Skip to main content

Hallo allen, 

 

Twee weken geleden ontvang ik van KPN abuse een mail over zogenaamd internet misbruik van mijn internetverbinding. Daarop heb ik alles moeten resetten en sindsdien heb ik heel veel problemen met mijn internetverbinding op de PS4, terwijl ik die vroeger nooit had. 

Ik heb UPnP en DMZ verplicht uit moeten zetten van KPN. 

Met de PS4 in de DMZ had ik nooit problemen. 

Ik ben direct met de kabel aangesloten op de Experiabox v10 en ik wil graag mijn PS4 in de DMZ zetten, zonder dat KPN daar iets van gaat vinden. 

Port Forwarding werkt niet. Zonder deze instelling ben ik denk ik genoodzaakt een andere ISP te zoeken. 

Internetverbinding is ook trager in de speedtest nadat ik deze instellingen aan heb moeten passen.

Graag advies.

Ik kies dan liever voor een eigen router, maar goed ik vraag me af of het daarmee wel goed gaat komen. 

 

Wat ik wel weet is dat er het laatste jaar meer problemen zijn met gamen met KPN, terwijl ik juist over ben gestapt om een betere verbinding te krijgen. 

 

De DMZ zorgt ervoor dat ik geen verbindingsproblemen heb met bijvoorbeeld de in game party of het joinen van parties. Helpt inderdaad niets tegen lag 

En overal staat trouwens dat een PS4 in DMZ helemaal geen problemen geeft, omdat het niet wordt gebruikt als ingang voor spam malware etc waar een pc dat natuurlijk wel heeft. Dit heb k al vaak geprobeerd uit te leggen aan KPN maar ze houden opeens stug vast aan wat er in het boekje staat. 


 En overal staat trouwens dat een PS4 in DMZ helemaal geen problemen geeft, omdat het niet wordt gebruikt als ingang voor spam malware etc waar een pc dat natuurlijk wel heeft. 

Dat is onzin, een ps4 is gewoon een pc. Hij heeft wel degelijk dingen open staan, anders hadden ze bij KPN niet eens gezien dat je dat ding in DMZ had staan.


Ik snap dat het in ingang is maar hoe vaak ben jij gehackt op je PS4? Dus in theorie zal het vast kloppen maar in de praktijk denk ik toch dat er wel een behoorlijk verschil in zit. 

Maar goed zo een gaming router gaat volgens jullie geen bal helpen dus?


Gewoon een fritzbox. Ik zou zeggen: probeer dat eens.


Ik wil het best proberen maar geen 6 maanden aan vast zitten, zoals op de KPN site staat. @Lisa 

 

Als dat kan wil ik het best proberen.  

 

Thanks. 


Maar goed zo een gaming router gaat volgens jullie geen bal helpen dus?

Klopt, QoS is namelijk onzinnig zolang de vraag naar bandbreedte lager is dan de beschikbare bandbreedte.

Als het hele pad naar de hostingparty van het spel dscp respecteert dan zou jouw router aan uitgaande pakketjes een hoge prioriteit mee kunnen geven door een dscp tag mee te geven. Voor het ontvangen van data kan je met een 200Mbps of 500Mbps aansluiting beter geen QoS gebruiken.


Maar goed zo een gaming router gaat volgens jullie geen bal helpen dus?

Klopt, QoS is namelijk onzinnig zolang de vraag naar bandbreedte lager is dan de beschikbare bandbreedte.

Als het hele pad naar de hostingparty van het spel dscp respecteert dan zou jouw router aan uitgaande pakketjes een hoge prioriteit mee kunnen geven door een dscp tag mee te geven. Voor het ontvangen van data kan je met een 200Mbps of 500Mbps aansluiting beter geen QoS gebruiken.

Hoezo beter niet? Helpt het dan niet altijd? 

Normaal heb ik een managed switch met QoS ertussen, waarbij prio wordt gegeven aan de connectie naar de PS4. Het is een gigabit switch, waarbij ik nooit twee apparaten tegelijk gebruik door de switch. Vandaar dat ik nu vandaag ga proberen te kabel rechtstreeks in de PS4 te stoppen. 

