Skip to main content
Vraag

Problemen netwerk voor werkend krijgen TV+ en eigen hardware

• April 3, 2026
  • 7 reacties
  • 63 keer bekeken

Hopelijk kan iemand mij helpen? 😅. 

Na veel zoekwerk en veel pogingen krijg ik het niet voor elkaar. 

Ik heb een eigen UniFi netwerk, dmv diverse Accespoints (UniFi U6+) en vast bekabeling. 

Vanuit de Experiabox van KPN is de volgende apparatuur als volgt aangesloten:

• 2 netwerkkabels naar 2 losse Netgear Prosafe 16 poorts Gigabit Switches (type GS116), voor vast bekabeld netwerk in de woning. 
  • 1 netwerkkabel naar een UniFi UCG Gateway Ultra. 

Vanuit de Gateway Ultra is de opvolgende apparatuur aangesloten:

• Philips Hue lampen
  • 1e Netgear Switch (GS308EPP) PoE+

Vanuit deze 1e Switch zijn binnenshuis 4 Accespoints aangesloten en loopt er een vaste netwerkkabel naar een losstaande garage achterop het perceel (afstand is ongeveer 60 meter). 

In de garage heb ik weer een 2e Netgear Switch (GS308EP) PoE gemonteerd voor een extra Accespoint, wat in de garage is afgemonteerd, incl. camera’s. 

Vanuit de switch in de garage loopt weer een netwerkkabel naar een mantelzorgwoning. 

In de meterkast van de mantelzorgwoning is een 3e Netgear Switch (GS308EP) PoE gemonteerd voor een Accespoint + intercomvoorziening + omvormer zonnepanelen én voornemens voor het vast bekabeld aansluiten van een 2-tal KPN iTV+ kastjes voor een TV in de woonkamer en een TV slaapkamer van de mantelzorgwoning. 

Je voelt hem al aankomen. 

Ik krijg de 2-tal KPN iTV+ kastjes in de mantelzorgwoning woning niet aan de praat. 

In het begin starten ze prima en snel op en begint een willekeurige zender af te spelen, maar dan slaat het beeld in 3 seconden vast.???

Via mijn UniFi netwerk is alles prima zichtbaar en werkt alle overige apparatuur top zonder haperingen, icm een super snel Wifi-netwerk. 

Je ziet ook dat de verbindingssnelheid, over de 3-tal Netgear switches, vanuit de meterkast van de woning, naar de garage en vandaaruit naar de mantelzorgwoning 1 gigabit is. Oftewel daar kan het naar mijn mening niet aan liggen. Alle netwerkkabels zijn minimaal Cat-6. 

De switches van Netgear (GS308) hebben de mogelijkheid voor IGMP-Snooping wat ook allemaal is ingeschakeld. 

Ik ben zelfs gaan het testen met een losse tv met verschillende aansluitpunten in de woning, waar KPN iTV direct zonder haperingen wel werkt. Zelfs wanneer ik de netwerkkabel direct in de UniFi Gateway Ultra of in de switch in de meterkast plaats, werkt het ook. 

Maar wanneer ik dit probeer in de switch in de garage en in de switch in de mantelzorgwoning, stopt het beeld. 

Ik heb ook geprobeerd om de iTV kastjes in de mantelzorgwoning via het Wifi - netwerk in te stellen, wat in het begin werkt maar later ook weer vastloopt. 

Via KPN (al meerdere keren aan de lijn gehad) wordt ook geadviseerd om vastbekabeld aan te sluiten. 

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik verkeert doe?

Ik ben van mening dat dit gewoon moet werken.

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 3, 2026

Bekend probleem. Unify heeft volgens mij geen IGMP Proxy (modem) IGMP Snooping (switch).

Dan komen de live multicast streams niet door of slaan na  inderdaad, 3 seconden vast. Multicast loopt via VLAN 4. Dus VLAN 4 én IGMP moeten goed geconfigureerd zijn.

Het is te 'omzeilen'.

Zet beide boxen onder Videomodus op unicast en ze zullen goed werken. Bij unicast loopt het via VLAN 6. De standaard VLAN voor internet bij kpn.

@PeterG 

Beste Peter,

dank voor je reactie en hulp.!

