Skip to main content

Goede middag,

Ik zal eerst beginnen met de problemen die ik gister heb ondervonden. Gister avond kreeg ik in 1 keer problemen met mijn DNS, al waren dit rare problemen. Veel websites wilde niet laden en kreeg ik een DNS foutmelding, echter was dit niet het geval bij alle websites. Ook facebook werkte zonder problemen, daar en tegen kon ik niet op youtube. Gezien ik gister avond verder niet thuis was heb ik dit maar gelaten zoals het was in de hoop dat het vandaag opgelost zou zijn. 

Nu heb ik de hele dag geen problemen gehad met DNS foutmeldingen en kon ik overal op en ging er dus ook vanuit dat mijn problemen waren opgelost, echter was mijn vreugde van korte duur en begonnen mijn problemen weer toen ik de Playstation 4 opstartte. De updates downloaden was zo gedaan, maar ik kan niet inloggen. Ik heb direct gecontroleerd of ik storingen (hier en hier) bekend waren en dit is niet het geval.  Al geeft alle storingen aan dat er mogelijk een storing is, maar als je vergelijkt met de afgelopen dagen lijkt me dit niet het geval en de klachten van andere gebruikers zijn er ook niet. Ook andere mensen hebben hier geen last van die ik even gevraagd heb om te controleren of ze online konden. Op het moment dat ik mijn internet via de playstation test zie ik ook dat ik gewoon verbonden ben en mijn NAT-type 2 is, maar ho maar dat die wil inloggen op het netwerk. Ik krijg dan ook de foutmelding: NP-40834-9. Natuurlijk heb ik dit gelijk gegoogled en kwam ik verschillende dingen tegels zoals hier  en hier. Dit laat ergens doorschemeren dat mijn problemen gerelateerd zijn aan mijn ISP en naar mijn problemen van gister kan ik hier ook wel inkomen. 

Ik heb dan ook direct met de klantenservice gebeld die het 1 en ander heeft gecontroleerd en deze kon niks vinden. Ook vroeg die naar mijn DHCP settings en ook deze klopte.

Ik moest van hem DHCP even uit en aan zetten en dit loste niks op. (wat ik me ook niet kan voorstellen gezien mijn Playstation een vast ip adres heeft). Ik heb er tevens voor gezorgd dat mijn playstation handmatig een ander IP adres kreeg maar ook dit heeft geen resultaat gehad. 

Om er voor te zorgen dat mijn verbinding zo goed mogelijk is maak ik gebruik van portforwarding, en deze natuurlijk aangepast na dat ik een nieuw ip adres heb gekregen voor mijn playstation. Tevens heb ik al geprobeerd op de DNS service van Google te gebruiken, maar ook dit had geen effect. 

Natuurlijk heb ik de meest simpele oplossing van het uit en aanzetten van het model ook geprobeerd :) 

Omdat gister de problemen zo wisselvallig waren en er niet echt een duidelijke oorzaak was waar het probleem nou precies zit weet ik op dit moment ook niet zeker of alle andere apparaten en websites wel werken, al heb ik daar tot op heden geen last van gehad vandaag. 

Iemand die mij verder kan helpen met mijn zoektocht naar een oplossing?

 

 

Dan nog een logistieke vraag. Welke Experiabox kan ik nu het beste terug sturen. De 10 of de 10A? De 10 heeft namelijk 1 UTP poort meer wat toch wel handig is. :-) 

In mijn ogen geen vraag, maar gewoon het probeersel (de V10a) terug sturen.

Hoewel er naast WiFi credentials volgens Raymondt niets wordt opgeslagen, is er nog steeds TR-069 waar KPN het 1 en ander op afstand mee kan doen. Wat precies weet ik niet, maar zo te lezen ieder geval rondkijken.

Feit is dat niet uitputtend te controleren is waarom je via een andere internetverbinding wel probleemloos met playstation kan werken, maar niet via je KPN glasvezel internetverbinding met een ExperiaBox.

De route van jouw thuis naar internet m.b.t. playstation is niet werkend, voor andere zaken wel. Ik denk dat dit gewoon pappen en nathouden blijft/wordt van zowel Sony als KPN kant. Het heeft m.i. niet zo veel zin nog langer deze 2 partijen om hulp te vragen. Je kan beter alternatieven inzetten. Dat gaat wel geld en moeite kosten, maar misschien beperkt in eerste instantie. Je kan misschien je eigen Asus router gebruiken achter de ExperiaBox en dan een VPN opzetten naar b.v. NordVPN (is 3 dagen gratis dacht ik). Als al je verkeer dan strikt via die VPN loopt en dan zaken m.b.t. de playstation wel werken, weet je al weer wat meer.

