Skip to main content

sinds de modem up date op 2 juli werkt mijn TP-link wifi (die functioneert i.c.m. de omvormer van de zonnepanelen) niet meer. bij de klantenservice hebben ze van alles besproken, maar het niet meer aan de praat gekregen. 

Is er (g)een “simpele”praktische oplossing voor dit probleem? 

 

 

Het kan met WPA2/WPA3 te maken hebben waar de router van KPN nu op staat na de update.

Zet deze eens terug naar alleen WPA2 en dan werkt alles misschien weer goed na herstarten van e.e.a. @Eentweetje 


En als het dan weer werkt, probeer dan ook de onderstaande instellingen...

...waarbij het belangrijk is om PMF op "Optioneel" te zetten.


Dank voor uw reacties.

De router geeft nog steeds / ook na de up date WPA2 aan.

Volgens een medewerkster van de servicedienst werkt alles goed, maar de wifi (met de tp-link naar de omvormer) werkt niet. Ik kom niet echt verder. 

 


Plaats eens een screenshot van die wifi instellingen op jouw V12.


Ik den veel eerder dat de porten van/naar de omvormer geblokkeerd zijn door modem firewall. Welke omvormer heb je? @Eentweetje. Heb je modem firewall al op laag ingesteld?


Welk merk omvormer heb je?

Weet je zeker dat deze verbonden was met de TP-Link en niet stiekem met V12?

Wat is het type van die TP-Link?


Firewall staat op Middel.

Omvormer is van Solar Edge.

Mijn router is een Experia Box V10


Firewall staat op Middel.

Omvormer is van Solar Edge.

Mijn router is een Experia Box V10

Aha, een V10 die de nieuwe firmware ontvangen heeft.

Welk type heeft die TP-Link?

Hoe is deze op de V10 aangesloten, via wifi of met een netwerkkabel?

Heeft deze dezelfde wifi naam als de V10 en zo ja, weet je zeker dat de omvormer op de TP-Link aangesloten was en niet op de V10?


Ik zal een poging doen uw vragen te beantwoorden.

  1. Type TP-link: TL-WA850RE 
  2. Aansluiting van omvormer naar de TP-link die in het stopcontact zit mbv een ethernetkabel (dan is sprake van een vaste kabel naar de router die in de meterkast zit, heb ik me laten vertellen).
  3.  
    Over de naam kan ik niets vertellen.   

Een KPN medewerker heeft intussen alles nagelopen en geen fouten en/of problemen vastgesteld ...


 

  1. Aansluiting van omvormer naar de TP-link die in het stopcontact zit mbv een ethernetkabel (dan is sprake van een vaste kabel naar de router die in de meterkast zit, heb ik me laten vertellen).

Dat is geen verbinding via een vaste kabel naar de router maar die TP-Link communiceert via wifi met de router.

Kan je eens een screenshot plaatsen van de wifi beveiligingsinstellingen op jouw V10?


@Eentweetje De TL-WA850RE kan alleen Wifi4, stel aub bij wifi signaal wifi standaard voor 2,4Ghz op "b,g,n”. Na een update staat het op "b,g,n,ac” of "b,g,n,ax”


@Eentweetje De TL-WA850RE kan alleen Wifi4, stel aub bij wifi signaal wifi standaard voor 2,4Ghz op "b,g,n”. Na een update staat het op "b,g,n,ac” of "b,g,n,ax”

Maar ook bij b,g,n,ax zou wifi 4 (802.11n) toch ondersteund moeten worden? Er zijn best veel IoT apparaten die alleen Wifi 4 ondersteunen en dat zou anders betekenen dat die allemaal niet meer zouden werken na de update van de V10.


Dank voor jullie meedenken en reacties.

wjb: helder; geen vaste kabel dus. 

        beveiligingsinstelling staat op WPA2 Personal (is ook naar gekeken) 

TDN: KPN medewerker heeft 2,4Ghz op “b,g,n” gezet.

 

 


beveiligingsinstelling staat op WPA2 Personal (is ook naar gekeken) 

En waar staat "Beveiligde Management Frames (PMF)" op?


niets (leeg) 


Kan je eens de onderstaande instellingen overnemen en dan kijken of de omvormer weer online komt.