Ik heb dit al eens getest maar maakte geen verschil. Zou een router met Geo fencing helpen? (Netduma) zodat ik bepaalde servers en connecties uit kan sluiten. Het eea heeft namelijk ook te maken met de connectie vrijheden die EA hanteert (FIFA), in het kader van lag compensatie van slechte verbindingen van tegenstanders. 


Ik wil het best proberen maar geen 6 maanden aan vast zitten, zoals op de KPN site staat. @Lisa 

 

Als dat kan wil ik het best proberen.  

 

Thanks. 

Je kunt ook een fritzbox ook op marktplaats kopen ofzo.


Zou een router met Geo fencing helpen? (Netduma) zodat ik bepaalde servers en connecties uit kan sluiten. Het eea heeft namelijk ook te maken met de connectie vrijheden die EA hanteert (FIFA), in het kader van lag compensatie van slechte verbindingen van tegenstanders. 

Die "gamingrouters" werken niet zomaar op een KPN aansluiting. Althans niet ter vervanging van de Experiabox. Zeker niet als je ook tv en/of telefonie hebt. Daarom: fritzbox.


Hoezo beter niet? Helpt het dan niet altijd? 

Het werkt regelmatig zelfs averechts omdat daarmee de totale throughput van een router lager wordt aangezien QoS CPU cycles kost en zorgt voor extra tijdelijke opslag van datapakketjes op de router. Ook hardware offloading zal niet meer werken.

Zo heeft mijn EdgeRouter 4 zonder QoS een maximum throughput van zo'n 4Gbps maar blijft deze met QoS op zo'n 500Mbps steken.

 

Normaal heb ik een managed switch met QoS ertussen, waarbij prio wordt gegeven aan de connectie naar de PS4. Het is een gigabit switch, ...

Een simpele Netgear GS105Ev2 kan zo'n 10Gbps verwerken. Je moet wel van zeer goede huize komen om dat te halen. Ik weet natuurlijk niet welk type router jij gebruikt maar QoS op een router levert je echt niets op. Alleen als jij een apparaat zou aansluiten die meer data aangeboden krijgt dan dat hij kan verwerken zou QoS iets kunnen opleveren, maar dat zal met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet het geval zijn.


Hoezo beter niet? Helpt het dan niet altijd? 

Het werkt regelmatig zelfs averechts omdat daarmee de totale throughput van een router lager wordt aangezien QoS CPU cycles kost en zorgt voor extra tijdelijke opslag van datapakketjes op de router. Ook hardware offloading zal niet meer werken.

Zo heeft mijn EdgeRouter 4 zonder QoS een maximum throughput van zo'n 4Gbps maar blijft deze met QoS op zo'n 500Mbps steken.

 

Normaal heb ik een managed switch met QoS ertussen, waarbij prio wordt gegeven aan de connectie naar de PS4. Het is een gigabit switch, ...

Een simpele Netgear GS105Ev2 kan zo'n 10Gbps verwerken. Je moet wel van zeer goede huize komen om dat te halen. Ik weet natuurlijk niet welk type router jij gebruikt maar QoS op een router levert je echt niets op. Alleen als jij een apparaat zou aansluiten die meer data aangeboden krijgt dan dat hij kan verwerken zou QoS iets kunnen opleveren, maar dat zal met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet het geval zijn.

Nou ja ik heb gewoon die Experia box v10 geloof ik. 

Ik gebruik het meer als hub dan als switch. Dus ik denk niet dat het iets uit maakt. Die QoS is alleen zodat hij de max doorvoersnelheid haalt mocht ik meerdere apparaten tegelijk gebruiken wat ik dus niet gebruik. 

 

Ik denk dat Geo filter nog wel wat kan doen aangezien er dan een betere connection met de server is 


Die QoS is alleen zodat hij de max doorvoersnelheid haalt mocht ik meerdere apparaten tegelijk gebruiken wat ik dus niet gebruik. 