Even voor mij:

Ik begrijp hieruit dat je bedoelt dat de UniFi Gateway geen IGMP Snooping doorlaat?

zie diverse onderstaande afbeeldingen vanuit de UniFi omgeving, met als eerste niet beter wetende de instellingen in de Gateway.
Daar zie je dat ik op IPv4 (handmatig) de IGMP Snooping heb aangezet. Alleen zie je deze mogelijkheid overigens niet voorbij komen bij IPv6.?

Daarentegen valt wel op dat bij de volgende afbeeldingen te zien is, dat ik in de omgeving ‘Internet’ instellingen van KPN (de naam heeft hij zelf ‘internet 1’ van gemaakt. Deze naam kan ik ook nog standaard wijzigen), de IGMP Snooping niet op kan slaan? Tenminste hij blijft (ook na opslaan) telkens op rood staan:

Even terug naar een mogelijke oplossing hetgeen je omschrijft:

”zet beide boxen onder Videomodus op unicast”

Bedoel je hiermee de instellingen in de KPN iTV+ zelf.?

hoor graag en wederom bedankt

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 4, 2026

Voor IGMP moet ook VLAN 4 actief zijn. Daar gaan de multicast streams overheen. AL het andere internetverkeer, inclusief unicast, gaat over VLAN 6.

Multicast is er alleen voor live streams. Één stream die door wel duizenden gebruikers gedeeld wordt. Bij unicast krijgt elke ontvanger een eigen stream.

We zijn dus terughoudend om dit te adviseren want unicast belast het netwerk wel meer.

”zet beide boxen onder Videomodus op unicast”

Bedoel je hiermee de instellingen in de KPN iTV+ zelf.?

Ja, dat bedoel ik.

Selecteer het tandwiel en klik op OK. Dan naar beneden naar beeld. Zie daar videomodus om op unicast te zetten. 

Dan werkt het tenminste, want ergens gooit IGMP nog roet in het eten. Met unicast heb je niks met IGMP van doen. 

Eigen router gebruiken zie

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/gebruik%2Deen%2Deigen%2Drouter%2Di%2Dp%2Dv%2Dde%2Dexperia%2Dbox%2D458609

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 4, 2026

Voor IGMP moet ook VLAN 4 actief zijn. Daar gaan de multicast streams overheen. AL het andere internetverkeer, inclusief unicast, gaat over VLAN 6.

dit geldt alleen op de WAN zijde van de verbinding. niet op de LAN zijde van de verbinding. aangezien de Unifi achter de Experiabox zit. geld bovenstaande niet.

@Sander_Bevers 

je schrijft in je eerste bericht dat het rechtstreeks op de Unifi gateway wel werkt? maar achter een switch die op de Unifi gateway is aangesloten werkt het dan niet meer, begrijp ik dit zo goed?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 4, 2026

@PeterG ​@joey92 

Het is (tot dusver, ja blijf sceptisch 😅) opgelost met de tip/advies van Peter. 

De KPN iTV kastjes blijven netjes draaien zonder haperingen of ‘freeze’ van het beeld. 

Super bedankt.!

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • April 5, 2026

Ja maar dan is je beeld kwaliteit een stuk minder. 
en als ik je begin post zo zie, heb jij twee switches aangesloten op je experiabox. En op de derde aansluiting van je experiabox de ucg. Klopt dat echt? Want waarom heb je dan een ucg? In je huis gebruik je dus het subnet van de kpn box en naar buiten het subnet van de ucg? Om die twee te scheiden?

Ik zou het anders doen:

Vanuit je EB twee netwerkkabels naar je ucg; 1 voor de uplink en 1 voor puur iptv in een eige vlan. 
Je gaat dus met je eigen bedachte vlans werken. 
Zo hou je iptv in het hele netwerk gescheiden van de rest en kan je overal alles beheren. Wel met smart switches uiteraard. 
Omdat iptv op een eigen vlan zit, heb je geen last van igmp snooping. En kan je dus ook netjes multiecast gebruiken wat weer ten goede komt aan de beeldkwaliteit. 
succes

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2026

Ja maar dan is je beeld kwaliteit een stuk minder. 

Nou. Een stuk minder..

Ik denk dat het pas vanaf 50" echt een beetje opvalt. Als je het vergelijk hebt 😁

Totdat hij het wel werkend heeft met IGMP & Multicast is dit een prima oplossing lijkt mij.