Skip to main content

Project: KPN Box 12 als VLAN-switch achter Ubiquiti – SuperWiFi 2 en TV+ blijven werken

• September 5, 2026
  • 4 reacties
  • 58 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Al enige tijd zat ik, met gering budget (+-200 euro), te denken aan wat meer controle over mijn thuisnetwerk. De voornaamste reden is de 3 kinderen die wat meer veiligheid en richtlijnen nodig hebben! ;-) 

Daarnaast, als hobby, heb ik in de tijden van AI en voor mijn werk en gezin wat projectjes in ons thuisnetwerk en vereist dit ook een meer gescheiden netwerk met veilige inrichting.

Ik draaide tot nu toe:

• Box 12
  • 3x SuperWiFi 2
  • 2x TV+ Box
  • Wat oude switches (zonder 802.1Q standaard (VLAN))

Laat ik voorop stellen: het netwerk draaide echt wel stabiel qua internet. Heel soms was het even alles aan en uit of een update die wat roet in het eten gooide, maar verder heel stabiel. DNS is en blijft wel een pijnpunt vooral met IPv6, etc. Maar nooit echt “onwerkbaar”. 

Na wat zoekwerk kwam ik op wat keuzes qua merken. Uiteindelijk wekte Ubiquiti de meeste interesse en besloot ik een UXG Gateway Fiber aan te schaffen. Ik raad geen gateway zonder controller aan voor de “gemiddelde” gebruiker. Ben je dat of wil je meer gemak, pak dan een UCG Gateway Fiber bijv.  Ik host al andere zaken dus efficiënter was voor mij een controller buiten de gateway. Naast de gateway had ik geen budget meer (lees: ik heb 3 kinderen en een vrouw) en wilde ik koste wat kost de Box 12 en SuperWiFi 2’s als AP’a gebruiken. Weinig versplintering en geld verslinden.

Het “probleem” daarvan is echter dat de Box 12 een gateway is, met (logisch) dichtgetimmerde software. Nu kun je complex een PPPoE server draaien met allemaal extra overhead én kan ik het netwerk niet goed met elkaar laten praten of van elkaar laten weten (static routes kan niet in de Box 12 en andere mogelijkheden worden erg complex). Nog veel meer scenario’s maar langs verhaal kort: budget, waarom niet streven naar maximaal het minimale? Dus, toen denkende: kan ik de Box 12 niet als switch gebruiken door geen WAN te gebruiken maar gewoon een LAN-poort? Werkt dat? Eigenlijk blijft het dan gewoon layer 2 (geleerd van mijn “projectje”) en zou je zeggen dat dit moet werken. Krijg ik de VLAN’s dan nog wel door of worden die geblokkeerd? En gastnetwerk VLAN van KPN, kan ik die uitbreiden met dezelfde configuratie van het Ubiquiti netwerk. Ik wil dus echt alles gecombineerd en iedereen moet met elkaar kunnen praten of dat moet in ieder geval in te stellen zijn! Ik verklap alvast: ja, ja, ja!

Ook na veel lezen (met ook tegenstrijdige verhalen) over internet aan de praat krijgen, met de welbekende VLAN  6 op de PPPoE, dubbel NAT en niet kunnen bridgen, etc. uiteindelijk de knoop doorgehakt: dit wordt een projectje.

Dit wordt al een aardige inleiding, excuus, maar ik wil jullie meenemen in mijn verhaal zodat ook andere dit kunnen vinden. Ik kwam namelijk, zoals eerder genoemd, tegenstrijdige en achteraf veel onjuiste informatie tegen.

Kleine disclaimer: ik gebruik geen VoIP. Dit is op te lossen maar voor mij niet nodig, dus sorry alvast dat ik hier geen uitleg over geef. Omdat Box 12 dadelijk als layer 2 switch opereert gaat alles via, in mijn geval, Ubiquiti netwerk. Dus ook je firewall en dergelijke! Over het algemeen is de apparatuur die die kan goed, maar weet dus wat je doet. KPN doet dit met hun Box-en voor jou. Dit gaat dus nogmaals vervallen.

Wat voor mij nu werkt:

• Internet d.m.v. Ubiquiti direct aan de ONT (kan ook aan je glasvezel). Dus:
    • Firewall met alle mogelijkheden
    • DNS instelbaar op alle VLAN’s en naar WAN
    • Nog veel meer natuurlijk
  • Losse VLANs:
    • Default (1)
    • KPN LAN (2)
    • Kids (3)
    • Servers (100)
    • IoT (200)
    • KPN Guests (1977)
  • Multigigabit netwerk
    • Ook al heb je bijv. 1 gigabit WAN, is de denkfout die veel maken “meer heb je dan toch niet nodig?”. “Nee, Henk, maar dat je internet niet sneller kan, wilt niet zeggen dat je binnen je netwerk niet sneller kunt (NAS, LAN-games, etc.)
  • 200 euro besteed
    • Ok, ik had nog 50 euro nodig omdat ik een domme switch had en had 2 poorten extra nodig die ik moest taggen, dus 250 euro want Ubiquiti Flex Mini 2.5G

Wat heb ik gedaan:

