main content

Goedenavond allemaal,

Sinds de uitbreiding van KPN Internet (glasvezel) naar KPN Internet + TV, doen zich vreemde problemen voor in ons thuisnetwerk. Dit heeft betrekking op de twee US Flex Mini-switches van Ubiquiti die we gebruiken.

Begin 2024 stapten we over van Tweak Internet + TV naar KPN Internet. Hierbij gebruikten we nog enige tijd de app-only oplossing van Canal Digitaal (/Canal+) om televisie te kijken.

Afgelopen week hebben we ons Internet-abonnement van KPN uitgebreid met TV. Hiervoor kregen we een Sagemcom DIW7022-ontvanger geleverd.

Aansluiten was een fluitje van een cent, dus so far, so good.

 

Ons thuisnetwerk ziet er als volgt uit:

KPN Box 12, aangesloten op Genexis ONT, in meterkast.
Unifi US-16-150W switch in meterkast.
Deze switch is het enige apparaat dat op de KPN Box 12 is aangesloten.

Vanaf de US-16-150W gaan kabels naar verschillende ruimtes in onze woning. Omdat het een nieuwe woning betreft, het betonnen vloeren etc., hebben meerdere ruimtes een eigen accesspoint. Dat ziet er als volgt uit:

1x Unifi UAP-AC-IW in een kantoorruimte op de eerste verdieping.
Op deze UAP-AC-IW zit 1x een Unifi USW-Flex-Mini (switch) aangesloten.
Op deze switch zit een aantal apparaten aangesloten, zoals een docking station.

1x Unifi UAP-AC-IW in een kantoorruimte op zolder.
Op deze Unifi UAP-AC-IW zit 1x een Unifi USW-Flex-Mini (switch) aangesloten.
Op deze switch zit een aantal apparaten aangesloten, zoals een docking station en een vaste computer.

1x Unifi UAP-AC-IW in de slaapkamer. Hier zitten geen bekabelde apparaten op aangesloten.

1x Unifi US-8 in de woonkamer. Hier zitten de apparatuur in het tv-meubel op aangsloten (tv-ontvanger van KPN, televisie en soundbar).

En tot slot nog 1x Unifi UAP-AC-Pro in de meterkast voor het wifi-signaal op de begane grond.

Alle Ubiquiti-apparatuur wordt beheerd vanuit een Unifi Cloud Key. Mogelijk hierboven wat te veel informatie, maar het leek me zinvol om de situatie te schetsen.

 

Bovenstaande situatie werkt al jarenlang (voor Tweak zaten we bij Ziggo) prima, met uitzondering van een Cloud Key die een keer de geest heeft gegeven en een Unifi Security Gateway die tijdens het abonnement van Tweak defect ging. Deze heb ik toen vervangen door de Fritzbox die Tweak standaard meeleverde. En ook dat werkte helemaal prima.

Het afgelopen halfjaar ook probleemloos Internet van KPN gebruikt. Geen gekkigheid binnen het thuisnetwerk. Tot het moment dat de Sagemcom-ontvanger wordt ingeschakeld. Zolang deze uit/stand-by staat: geen enkel probleem. Zodra ik deze inschakel zie ik binnen enkele minuten in de Unifi Cloud Key dat beide USW-Flex-Mini switches in een ‘disconnected’-’apopting’-’failed to adopt loop’ komen. Dit gaat door tot het moment dat de tv-ontvanger wordt uitgeschakeld (met behulp van afstandsbediening). Zodra ik de tv-ontvanger uitschakel worden beide switches weer door de Cloud Key opgenomen in het Unifi-netwerk.

In eerste instantie zat ik te denken aan een IP-conflict, maar dit lijkt me uitgesloten. Alle Unifi-apparatuur kreeg al een een vast IP-adres van de KPN Box 12. Dit heb ik inmiddels ook voor de tv-ontvanger ingesteld. Helaas zonder verschil. De KPN Box 12 is de enige DHCP server in het netwerk.

Beide switches worden middels PoE van voeding voorzien door de US-16-150W. Om hier problemen uit te sluiten, heb ik een van beide switches inmiddels middels een USB-adapter aangesloten. Helaas zonder resultaat.

Ik heb nu echt geen flauw idee waar dit probleem vandaan komt. Voor de zekerheid heb ik alle netwerkapparatuur, inclusief de KPN Box 12, opnieuw opgestart. Ook heb ik een van de switches verwijderd uit mijn Unifi-netwerk en deze weer opnieuw geadopteerd. Ook zonder resultaat.

Wie helpt me uit de brand?

Heb je rekening gehouden met Igmp snooping?


Heb je rekening gehouden met Igmp snooping?

Nou… dit is gênant… Nee, daar had ik geen rekening mee gehouden. Dit stond op netwerkniveau uitgeschakeld in mijn Unifi-omgeving en ik was me hier nooit van bewust (want: alles werkte gewoon).

Ik heb IGMP Snooping zojuist ingeschakeld in LAN1 en vooralsnog lijkt tv goed te werken en beide switches zijn keurig operationeel.

Nou begrijp ik wel enigszins wat de instelling inhoudt, maar niet hoe de combinatie van deze instelling, een tv-ontvanger en twee switches die niet aangesloten zijn op de tv-ontvanger tot deze problemen kunnen leiden. Kun je me helpen dit te begrijpen, @Joep1965 .


Ik tik @wjb even op zijn schouder😉. Hij kan er zover ik weet veel over vertellen. 


Ik tik @wjb even op zijn schouder😉. Hij kan er zover ik weet veel over vertellen. 

Ik ben benieuwd.

En bedankt voor jouw tip, @Joep1965! 


@Wutru89 USW-Flex-Mini ondersteunt geen IGMP snooping, sommige US-8 ondersteunt IGMP snooping, sommige weer niet, je kan het checken met CLI.

Dat betekent, als KPN+Ontvanger is on, zend hij een Multicast Report Message om te signaleren dat hij een IPTV pakket wil ontvangen, zonder IGPM snooping worden deze pakketen aan alle porten aangeboden, aangezien de USW-Flex-Mini niet ondersteunt, flood hij weer op alle zijn porten en crasht.

Je kan de multicast traffic isoleren indien een aparte VLAN voor de KPN+Ontvanger te creëren, dan blijven de multicast binnen deze VLAN en de USW-Flex-mini worden verschoont.


Reageer