 


Ik kan de beveiliging niet aanpassen (er is maar een mogelijkheid nl wpa2). 

Optioneel toevoegen kan wel.


@Eentweetje De TL-WA850RE kan alleen Wifi4, stel aub bij wifi signaal wifi standaard voor 2,4Ghz op "b,g,n”. Na een update staat het op "b,g,n,ac” of "b,g,n,ax”

Maar ook bij b,g,n,ax zou wifi 4 (802.11n) toch ondersteund moeten worden?

Er zijn veel chipsets de niet kunnen verbinden als AX/AC actief in 2,4Ghz is. b.v. veel Realtek chipset in oudere laptops. Ik weet niet welke chipset in de TP-Link is, maar het is de reden sowieso niet omdat de KPN monteur al op "b,g,n” gezet had.


even een algemene overweging:

er zou bij de update iets “gebeurd” moeten zijn waardoor de communicatie tussen de app van solar edge en het Solar-systeem van omvormer en/of PT-link een knak heeft gekregen; 

alle (huidige) instellingen wijzen niet op een probleem;

(p.s. bij KPN zijn er geen soortgelijke ‘klachten’zoals bij mij binnengekomen …)

maar, helaas heb ik wel een probleem, want mijn app werkt niet zoals eerst (geen communciatie)    


p.s. bij KPN zijn er geen soortgelijke ‘klachten’zoals bij mij binnengekomen …

Dat zeggen ze bij KPN? Ik heb hier op het forum meerdere topics gelezen afgelopen weken over dingen die het niet meer deden na een update. WiFi bij KPN is telkens "rommelen"...


Heeft u al Extra WiFi geprobeerd? 


nee

 


Ik kan de beveiliging niet aanpassen (er is maar een mogelijkheid nl wpa2). 

Optioneel toevoegen kan wel.

Helder, dan is dat een verschil tussen de V10 en de V12/14. De V10 ondersteunt blijkbaar geen WPA3. Dat is begrijpelijk, die hardware is waarschijnlijk niet geschikt voor WPA3. Dan zou PMF dus op altijd disabled moeten zijn en ik neem aan dat dat ook het geval is als het veld leeg is.

 

@Eentweetje De TL-WA850RE kan alleen Wifi4, stel aub bij wifi signaal wifi standaard voor 2,4Ghz op "b,g,n”. Na een update staat het op "b,g,n,ac” of "b,g,n,ax”

Maar ook bij b,g,n,ax zou wifi 4 (802.11n) toch ondersteund moeten worden?

Er zijn veel chipsets de niet kunnen verbinden als AX/AC actief in 2,4Ghz is. b.v. veel Realtek chipset in oudere laptops. Ik weet niet welke chipset in de TP-Link is, maar het is de reden sowieso niet omdat de KPN monteur al op "b,g,n” gezet had.

De vraag is dan of de oorzaak in de chipset van het aangesloten apparaat zit of in de afwikkeling van 802.11ax op de V10, V12 of V14. Als de chipset van het aangesloten apparaat de oorzaak zou zijn dan zou je verwachten dit ook i.c.m. andere wifi 6 accesspoints / mesh systemen op zou treden en daar heb ik eigenlijk nog geen meldingen van gezien. Zelf heb ik ook een aantal IoT apparaten die alleen Wifi 4 ondersteunen en aangesloten zijn op een wifi 6 accesspoint (TP-Link EAP610). Nu kan het natuurlijk prima dat de chipsets van die apparaten er allemaal wel mee om kunnen gaan.

 

@Eentweetje, Zou je eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon kunnen installeren en te hoogte van die TP-Link adapter de veldsterkte van de 2.4 GHz wifi van de V10 kunnen meten? Hoeveel dBm meet je?


nee

Het is wel een goed plan om dat eens te doen. Het betekent wel dat je ook de TP-Link opnieuw zult moeten configureren immers die zal met een ander wifi netwerk (SSID) moeten gaan verbinden.


Reageer