Je zou ook eens op je PC/Mac VirtualBox kunnen zetten en dan daarbinnen een Linux liveCD starten en kijken of die andere foutmeldingen geeft dan de PC/Mac bij diverse sites.


Ik heb nu mijn Raspberry PI 2 er tussen als VPN. Dan werkt alles! Alleen ben ik gelijk een groot deel van mijn snelheid kwijt 😞 Dus daar word ik niet heel vrolijk van.

 

Ik wacht even bericht van Sony af! 


Ik heb nu mijn Raspberry PI 2 er tussen als VPN. Dan werkt alles! Alleen ben ik gelijk een groot deel van mijn snelheid kwijt 😞 Dus daar word ik niet heel vrolijk van.

Dit is i.i.g. goed om te weten dat het dus wel kan werken over je KPN glasvezel verbinding, als er maar een andere route wordt geforceerd. Je had ook al VPN succesvol getest op een eerder tijdstip zag ik pas later na mijn laatste reactie.

Maar dit gegeven stelt wel wat vraagtekens bij wat KPN aan het doen is met routering. Het kan een fout zijn, maar kan ook ingegeven zijn door strategieën voor een alternatief / extra verdienmodel. Zie een voorbeeld hiervan wat er bij de provider T-Mobile Thuis aan de hand was (omleiding via Duitsland).

Het mooie is dat dit met eigen / opensource platformsoftware is (iets met OpenVPN neem ik aan), dus mocht KPN z’n routering niet aanpassen, dan kun je de Pi2 vervangen door wat snellers, b.v. een virtuele machine op een PC, die kan makkelijk honderden Mb/s aan. Of een Pi4, die heeft echt Gbit ethernet en kan kwa crypto snelheid aanzienlijk meer dan een Pi2.


Het duurde verschrikkelijk lang, maar antwoord van Sony:

 

Beste Vincent,

Bedankt voor je contact met PlayStation Support.
 
We begrijpen dat je probleem nog niet is opgelost.

 
Zoals je hebt aangegeven werkt het wel om verbinding te maken met een andere internet netwerk.

 

We hebben verder onderzocht en kunnen zien dat je op je eigen netwerk geen IP blokkade hebt. Hierom kunnen we vast stellen dat jou netwerk problemen ondervind met die van ons. Daarom raden we je aan om contact op te nemen met je internet service provider (ISP). Zij kunnen je verder helpen.

 

Vraag eventueel of het mogelijk is dat zij jou netwerk IP wijzigen om dit probleem op te lossen.

Mocht je nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben, dan horen we het graag. Noem daarbij je referentienummer: 191223-005474

Met vriendelijke groet,


Over dat wijzigen van dat ip: dat doet KPN niet. Want over een paar maanden zou dan dat ip weer aan een andere klant uitgedeeld worden, en dan zit mogenlijk deze klant met een PlayStation die het niet doet.


Over dat wijzigen van dat ip: dat doet KPN niet. Want over een paar maanden zou dan dat ip weer aan een andere klant uitgedeeld worden, en dan zit mogenlijk deze klant met een PlayStation die het niet doet.

Ja zo ver was ik inmiddels. Maar ik kan inmiddels nu 2 maanden niks en begin het ergens een klein beetje zat te worden 😞. Terwijl in theorie de oplossing zo simpel is...


Over dat wijzigen van dat ip: dat doet KPN niet. Want over een paar maanden zou dan dat ip weer aan een andere klant uitgedeeld worden, en dan zit mogenlijk deze klant met een PlayStation die het niet doet.

Ja zo ver was ik inmiddels. Maar ik kan inmiddels nu 2 maanden niks en begin het ergens een klein beetje zat te worden 😞. Terwijl in theorie de oplossing zo simpel is...

Uw probleem doorschuiven naar een ander? Noemt u dat simpel? En vervolgens met uw nieuwe ip over een paar weken weer hetzelfde probleem hebben?


