Skip to main content

Ik wil graag overstappen naar KPN Glasvezel maar begreep dat de standaard geleverde ExperiaBox geen uitschakelen van DHCP-server ondersteunt en/of KPN geen Bridged modus ondersteunt… echter zie ik wel in de berichten dat uitschakelen van DHCP mogelijk is in de instellingen..?

 

Wat ik mij afvraag: stel ik bestel een FritzBox (die als router fungeert voor het inkomende glasvezelsignaal), dan zou ik hierop de DHCP kunnen UITschakelen…

Daarachter wil ik een Protectli hardware Firewall (FW4C) aansluiten met daarop de pfSense software (die dus routerfunctie, DHCP, etc doet) die ik momenteel ook gebruik bij een andere provider (Ziggo). 

 

Heeft iemand specifiek ervaring met Protectli Hardware firewalls en KPN Glasvezel die wellicht tips kan geven?

 

Ik heb meerdere youtubefilmpjes, fora, berichten etc gelezen en ben op de hoogte van de uitdagingen op het vlak van bv. TV-config, PPPoE, etc en dat ik de VLAN6 etc moet instellen op mijn eigen firewall.

U hoeft helemaal geen DHCP uit te schakelen. Dat heeft geen enkele zin.

Als u de Protectli achter de KPN Box of Fritzbox zet, dan heeft u niets te maken met PPPoE of vlan 6. Gewoon standaard instellingen en klaar. Op PfSense even de Setup wizard doorlopen en gaan.

Het enige wat u eventueel zou kunnen doen is DMZ instellen op de KPN Box. 


Dank voor de reactie.

Heb ik het goed begrepen dat ik de RJ45/UTP die uit de zwarte glaskast komt (deze doet dus de modemfunctie naar een internetsignaal converteren...) rechtstreeks kan aansluiten op mijn Protectli (=routerfunctie, firewall, etc). en van daaruit alles zelf kan instellen zoals bv PPPoE auth etc.

 

Daarbij is een 'tussen’-apparaat zoals een Experiabox of FritzModem dus niet meer nodig. Ik moet wel even zelf checken of de Protectli hardware geschikt is om die trafficstroom aan te kunnen maar dat moet volgens mij geen probleem zijn...

 

 


Ja dit kan. Het moet wel een beetje uw hobby zijn. Het configureren is nog een heel werk.


Reageer