Maar juist zonder QoS haalt een apparaat de maximale doorvoersnelheid. Elke functionaliteit die je extra activeert gaat uiteraard ten koste van de maximale doorvoersnelheid en werkt nooit verhogend. Als je nooit de maximale doorvoersnelheid haalt, dan wordt alles in principe dus real-time doorgegeven en sneller dan real-time gaat het echt niet worden.

 

Ik denk dat Geo filter nog wel wat kan doen aangezien er dan een betere connection met de server is 

Die gaat je zeker wat opleveren echter dat is geen QoS maar het beperken van de reikwijdte van de communicatie. Weet dat providers veelal specifieke routes hebben naar de servers van games om zo de latency zo laag mogelijk te krijgen.


Die QoS is alleen zodat hij de max doorvoersnelheid haalt mocht ik meerdere apparaten tegelijk gebruiken wat ik dus niet gebruik. 

Maar juist zonder QoS haalt een apparaat de maximale doorvoersnelheid. Elke functionaliteit die je extra activeert gaat uiteraard ten koste van de maximale doorvoersnelheid en werkt nooit verhogend. Als je nooit de maximale doorvoersnelheid haalt, dan wordt alles in principe dus real-time doorgegeven en sneller dan real-time gaat het echt niet worden.

Nou 500/500 haal ik inderdaad niet. Op z'n best 300/400

Ik denk dat Geo filter nog wel wat kan doen aangezien er dan een betere connection met de server is 

Die gaat je zeker wat opleveren echter dat is geen QoS maar het beperken van de reikwijdte van de communicatie. Weet dat providers veelal specifieke routes hebben naar de servers van games om zo de latency zo laag mogelijk te krijgen.

Zit dat ook in die Experia want ik kan daar helemaal geen instellingen in zien. 

Een echte gaming router laat dit je zelf instellen. 

 


Zit dat ook in die Experia want ik kan daar helemaal geen instellingen in zien. 

Een echte gaming router laat dit je zelf instellen. 

Zit wat ook in de Experia Box?


Zit dat ook in die Experia want ik kan daar helemaal geen instellingen in zien. 

Een echte gaming router laat dit je zelf instellen. 

Zit wat ook in de Experia Box?

Dat bandsteering naar dichtbij servers? Want er staan geen instellingen die dat laten zien zoals je bij een gaming router met Geo filter hebt. Dan kun je gewoon aangeven met welke servers je wel en geen verbinding wil maken. 

Overigens maakt direct op de PS4 of via de switch niets uit voor m'n latency waardes. 

Ik ben geen expert maar ook geen leek op dit gebied, maar het lijkt me toch dat als ik bepaalde servers kan uitsluiten m'n game ervaring gaat verbeteren? 


Dat bandsteering naar dichtbij servers?

Bandsteering is vertaald "bandsturing" ofwel het aansluiten op 2.4GHz cq 5GHz. Dat heeft niets met zo'n geo-filter te maken. Ik neem overigens aan dat jouw PS4 netjes met een netwerkkabel is aangesloten.

 

Dan kun je gewoon aangeven met welke servers je wel en geen verbinding wil maken. 

Ik ben geen expert maar ook geen leek op dit gebied, maar het lijkt me toch dat als ik bepaalde servers kan uitsluiten m'n game ervaring gaat verbeteren? 

Als je met de gameservers van het spel connect dan zou je per definitie met de dichtsbijzijnde gameserver verbonden moeten worden. Daar is nu juist die specifieke routing naar de gameserver voor die veel providers geconfigureerd hebben. Voor het joinen van een spel bij derden zou het inderdaad interessant zijn om te weten in welk land die gamer zich bevindt zodat je zelf kunt bepalen of je het spel wel of niet zult joinen. Dit zou mijns inziens eigenlijk functionalteit van de PS4 zelf moeten zijn zodat die echter elke router beschikbaar is en niet alleen achter die Netgear.

 

Overigens maakt direct op de PS4 of via de switch niets uit voor m'n latency waardes. 

Dat was te verwachten.