• Alle SuperWiFi’s: kabel los, reset tot paarse LED, uit
  • KPN Box 12: reset, uit, kabel los
  • UXG: aan de glasvezel/ONT in de WAN
  • UXG: instellen voor WAN
    • Type: PPPoE
    • VLAN: 6
    • Gebruiker: internet
    • Wachtwoord: internet
    • Evt. IPv6 via Prefix Delegation toekennen
  • UXG: eigen LAN instellen was niet nodig (want 198.168.1.0/24) maar zorg dat het subnet niet die van de standaard van Box 12 overscheidt (192.168.2.0/24)
  • Nu heb je internet
  • UXG: voor gastnetwerk
    • VLAN: KPN Guests
      • Tag: 1977
      • IP: bijv: 10.99.99.1/24 (!)
    • VLAN: KPN LAN
      • Tag: 2
      • IP: 10.2.0.1/24
  • Nu zijn we startklaar voor de koppeling met de KPN Box 12 en SuperWiFi 2’s in het Ubiquiti netwerk
  • Box 12: zet aan en verbind met WiFi of sluit LAN van Ubiquiti aan op Box 12 WAN (geen LAN!)
    • Je hebt geen internet, ongeacht WiFi of LAN, dit klopt, laat je niet gek maken: jij kan dit!
  • Box 12: 
    • Ga naar 192.168.2.254
    • Stel gast WiFi in thuiswerk in:
      • DHCP uit
      • IP: 10.99.99.254 (!)
      • Subnet zelfde als Ubiquiti
    • Doe hetzelfde voor het standaard thuisnetwerk:
      • DHCP uit
      • IP: 10.2.0.254
      • Subnet zelfde als Ubiquiti
  • Ok, ook KPN Gast is nu nog geen switch, want Box 12 is nu nog een “eigen” gateway, dit komt zo goed
  • UXG: zet de poort van LAN waar je de Box 12 aan gaat hangen op VLAN van KPN LAN (2) maar laat ook andere VLAN’s toe (zo kan 1977 terugkomen)
  • Box 12: zet uit, en doe Ubiquiti LAN in LAN 4 (geen andere geprobeerd, maar dit werkt zeker). Mocht je eerder de WAN-methode hebben gebruikt, verplaats je die dus nu naar LAN
  • Box 12: zet aan en aanschouw: internet en DHCP incl. tagged VLAN met je WiFi en je andere LAN poorten
    • Je Box 12 heeft nu een ander IP: 10.2.0.254 en kun je gewoon bereiken om je WiFi in te stellen
  • Nu heb je internet, tagged LAN en WiFi gekoppeld aan je Ubiquiti netwerk. Echter, je TV’s werken niet optimaal. Simpel. Daar gaan we!
  • UXG: onder netwerk instellingen IGMP Snooping aanzetten op het KPN LAN  VLAN (niet op het Gast VLAN)
  • SuperWifi 2: koppelen maar!

Hopelijk heb ik andere hiermee kunnen helpen! 

Ik ga weer naar mijn volgende projectje. De vrouwen zeggen: “Girls math”. Met de besparing van het niet kopen van de dure WiFi AP’s, ga ik nu maar 10 meter glasvezel doortrekken naar boven voor een grotere switch. Boys math!

4 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 7, 2026

Ik heb hier een topic waarin ik een zelfbouw Opnsens router i.c.m. Mikrotik switches en Unifi Ap’s heb. 
De Opnsens is opgestelt als een testbench variant (helemaal open dus) en staat in de meterkast.

De Fritz!box ligt als reserve in de kast en gebruik ik niet. 

Ik neem geen TV af, uitsluitend internet, waarbij ik ook een thuisautomatisering heb (volledig vrouw vriendelijk) en diverse servers host. De Mikrotik switches zijn allemaal met mm fibers aangesloten, vanuit de switch cat6. 

Tussen servers en opslagmedium loopt 1 Gb maar kan ook 40 worden als ik de netwerkkaarten zou hebben, dus snelheid tussen NASSEN is niet relevant. Voor mij niet dan. 

Verder heb ik de AP’s allemaal 2e hands gekocht voor een scheet en drie knikkers 😀.

De Opnsense bewaakt al het verkeer met firewall rules en IPS. In de Opnsens zitten 10 Gb SFP+ maar zoals gezegd deze gebuik ik niet. 

De overweging om dit zo te doen, was kosten en flexibiliteit. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 8, 2026

Heb je de glasvezelkabels ook zelf doorgetrokken? Ik zag dat ik duplex makkelijk uit elkaar kan klikken. Mijn idee was om ze achter elkaar te plakken en zo bij de switch te krijgen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 8, 2026

Nee, heb ik niet gedaan. 
Ik ga van de mediaconverter (glas -->UTP) met een korte cat6 UTP naar de Opnsens router toe. De reden is dat ik geen risico wil lopen dat - mocht er iets fout gaan - ik verantwoordelijk wordt gehouden voor het zg onjuist aansluiten van de fiber. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 10, 2026

Hi ​@nican, wat leuk dat je jouw project hier zo uitgebreid deelt! Ik ben er zelf totaal niet in thuis, maar vind het erg leuk om te lezen wat anderen allemaal met hun diensten en apparatuur doen. 😄 Dit is ook weer zo'n leuk topic! 

Dit is ook nog eens een budgetvriendelijke versie. Heel erg leuk dat je dit hier deelt en ik ben benieuwd of er meer reacties komen van mensen over hun projecten thuis. 🙂