Over dat wijzigen van dat ip: dat doet KPN niet. Want over een paar maanden zou dan dat ip weer aan een andere klant uitgedeeld worden, en dan zit mogenlijk deze klant met een PlayStation die het niet doet.

Ja zo ver was ik inmiddels. Maar ik kan inmiddels nu 2 maanden niks en begin het ergens een klein beetje zat te worden 😞. Terwijl in theorie de oplossing zo simpel is...

Uw probleem doorschuiven naar een ander? Noemt u dat simpel? En vervolgens met uw nieuwe ip over een paar weken weer hetzelfde probleem hebben?

Nu lijkt het of je mij de schuld hiervan geeft? De oplossing voor mij lijkt simpel, en dat is een nieuw ip. Echter zoals door bijvoorbeeld @tmoesel al genoemd kan het ook aan de route liggen. Met een nieuw ip kan je dat in ieder geval uitsluiten. Wat het ook is het werkt nu niet.

Ik heb inmiddels een Pi4 gekocht wat me weer totaal 80 euro gekost heeft om in ieder geval online te kunnen. Maar dit zie ik niet echt als een oplossing...


Nee, ik geef u niet de schuld. Begrijp me niet verkeerd. Maar je kunt het ook niet maken om een ander hier mee op te zadelen.

Routes over internet gelden voor hele ip blokken, niet voor ieder ip apart. Bijv. voor 123.123.123.86 zouden de routes exact hetzelfde moeten wezen als 123.123.123.125.

Nog misschien een rare vraag: zou het mogenlijk wezen dat je die PlayStation eens op een ander adres probeert? Bij familie ofzo? Logischer wijze zou je zeggen dat ie het daar gewoon moet doen ... maar toch ...


@vinnie1234 Als er geen (tijdelijke) IP ban geconstateerd is door Sony, vind ik het bijzonder dat zij adviseren een ander IP-adres aan te vragen. Er is immers niets aan de hand met je IP-adres aldus Sony, toch? Helaas houdt het hier voor ons ook op, want wij gaan je (helaas) niet voorzien van een ander IP-adres.:see_no_evil:


Ha,

 

Het is een tijdje stil geweest aan mij kant omdat ik bijzonder weinig te melden had. Ik heb echter nog steeds de zelfde problemen.

Nu ben ik mijn forum begonnen ooit net dat de problemen begonnen zijn met DNS problemen. en hier heb ik blijkbaar nog steeds problemen mee. Ik kwam er namelijk vandaag achter dat ik ook niet bij de volgende website kan:
https://www.sivi.org/

 

Op het moment dat ik in mijn host file de volgende regel toevoeg werkt het wel:

185.173.21.60 www.sivi.org 

 

Dit laat laat dit duidelijk zien dat het aan een DNS server ligt. Wat raar is dat als ik de DNS server aan pas in de experia box hij nog steeds niet werkt. Het lijkt er dus op dat deze instelling in de experia box er niet echt toe doet. 

Ik kan ook bij deze website vanaf geen 1 apparaat binnen mijn huisnetwerk. Of de problemen iets met elkaar te maken hebben weet ik niet maar er zijn een paar opvallende zaken.

  1. Mijn problemen met Playstation begonnen na dat ik een DNS probleem thuis heb gehad
  2. Ik kan niet bij www.sivi.org door een DNS fout. (DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN)
  3. Na het aanpassen van de hostfile kan ik wel bij www.sivi.org 

Ik heb geprobeerd het zelfde trucje bij Sony ook uit te voeren. Helaas is dit niet mogelijk omdat ik het juiste ip adres er niet uit kan vinden. 

 

En een IP ban van SIVI ga ik niet geloven, laat dat even duidelijk zijn! 


Na 4 maanden en een week problemen gehad te hebben met KPN zijn plots vandaag alle problemen opgelost.

Ik kan weer bij SIVI en ik kan weer inloggen bij Playstation.

Al ben ik erg blij dat dit nu is opgelost, ben ik nu alleen maar meer benieuwd wat het probleem nou is/was? 


@vinnie1234 Oh wauw, dat het nog is opgelost is bijna een wonder. Geduld is een schone zaak lijkt wel. Ik heb geen idee wat de oplossing is geweest, ik kan alleen zeggen dat ik blij ben voor je dat het is opgelost en dat je weer kunt verbinden met de gewenste servers.:smile:


Reageer