Dat bandsteering naar dichtbij servers?

Bandsteering is vertaald "bandsturing" ofwel het aansluiten op 2.4GHz cq 5GHz. Dat heeft niets met zo'n geo-filter te maken. Ik neem overigens aan dat jouw PS4 netjes met een netwerkkabel is aangesloten.

 

Dan kun je gewoon aangeven met welke servers je wel en geen verbinding wil maken. 

Ik ben geen expert maar ook geen leek op dit gebied, maar het lijkt me toch dat als ik bepaalde servers kan uitsluiten m'n game ervaring gaat verbeteren? 

Als je met de gameservers van het spel connect dan zou je per definitie met de dichtsbijzijnde gameserver verbonden moeten worden. Daar is nu juist die specifieke routing naar de gameserver voor die veel providers geconfigureerd hebben. Voor het joinen van een spel bij derden zou het inderdaad interessant zijn om te weten in welk land die gamer zich bevindt zodat je zelf kunt bepalen of je het spel wel of niet zult joinen. Dit zou mijns inziens eigenlijk functionalteit van de PS4 zelf moeten zijn zodat die echter elke router beschikbaar is en niet alleen achter die Netgear.

 

Overigens maakt direct op de PS4 of via de switch niets uit voor m'n latency waardes. 

Dat was te verwachten.

Dank voor je antwoorden. 

 

Yes netjes bekabeld aangesloten, eerst via de switch. Nu direct. Maakt dus geen verschil. 

Wat betreft functionaliteit in de PS4, die is er niet. Om maar zoveel mogelijk mensen online te houden is er teveel leniency in connections. Dus afstand, stabiliteit etc. Eigenlijk zou je die gasten moeten bannen. Dus er ontstaat een syncing probleem wat op mijn scherm over komt als lagg. 

 

Desalniettemin vind ik een ping van 51 ms veel te hoog dat zou aan de servers kunnen liggen maar deels in mijn ogen ook aan server overload bij in dit geval KPN, want voor corona was dit niet zo. Wel begrijpelijk maar wel vervelend. Want op off peak times is de ping lager (s nachts en s ochtends). 

 

Met Geo filtering kun je dit voor een deel ondervangen denk ik. Ik ben zelfs van mening dat je dit zou moeten kunnen instellen en elke router, niet alleen die van Netgear. Het gaat erom dat de hosting partij wordt herkend door de router, zodat je die kunt pingen en kijken wat je connection is. Of zie ik het verkeerd? 


Desalniettemin vind ik een ping van 51 ms veel te hoog dat zou aan de servers kunnen liggen maar deels in mijn ogen ook aan server overload bij in dit geval KPN, want voor corona was dit niet zo. Wel begrijpelijk maar wel vervelend. Want op off peak times is de ping lager (s nachts en s ochtends). 

De kans dat die ping van 51ms veroorzaakt wordt op onderdelen van het netwerk waar KPN geen zeggenschap over heeft is vele vele vele malen groter dan dat een onderdeel binnen het KPN netwerk hier debet aan zou zijn.


Desalniettemin vind ik een ping van 51 ms veel te hoog dat zou aan de servers kunnen liggen maar deels in mijn ogen ook aan server overload bij in dit geval KPN, want voor corona was dit niet zo. Wel begrijpelijk maar wel vervelend. Want op off peak times is de ping lager (s nachts en s ochtends). 

De kans dat die ping van 51ms veroorzaakt wordt op onderdelen van het netwerk waar KPN geen zeggenschap over heeft is vele vele vele malen groter dan dat een onderdeel binnen het KPN netwerk hier debet aan zou zijn.

Dat snap ik, maar het is niet zo dat het er niet mee te maken kan hebben. Dus om alles maar op andere onderdelen af te schuiven is ook niet realistisch. 


Dat snap ik, maar het is niet zo dat het er niet mee te maken kan hebben. Dus om alles maar op andere onderdelen af te schuiven is ook niet realistisch. 

Meten is weten, dus gebruik eens een pingplotter om te zien waar op de route de vertraging optreedt.